Vinterstövlar/-kängor

ameo

Trådstartare
Moderator
Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon ska försöka tänka lite mer praktiskt. Ska man cykla 4 km till bussen, stå längs riksvägen och vänta på bussen och gå nån km från bussen till skolan, så behöver man ha skor som håller fötterna varma och torra.

Jag personligen gillar kängor liknande dessa, men dottern tycker de är skitfula.
1542056004238.png


Såååå….
Finns det någon som har hittat några "snygga" vinterskor/-kängor/-stövlar som utöver att vara snygga även kan hålla fötter varma och torra även slaskiga vinterdagar? Och gärna får hålla mer än en halv vintersäsong...
Help me, please!
 
Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon ska försöka tänka lite mer praktiskt. Ska man cykla 4 km till bussen, stå längs riksvägen och vänta på bussen och gå nån km från bussen till skolan, så behöver man ha skor som håller fötterna varma och torra.

Jag personligen gillar kängor liknande dessa, men dottern tycker de är skitfula.
Visa bifogad fil 21460

Såååå….
Finns det någon som har hittat några "snygga" vinterskor/-kängor/-stövlar som utöver att vara snygga även kan hålla fötter varma och torra även slaskiga vinterdagar? Och gärna får hålla mer än en halv vintersäsong...
Help me, please!

Jag har väl aldrig hittat snygga och praktiska skor. Det verkar inte höra ihop.
Men jag kan förstå att en tonåring hellre hugger av sig fötterna än bär de där skorna i skolan. Jag hade nog gjort detsamma. :laugh:

Vad säger hon om Uggs då? Jag fick några såna i fårskinn som jag haft mycket i stallet etc. De var impregnerade och höll bra mot väta. Dessutom var de väldigt varma och gosiga. Även om de skulle utsättas för så mycket vatten att de blir blöta så värmer ju fårullen en del ändå.
 
Icebugs? De har några modeller nu som jag absolut skulle klassa som "lite snyggare" och de är gjorda för att användas och hålla länge.

Tänker på tex de här:
7310710170638_a_woods_w_michelin_wic_icebug_20.tif

Icebug_W_s_Fern_Michelin_Wic_GTX_Shoes_Black[640x480].jpg


(Båda modellerna är utan dubbar, tänker att det kan vara mer praktiskt för resa till skola osv)
 
Jag förstår din dotter, jag skulle inte heller ta på mig den typen av skor.
Nättare kängor och raggsockar brukar jag köra på. (Och då inte i konstläder, för det blir svinkallt).

Letar själv efter vattentäta skor för promenad med barnvagn. Där skorna jag har för att gå ut med ”hund i skogen” går bort. (Mer av den typen du är inne på😇).
Vet inte hur många jag provat. Sambon försöker med färgglada av typen du är inne på. Ska vara present från honom därav hans engagemang. Men häromdagen sa han, har du sett att converse har en modell i goretex - du kanske ska satsa på det. Och det är helt klart närmare min bild har promenadvänliga höstskor.

Vad för typ av sko vill dottern ha? Kan man utgå från den?
 
Jag har ett par fodrade chealseaboots som vinterskor. Funkar fint!
Finns ju många ”vanliga” skor som är vinterfodrade.

Håller med din dotter, hade inte tagit på mig kängor förutom om jag ska ut i skogen i flera timmar ;)
 
Tycker också ni ska kika på chelseaboots, jag har flera som jag varierar med under vintern. Bland annat ett par svarta från JH Collection (hööks) och jag tror de har 15% på alla skor just nu.
 
Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon ska försöka tänka lite mer praktiskt. Ska man cykla 4 km till bussen, stå längs riksvägen och vänta på bussen och gå nån km från bussen till skolan, så behöver man ha skor som håller fötterna varma och torra.

Jag personligen gillar kängor liknande dessa, men dottern tycker de är skitfula.
Visa bifogad fil 21460

Såååå….
Finns det någon som har hittat några "snygga" vinterskor/-kängor/-stövlar som utöver att vara snygga även kan hålla fötter varma och torra även slaskiga vinterdagar? Och gärna får hålla mer än en halv vintersäsong...
Help me, please!
De där ser ut som truckskor, klumpiga och lite fula. Hade valt antingen Chelsea boots eller mer vintriga, jag gillar Gant Maria, ska nog köpa ett par nu. De är dock i mocka så man måste impregnera de ordentligt.
 
Beror ju såklart på vad hon gillar för typ av skor. Johnny Bulls har ju fler vinterfodrade kängor och även Timberland och Dr Martens om hon gillar den typen av skor :)
 
Dr Martens Chelsea Boots modell Leonore.
Vinterfodrad med tjocksula, supersnygg och det går att lägga i en extra isolerande iläggssula eller ha tjocka raggsockor om man väljer en storlek större.
Det är äkta läder och bra kvalitet. Sköter man bara om dom (skoputsare, fetta in, impregnera) håller dom i många år.
Jag älskar mina och har dom både till jobbet, på stan, på skogspromenader eller hundträning. Funkar nog även att rida i skulle jag tro.
Får ofta komplimanger över snygga skor. Dr martens går liksom aldrig ur tiden heller.
 
Finns det möjlighet för dottern att ha ett par tunnare skor med sig och byta på bussen? Det kräver väl att det finns någonstans att lämna dem under dagen men jag hade dött i vinterfodrade skor inomhus en hel dag (eller har jag missuppfattat? :o). De där kängorna ser rätt trista ut att behöva ha på sig någon annanstans än utomhus.

Den här varianten (Timberland-stuk) tycker jag mig se i alla skoaffärer just nu, kanske är ett alternativ?
ds_300672_a_w.jpg


Jag alternerade stålhättekängor och converse oavsett årstid under högstadiet och gymnasiet, kallast var egentligen att sitta på moppen i 40 minuter till skolan. Alltid i midjekort jacka med t-shirt under och snortajta jeans eller kort kjol. Hoodie nerstoppad i väskan eftersom den inte fick plats under jackan. Frös ihjäl varenda dag men det var det (tydligen) värt :rofl: I dag klär jag mig som en michellingubbe bara jag slipper frysa.
 
Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon ska försöka tänka lite mer praktiskt. Ska man cykla 4 km till bussen, stå längs riksvägen och vänta på bussen och gå nån km från bussen till skolan, så behöver man ha skor som håller fötterna varma och torra.

Jag personligen gillar kängor liknande dessa, men dottern tycker de är skitfula.
Visa bifogad fil 21460

Såååå….
Finns det någon som har hittat några "snygga" vinterskor/-kängor/-stövlar som utöver att vara snygga även kan hålla fötter varma och torra även slaskiga vinterdagar? Och gärna får hålla mer än en halv vintersäsong...
Help me, please!

Jag hade hellre dött i tonåren (och kanske även nu).
Hade köpt ett par snygga stövlar/kängor och kompletterat med ullsula.
 
Tonårsdottern och jag är oeniga om detta med vad man sätter på fötterna på vintern. Hon vill ha snygga skor, medan jag tycker att hon ska försöka tänka lite mer praktiskt. Ska man cykla 4 km till bussen, stå längs riksvägen och vänta på bussen och gå nån km från bussen till skolan, så behöver man ha skor som håller fötterna varma och torra.

Jag personligen gillar kängor liknande dessa, men dottern tycker de är skitfula.
Visa bifogad fil 21460

Såååå….
Finns det någon som har hittat några "snygga" vinterskor/-kängor/-stövlar som utöver att vara snygga även kan hålla fötter varma och torra även slaskiga vinterdagar? Och gärna får hålla mer än en halv vintersäsong...
Help me, please!

Egentligen tycker jag väl att hon får bestämma över sina egna fötter, men annars hade jag försökt sälja in idén om att ha ett snyggare par skor i väskan (eller i skolan om hon har ett skåp där) så att hon kan byta om när hon är framme. Jag gör själv så större delen av vinterhalvåret.
 
Jag har dessa som jag köpte på Footway tror jag. Fanns liknande där nu såg jag. Älskar dem! Varma och sköna, är aldrig blöt eller kall i dem och får ofta frågan var jag köpt dem för att de är så snygga.
 

Bifogade filer

  • 20181113_102635.jpg
    20181113_102635.jpg
    250,9 KB · Visningar: 65

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 516
Senast: Buongusto
·
Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 693
Senast: Buck
·
Utrustning Eftersom mina MH-rimfrost är trasiga behöver jag börja tänka på vad jag ska ha på fötterna i vinter. Helst skulle jag vilja ha ett par...
Svar
15
· Visningar
1 256
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp