Vinterskor

C

Cronis

Igår när jag var i stallet var första gången i vinter som jag började frysa om fötterna. Inte så konstigt med tanke på att jag stod i snön, med stålhätteskor...
Dom blir ruggigt kalla på vintern, och är hemska att rida i. När man hoppar av går lixom hela benen sönder, eftersom man har förfrusit tår, fötter och då går kylan uppåt. :crazy:
Men dom är underbara att ha i stallet när man grejar, om det inte är snö, för då blir det lite blöt, som blir kallt, ja ni förstår själva.
Har ett par Blundstone, nu. Helt klart den överlägsnaste dojjan, men inte på vintern, inte för mig iaf.

Vill nu ha ett par bra rid/stall skor, som är snötåliga, och varma.
Ett år, jag va liten då. :p köptes det Dojan, och det är den bästa värmesko jag haft. Iaf då. Tyvärr gick dom sönder efter typ 5 år eller nått.
Hur är MH-vinterskorna? Dom är ju rätt snygga oxå.

Tips :bump:
 
Sv: Vinterskor

Jag köpte Mountain Horse Rimfrost Paddock för.. oj, är nog fyra - fem år sen nu. Har inte frusit en sekund om fossingarna, håller väta hyfsat gör de med, man kan klampa runt i lera iaf, men kanske inte vatten. SNö är inga problem.

Dessutom är de tillräckligt 'smala' om foten för att de ska gå finemang att rida i. Kan inte nog rekommendera dem =)
 
Sv: Vinterskor

Ja det va just dom jag tänkte på. Visst är det dom som är lite "tyg" aktiga om själva skon?
Har för mig att det ska finnas ett par i skinn oxå, men dom kanske heter något annat?

Hur är dom i storlekarna?
 
Sv: Vinterskor

De är i syntet, kraftigare modell av syntet.
Vet inte om de finns i skinn.

Normala i storleken tycker jag, jag brukar ha 36 - 37 i skor, i 37:or kan jag nästan alltid ha sockor, och mina är just storlek 37 och är alldeles perfekta med strumpor + sockor. Får plats med dubbla strumpor och tjockare sockar (tillsammans alltså) med, men då är de på gränsen. Utan sockor blir de lite för stora, men jag har alltid sockor på vintern.
 
Sv: Vinterskor

Ja det va just dom jag tänkte på. Visst är det dom som är lite "tyg" aktiga om själva skon?
Har för mig att det ska finnas ett par i skinn oxå, men dom kanske heter något annat?

Hur är dom i storlekarna?

Ganska stora, om det är såna som jag har... Inte helt säker, iofs. Men jag har ett par MH som är super. Har haft dem i 6 år nu och putsar jag lite på dem ser de ut att vara kanske hälften så gamla. Smidiga att rida i, håller värmen och inte stora och klumpiga att ha i stallet heller.
 
Sv: Vinterskor

Jag kan också rekommendera MH Rimfrost Paddock. De varmaste skorna jag har haft. Nu har vi ju inte så kallt i skåne än, men idag var det -5 grader och jag hade bara vanliga sockar i skorna. Skrittade 45 minuter i skogen och frös inte ett dugg.

Ang. hur storlekarna är, så är det nog jag som har konstiga fötter. :angel: Jag har strl 36-37 i vanliga fall, men har 38 (eller 39, kommer inte ihåg...) i dessa skorna. Först i den storleken slutade de klämma på bredden. :crazy: Men jag har gott om plats för extra strumpor om det skulle behövas. ;)
 
Sv: Vinterskor

Åh... är dom lixom smala över foten? Då kan jag nog säga hejdå till dom skorna :(
 
Sv: Vinterskor

Jag tycker det. Men som sagt, mina fötter brukar vara lite knepiga att hitta skor till. :angel: Har du ingen affär i närheten som säljer såna, så du kan prova ett par?
 
Sv: Vinterskor

Jag får åka ett varv och kika, så jag får prova.
Det är ju det bästa.

Men det är bra stöd i dom, när man rider?
 
Sv: Vinterskor

jag gillar ariats vinter skor, dom är jätte varma, och lite grövre än deras andra.
 
Sv: Vinterskor

Jag får åka ett varv och kika, så jag får prova.
Det är ju det bästa.

Men det är bra stöd i dom, när man rider?

Väldigt bra stöd - ja. Lite för bra tycker vissa.

Ang smala i foten kan det nog stämma, de är väldigt 'nätta' i foten, och jag har soms agt inga problem att använda mina vanliga stigbyglar när jag har dem, något som brukar kunna bli knivigt med vinterskor.

Men PROVA innan du avfärdar dem, för om de passar - så de är underbara =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 073
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 200
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 514
Senast: Hoppsin
·
Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 697
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp