Vinterstövlar/-kängor

@ameo: Kolla in Merrell, en del är lite roligare i designen. Jag kollar just nu på Merrell Murren strap mid, jag tror den kanske skulle kunna funka för henne.

Edit: Kolla in The North Face också.
 
Vad har hennes kompisar på fötterna? Visserligen är det väl skillnad på om hon är 13 eller om hon är 18, men för väldigt många i spannet däremellan går jorden under om klädseln inte är godkänd av kompisarna. Något annat lär du ändå inte få på henne.
 
4A573532-5774-462D-A47E-1CD9F580798B.png
 
Typ nåt sånt? Annars lär hon veta vad hon vill ha men säger det inte. Antingen för att de är svindyra eller helt fwl i typen och ni skulle säga nej.




Själv gick jag i tunna knäppkängor och sammetskappa (ofodrad) en hel vinter. Och strumpbyxor. Frös som en gnu men var fett nöjd ändå.
 
Alltså många av skorna som kommer upp i tråden hade jag never ever satt på mig som tonåring. Jag tror att det är lite svårt för oss att tipsa, jag menar, jag tycker mina skor är skitsnygga men så är jag 30 plus också så det kanske inte är så relevant.

De flesta tonåringar jag ser har på sig typ Nike Air Max, Converse, svarta kängor, Doc Martens, såna hemska stövlar som går upp över låren så man ser ut som en pirat, mm mm. Allt beroende på stil och smak samt vad kompisarna har på sig.
 
Det hon haft hittills har varit ganska olika. Och jag kan inte beskriva hennes smak, utan att det blir fel.
Men rent generellt - inga "platta"skor. Hur snygga hon än tycker att de är, så är det fel skotyp till hennes fötter. (converse och liknande går bort, t.ex)
Tyvärr får jag inte henne att använda ullsockar, utan det är enbart tunna låga sportsockar som duger - vilket ju inte direkt underlättar om man ska hålla fötterna varma. :banghead: Men men…

Sen alltså.. Länkar där man kan söka mellan trettioelva skomodeller - är inte vad jag är ute efter. Det är helt omöjligt att avgöra vad som är bra skor utifrån bilder och beskrivning på nätet.

Jag vill ha tips på vinterskor av bra kvalité, som ser ut som lite snyggare vardagsskor/-stövlar/-kängor, som en tonåring kan tänkas vilja ha. Gärna goretex eller liknande material, som både andas och håller fötterna torra i slaskväder. Alla tips är välkomna, även om det inte faller just min dotter i smaken. Kan ju finnas fler som läser tråden...
Det handlar INTE om att låta dottern välja tunnare skor och "frysa själv", den tiden har vi liksom passerat. Hon fryser alltid, så hon behöver bra skor. Problemet är bara att hitta dem, i en modell som är tillräckligt snygg för hennes smak...
Och som sagt, jag har inga som helst planer på att tvinga henne att använda såna kängor jag lade in bild på i första inlägget, utan det var mer för att visa att den modellen faller under godkäntstrecket…
Har inte läst resten av tråden men :) då kan jag ju tex tipsa om märke i bra kvalitet så kan hon se där om hon hittar ngt som fungerar. Sorel tycker jag personligen är fina och skulle gärna ha ett par (coh jag skulle inte heller ha på mig ditt förslag :D). Mitt barn har haft sådana i fyra vintrar nu och varit varm som en kanin om fötterna. Han är nu 8. Senaste paret höll tre vintrar. (glöm inte att ta ur och torka fodret om det blir blött). Så kvalitet? ja håller för barnunge som sliter ut jumpaskor på nolltid. Snygga? ja jag tycker det :rofl: men är äldre...
https://www.google.se/search?q=sore...gtTeAhWJlosKHX7iBAsQ_AUIDigB&biw=1214&bih=806

Själv hade jag tunna jodphurs hela vintrarna och röda infekterade tår.

Såhär ska skor tydligen se ut i år! :D om jag fick rätt år med Damernas värld
https://www.damernasvarld.se/overknee-stovlar-snygga-host-skor/
 
Senast ändrad:
Jag har exakt samma erfarenhet men har valt att göra annorlunda för att få det rätt. Jag valde dock det sättet först när jag blev så sjuk att energin att prova på det sätt jag behöver inte fanns längre och upptäckte hur mycket bättre det var att beställa hem. Jag har enormt svårt att hitta skor som fungerar på mina fötter och det är därför jag numera nästan uteslutande köper skor från nätet. Då kan jag prova hemma under flertalet dagar istället för att stressa i affärer och det tar timmar att prova och jag hittar ändå inget som fungerar i längden efter provning enbart i affär. Det slipper jag när jag beställer hem. Jag kan i lugn och ro googla runt på de skor jag funderar på, ta reda på om de är värda att ens prova och sedan beställa hem, prova dem, ha dem på fötterna någon timme, gå runt med dem och verkligen känna efter och framförallt, känna efter om mina fötter, knän eller höfter gör ont dagen efter provningen. På många ställen har man 30 dagar på sig att returnera så man behöver inte ha bråttom.
Jag har också enorma problem att hitta skor som passar, har provat mig igenom tre sport/frilufts/jaktbutiker i år utan framgång. I vanlig ordning fick jag kompromissa med något för att öht kunna köpa skor (ville ha i läder, i läst som passar mig. Blev syntet...).

Jag har lärt mig att våga beställa hem och prova från nätet. Det är lätt att returnera de man inte vill ha. Hopplöst att åka runt bland massa affärer som ändå inte har!
Det är ju trevligt att ni försöker. Men, som jag skrivit innan i tråden också - ska man beställa hem och skicka tillbaka, så förutsätter det att man får loss tummen och verkligen skickar tillbaka det man inte vill ha.
Och i vår familj har vi förmågan att glömma att skicka tillbaka. Det är alldeles åt helvete för mycket saker som finns här hemma, som aldrig används utan bara ligger här, för att vi glömt skicka tillbaka det.
Jag vet hur vi fungerar och hur bra det än fungerar för andra så är det INTE ett förstahandsalternativ för oss! Inte andra, tredje eller fjärde alternativet heller!

Ett problem man kanske inte tänker på är att om man har varma vinterskor på sig på vägen till skolan/jobbet så blir de för varma att ha på sig inomhus hela dagen. Är hon i tonåren så låt henne välja själv. Hon märker ju om hon fryser och då gör hon väl nåt åt det eller så tycker hon att det är värt det. Är det ett yngre barn som leker ute mycket under dagen och inte kan förväntas ta samma ansvar så hade jag bestämt mer men en tonåring får bestämma själv tycker jag.
Jag upprepar även detta.
Det handlar inte om att hon ska välja tunna skor och frysa själv, det har jag skrivit tidigare också!
Hon VILL ha bra skor som hon slipper frysa i! Men hon vill att de ska vara snygga! Också! Jag hoppas vi kan hitta en kompromiss, något som är tillräckligt bra och tillräckligt snyggt för att uppfylla alla önskemål någorlunda.
 
Har inte läst resten av tråden men :) då kan jag ju tex tipsa om märke i bra kvalitet så kan hon se där om hon hittar ngt som fungerar. Sorel tycker jag personligen är fina och skulle gärna ha ett par (coh jag skulle inte heller ha på mig ditt förslag :D). Mitt barn har haft sådana i fyra vintrar nu och varit varm som en kanin om fötterna. Han är nu 8. Senaste paret höll tre vintrar. (glöm inte att ta ur och torka fodret om det blir blött). Så kvalitet? ja håller för barnunge som sliter ut jumpaskor på nolltid. Snygga? ja jag tycker det :rofl: men är äldre...
https://www.google.se/search?q=sore...gtTeAhWJlosKHX7iBAsQ_AUIDigB&biw=1214&bih=806

Själv hade jag tunna jodphurs hela vintrarna och röda infekterade tår.

Såhär ska skor tydligen se ut i år! :D om jag fick rätt år med Damernas värld
https://www.damernasvarld.se/overknee-stovlar-snygga-host-skor/

Vita boots med taxklack:D så engelskt.
 
Och, skälet till att jag inte kommenterar de förslag som läggs in är helt enkelt att det inte är jag som ska tycka och tänka om dem, utan dottern...
 
Det är ju lite svårt att tipsa när man inte alls vet vad hon gillar/har för stil i övrigt. Ska skorna användas till byxor, klänning eller till lite vad som? Och som tidigare nämnts tonår är ju några år - skillnad på skoval för 13- och 18åring.


https://www.footway.se/pandora-1240...MIiJHym5PU3gIVTYuyCh3dYAT5EAQYCiABEgLyfPD_BwE

Denna modell av sko gillar jag och har använt sedan högstaideåldern. Då med färgglada raggsockor och kjol/klänning.

Ska hon ha dem i skolan också hade jag aldrig tagit på mig flera av de alternativ som tipsats om. Varken nu eller i den åldern.

Detta kan ju vara ett alternativ för cykelturen som håller fötterna torra påväg till skolan. (Nu har jag aldrig använt denna modell/märke). Mer som en tanke. https://www.eventyrsport.se/bike-ga...CyCh22LgnuEAQYECABEgIYkPD_BwE&c=113037&s=4207
 
Jag förstår inte problemet. Ta med henne till ett köpcentrum med flera skoaffärer eller till en välsorterad skoaffär och leta skor. Eftersom du inte vill beställa på nätet finns inget annat alternativ. Så får hon välja nåt som både är snyggt och som funkar rent praktiskt.
 
Det är ju trevligt att ni försöker. Men, som jag skrivit innan i tråden också - ska man beställa hem och skicka tillbaka, så förutsätter det att man får loss tummen och verkligen skickar tillbaka det man inte vill ha.
Och i vår familj har vi förmågan att glömma att skicka tillbaka. Det är alldeles åt helvete för mycket saker som finns här hemma, som aldrig används utan bara ligger här, för att vi glömt skicka tillbaka det.
Jag vet hur vi fungerar och hur bra det än fungerar för andra så är det INTE ett förstahandsalternativ för oss! Inte andra, tredje eller fjärde alternativet heller!

Men om ni inte vill beställa från nätet, dottern inte hittar något fint på nätet och det inte finns några fina skor i er närhet, så ser jag ingen annan utväg än att ni får åka till närmsta större stad och gå igenom alla skobutiker de har.
 
Finns ju varmfodrade sneakers annars om ”vinterskor” inte passar. Typ puma, Duffy har jag sett iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 690
Senast: Buck
·
Utrustning Eftersom mina MH-rimfrost är trasiga behöver jag börja tänka på vad jag ska ha på fötterna i vinter. Helst skulle jag vilja ha ett par...
Svar
15
· Visningar
1 254
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp