Vinterskoning Stockholm/Mellansverige

Ace

Trådstartare
Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder tänkte jag begränsa den här tråden till mellansverige, riktig vinter någon vecka per år men mestadels is och slask.

In med alla tips och idéer mot snöstyltor och halka.

När jag var och köpte skor senast sa personalen något intressant. Han visade en sko som är avfasad på insidan, så att den inre kanten sluttar mot sulan. Han sade att många kunder upplever att dessa skor inte ger problem med snöstyltor eftersom det är den raka kanten som gör att snön packar sig, är det någon som har testat eller hört om detta? Låter ju underbart om det funkar att slippa pyssla med snösulor.

Jag söker också erfarenheter av schnefeder. Snow feathers avtagbara snösulor.

Och hur ska man brodda? Jag har en häst som blir spänd i ryggen av halka men som också inte trivs med att bli ifråntagen sitt glidmoment. Tåbroddhål har jag bara testat en gång och då slet han sönder hålen innan det var dags att sätta i brodd.
 
Min hovslagare skor alltid med en skotyp som är avfasad på insidan. Jag har inte märkt att det skulle hjälpa mot styltor
 
Skor alla hemma med snösulor & minst 4 brodd. Travhästarna går ofta med Guldskor med 6 fasta brodd i träning sen byter de inför tävling och får skruvbrodd beroende på underlaget såklart de ska springa på. Men vi har mesta dels is överallt hela vintern och hagarna kräver rejält med fäste.
 
Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder tänkte jag begränsa den här tråden till mellansverige, riktig vinter någon vecka per år men mestadels is och slask.

In med alla tips och idéer mot snöstyltor och halka.

När jag var och köpte skor senast sa personalen något intressant. Han visade en sko som är avfasad på insidan, så att den inre kanten sluttar mot sulan. Han sade att många kunder upplever att dessa skor inte ger problem med snöstyltor eftersom det är den raka kanten som gör att snön packar sig, är det någon som har testat eller hört om detta? Låter ju underbart om det funkar att slippa pyssla med snösulor.

Jag söker också erfarenheter av schnefeder. Snow feathers avtagbara snösulor.

Och hur ska man brodda? Jag har en häst som blir spänd i ryggen av halka men som också inte trivs med att bli ifråntagen sitt glidmoment. Tåbroddhål har jag bara testat en gång och då slet han sönder hålen innan det var dags att sätta i brodd.

Vart är mellansverige? Jag bor i södra norrland, det tycker jag är mellansverige, men här är det oftast bra mycket mer vinter än någon vecka per år 😅 så jag vet inte om mina svar är relevanta 🙃
Mina har iallafall snösulor från november/december-skoning och fram till våren (april typ). Ponnyn har guldskor med 4 eller 6 brodd, varierat lite från år till år, den stora har 4 broddhål/hov och broddas så fort behovet finns (i praktiken typ december-mars, minst, men jag vill ha möjlighet att ha henne obroddad om det är längre perioder utan is och snö)
 
Vart är mellansverige? Jag bor i södra norrland, det tycker jag är mellansverige, men här är det oftast bra mycket mer vinter än någon vecka per år 😅 så jag vet inte om mina svar är relevanta 🙃
Mina har iallafall snösulor från november/december-skoning och fram till våren (april typ). Ponnyn har guldskor med 4 eller 6 brodd, varierat lite från år till år, den stora har 4 broddhål/hov och broddas så fort behovet finns (i praktiken typ december-mars, minst, men jag vill ha möjlighet att ha henne obroddad om det är längre perioder utan is och snö)
Denna förklaringen tycker jag reder ut var mellansverige ligger och skillnaden på mellansverige och mittsverige.

Mellansverige är det område i Sverige som består av landskapen kring sjöarna Mälaren, Hjälmaren, Vänernoch Vättern.[1] Det kan i vissa sammanhang även inkludera Dalarnas och Gävleborgs län. Jämför även Mittsverige, en informell region bestående av södra halvan av Norrland.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Bor centralt i mellansverige och vi har iaf mer än en vecka snö för det mesta. Sätter på snösulor i december och tar av framåt senvintern. Broddar i trakterna bara numera, de får ha dem hela vintern så länge det är isigt eller snö.
 
Vart är mellansverige? Jag bor i södra norrland, det tycker jag är mellansverige, men här är det oftast bra mycket mer vinter än någon vecka per år 😅 så jag vet inte om mina svar är relevanta 🙃
Mina har iallafall snösulor från november/december-skoning och fram till våren (april typ). Ponnyn har guldskor med 4 eller 6 brodd, varierat lite från år till år, den stora har 4 broddhål/hov och broddas så fort behovet finns (i praktiken typ december-mars, minst, men jag vill ha möjlighet att ha henne obroddad om det är längre perioder utan is och snö)
Nullo_modo hann före med att dela definitionen av mellansverige. Jag tyckte att jag förtydligade med vilket klimat jag menade också och jag tror inte att ni har så mycket slask i Norrland, lyckliga er.
 
Senast ändrad:
Bor centralt i mellansverige och vi har iaf mer än en vecka snö för det mesta. Sätter på snösulor i december och tar av framåt senvintern. Broddar i trakterna bara numera, de får ha dem hela vintern så länge det är isigt eller snö.
Jo vi har också snö mer än en vecka men jag tycker att det brukar vara "riktig" vinter bara en vecka. Resten av perioden växlar underlaget mellan is, gegga, blötsnö och skare. Riktig kall snö tycker jag inte skapar samma problem, det blir varken halt eller styltigt.

Jag tycker att jag har ett större behov av Broddar än av snösulor. Jag har alltid haft traktbrodd eftersom tåhålen slits ner så att det inte fungerar att ta i och ur dem. Hur mycket skillnad gör tåbrodd för fästet? Jag tycker att hästen klarar sig med traktbrodd men han går fortfarande försiktigt över isiga partier och spänner sig.

Såna vanliga snösulor har jag slutat med eftersom de fylldes med grus och gegga och bara var ivägen för det mesta. De två senaste åren har jag haft huf-flex vilket fungerat hyfsat men de sitter inte så bra i pålles bakhovar.
 
Skor alla hemma med snösulor & minst 4 brodd. Travhästarna går ofta med Guldskor med 6 fasta brodd i träning sen byter de inför tävling och får skruvbrodd beroende på underlaget såklart de ska springa på. Men vi har mesta dels is överallt hela vintern och hagarna kräver rejält med fäste.
Har du inga problem med broddtramp? Våra lyckas trampa sig själva och varandra trots endast traktbrodd.
 
Skor med fyra brodd per sko, fasta snösulor typ huf flex. På nuvarande häst som har hela sulor fram kör jag dubbla. Låg brodd I tån om de tycker vanlig blir för bra grepp.
 
Jag bor i Värmland. Broddar med 4 i varje sko och snösulor (den vanliga typen med kanal runt)
Förra hästen hade tåbrodden på bakskorna i första sömhålet då han annars trampade sig.
 
Jag bor i Värmland. Broddar med 4 i varje sko och snösulor (den vanliga typen med kanal runt)
Förra hästen hade tåbrodden på bakskorna i första sömhålet då han annars trampade sig.
Intressant, borrade din Hovis nya hål för brodden då? Det skulle nog inte hjälpa min häst dock för han trampar på sin ena bakhov med den andra och likadant fram. Alltså inte bakhov på framhov.
 
Av er som har fyra brodd, är det någon som tar ur dem när det är en vecka med barmark och hur bär ni er i så fall åt för att skydda hålen från slitage?

@Alexandra_W
låga brodd fram skriver du. Vilka använder du då? Min vanliga hästbutik har typ bara en sort.
 
Av er som har fyra brodd, är det någon som tar ur dem när det är en vecka med barmark och hur bär ni er i så fall åt för att skydda hålen från slitage?

@Alexandra_W
låga brodd fram skriver du. Vilka använder du då? Min vanliga hästbutik har typ bara en sort.

Det finns en uppsjö broddar. Jag föredrar elitbrodd för de som trivs med det. Men tex ponny och unghäst har jag broddat med lägre brodd, 7.5 mm eller 5 mm (elitbrodd och de flesta standardbrodd är 10 mm)

Så t ex min dam som inte tycker om för mkt broms får I perioder elitbrodd I trakten och låg brodd I tån. Hon har bakåtflyttade främre broddhål med.

Jag broddar ur om det är hårt och icke halt och hästen reagerar negativt på brodd. Dvs vissa broddas av eller får lägre brodd då (nuvarande t ex), andra har haft brodden kvar. Jag står nu inhyrd och kan inte brodda på en morgon när det blivit halt så som jag kunde när jag hade eget stall.

Just nu har hon sedan förra skoningen broddhål I trakten och där har hon blindbrodd. Den 18e vinterskos hon och får 4 broddhål samt snösulor. Bor i det sydligaste man kan komma i Norrland. Så mellansverige för mig. Och gjorde lika när jag bodde i norra Uppland och när jag bodde utanför Stockholm.
 
Det finns en uppsjö broddar. Jag föredrar elitbrodd för de som trivs med det. Men tex ponny och unghäst har jag broddat med lägre brodd, 7.5 mm eller 5 mm (elitbrodd och de flesta standardbrodd är 10 mm)

Så t ex min dam som inte tycker om för mkt broms får I perioder elitbrodd I trakten och låg brodd I tån. Hon har bakåtflyttade främre broddhål med.

Jag broddar ur om det är hårt och icke halt och hästen reagerar negativt på brodd. Dvs vissa broddas av eller får lägre brodd då (nuvarande t ex), andra har haft brodden kvar. Jag står nu inhyrd och kan inte brodda på en morgon när det blivit halt så som jag kunde när jag hade eget stall.

Just nu har hon sedan förra skoningen broddhål I trakten och där har hon blindbrodd. Den 18e vinterskos hon och får 4 broddhål samt snösulor. Bor i det sydligaste man kan komma i Norrland. Så mellansverige för mig. Och gjorde lika när jag bodde i norra Uppland och när jag bodde utanför Stockholm.
Jag har haft elitbrodd och gillar dem. Men de lägsta vinterbrodd jag hittar är 7 mm och hur mycket skiljer egentligen 3 mm hit eller dit?

Vad har du för blindbrodd? de jag sett är ju typ lika höga som en vanlig brodd men utan spets och det är ju själva höjden jag vill slippa torra perioder.
Min har nu svampbitar i broddhålen men det skyddar ju bara mot smuts, inte slitage
 
Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder tänkte jag begränsa den här tråden till mellansverige, riktig vinter någon vecka per år men mestadels is och slask.

In med alla tips och idéer mot snöstyltor och halka.

När jag var och köpte skor senast sa personalen något intressant. Han visade en sko som är avfasad på insidan, så att den inre kanten sluttar mot sulan. Han sade att många kunder upplever att dessa skor inte ger problem med snöstyltor eftersom det är den raka kanten som gör att snön packar sig, är det någon som har testat eller hört om detta? Låter ju underbart om det funkar att slippa pyssla med snösulor.

Jag söker också erfarenheter av schnefeder. Snow feathers avtagbara snösulor.

Och hur ska man brodda? Jag har en häst som blir spänd i ryggen av halka men som också inte trivs med att bli ifråntagen sitt glidmoment. Tåbroddhål har jag bara testat en gång och då slet han sönder hålen innan det var dags att sätta i brodd.


Du måste om du vill kunna brodda i tån, skydda de broddhålen redan från scratch med blindbrodd, om du inte direkt vill sätta i isbrodd.

Bor i Östergötland. Aldrig permanenta snösulor då vi större delen av vintrarna har plusgrader och lera. Väldigt dåligt för hovarna med snösulor i lera. De flesta renommerade hovslagare här avråder helt under sådana förhållanden.

Har fyrbrodd fram och använder polar pads vid behov fram sedan många år. (Nuvarande Hästen får aldrig snöstyltor bak). Har blindbrodd i tån utom korta perioder med stor halka när jag vill rida ut. Vanlig traktbrodd bak.
 
Senast ändrad:
Jag har haft elitbrodd och gillar dem. Men de lägsta vinterbrodd jag hittar är 7 mm och hur mycket skiljer egentligen 3 mm hit eller dit?

Vad har du för blindbrodd? de jag sett är ju typ lika höga som en vanlig brodd men utan spets och det är ju själva höjden jag vill slippa torra perioder.
Min har nu svampbitar i broddhålen men det skyddar ju bara mot smuts, inte slitage

Vanliga blindbrodd höll jag på att säga men det finns säkert olika höjder där med kanske. Mina är lägre än 10 mm, men de är ju inte platta.

Googlade. Mina blindbrodd är 5.4 mm.

5 mm isbrodd hittade jag av en slump och inte hittat igen. Men 6 mm och 7.5 mm är inte svårt hitta. Hur stor skillnad det gör är en bra fråga men det har känts betydligt säkrare med 5-6 mm än 10 mm på unghästar och även mer rimligt på små ponnyer.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Intressant, borrade din Hovis nya hål för brodden då? Det skulle nog inte hjälpa min häst dock för han trampar på sin ena bakhov med den andra och likadant fram. Alltså inte bakhov på framhov.
Ja han borrade nya hål eller rättare sagt han borrade på vanliga skor där jag ville ha hålen.
Hade alltså inte färdigborrade skor utan det fixade hovis på plats.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 421
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 315
Senast: Alexandra_W
·
P
Utrustning Nu är det snart dags för hovslagaren igen, och jag letar efter en speciell typ av sko jag gärna skulle vilja ha. Det är en vanlig...
Svar
12
· Visningar
1 410
Senast: pannkakssmet
·
B
Hästvård Hej! Jag är så rådvill nu. Köpte min ponny i höstas och han hade jättefina fötter och har gått utan skor i hela sitt liv. Han gick på...
2
Svar
20
· Visningar
2 480
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp