Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

the_connemara

Trådstartare
Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp!

Följande önskas:
* LÄTT täcke med glansig insida
* Fast eller åtm "tätt ansluten" helhals som är väldigt (!) RYMLIG (åtm jmf med HWs...)
* Passar häst som är smal i bogen utan att bli för kort i ryggen
* 300-400 g foder ca

Har bara HW-täcken och jag gillar dem för att de är lätta, rejäla och sitter väldigt bra med wug o v-front. Min häst passar bäst i Rhino Wug som sitter bra i halsen men blir något korta i ryggen. Rambo m v-front och vanlig halsskärning är lite stora i bogen och lite korta i ryggen. Rambo hals i L är alldeles för tajt (användbar men skulle aldrig köpa igen).

Alternativet just nu är Rambo Wug för typ 2500 så priset spelar ingen större roll, jag vill INTE ha ett täcke jag stör mig på varenda dag för att det sitter dåligt/är tung/skaver/har pilliga spännen osv osv utan köper hellre ett dyrare som sedan är bra år ut och år in.

Har kikat lite på Shires och Wheaterbeeta som verkar ha många med hals. Hur är de jmf med HW?

Alla tips mottages tacksamt :)
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Shires är bra, mkt rymligare hals än HW. De är ställbara i bogen och högt skurna så funkar båda på breda och smala hästar. Mina hästar har alltid haft samma stl i båda HW och Shires, förutom ponnyn som har 135. Det finns ju inte, så han har 130 i HW. :)

De är kanske lite tyngre, men det är marginellt! Yttertyget är väldigt rejält och ingen av mina har gått sönder trots att de äldsta nog är 10år nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Tyfon kombon har jag (eller herr Häst snarare) - är väldigt nöjd med köpet! Den sitter bra, ligger stadigt och stilla utan att sitta åt någonstans.
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag har haft det andra du visar, utmärkt täcke! Sålde det enbart för att jag köpte ett Optimo och inte var i behov av två 400 grams utetäcken. Har en bild här:

144237db.jpg
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Vet att du skrev att du inte ville ha HW men.... Har du sett deras nya one Piece? Köpte ett amigo 400 gr på Globen. Upplever halsen som mkt bredare än mina andra lösa halsar Ögren HW Rambo/Amigo.
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag har ett Shires, men jag tycker den halsen är ganska liten? Dock så skulle jag nog egentligen haft hela täcket i storleken större (vägrar acceptera att min lilla häst inte längre kan ha normal täckesstorlek utan behöver 155 som ju bara stoooora åbäken har :angel: )

Världens sämsta bilder:

006_188941451.jpg

001_188941580.jpg
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Men visst finns väl iaf Rambo-halsarna i XL? Min häst har en sådan, och den är gigantisk! Då har ändå min häst en rätt rejäl nacke...
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag köper gärna HW för de känner jag till :-P ska erkänna att jag bara kollat Rhino och Rambo eftersom jag tycker v-fronten är bland det bästa. Har det Amigo insulator men det sitter inte såpass bra i bogen att jag skulle vilja ha det i hagen. För djupt liksom, spännena för långt ner typ? Min häst är inte så bred :-P
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Ja, kap köpte m först eftersom det borde passa. Men det var för liten. Och xl kändes inte som att det borde behövas, därav bytte jag vill l. Men den är tajt. Min häst är nog missformad :-P oavsett så gillar jag ändå inte att ta av o på halsen, tycker det är helt knöligt? Sitter inte så bra liksom.
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag har ett Haglunds med fast hals 300 gr. det är stort i halsen, spännena går att reglera. ;)
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Bustino (stora i storleken dock tycker jag så ta en mindre om hästen är tunn)
eller Hansbo om man vill ha lite billigare :)
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

*KL*

Här är min häst i sitt Weatherbeeta Landa Original regntäcke med hals. Jag tycker att det är generöst tilltaget i halsen utan att bli för löst. Han har ett 300 g termotäcke under.

IMG_20121129_105324-1.jpg


Så här ser han ut utan täcke.

IMG_20121129_093422.jpg
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Det såg ju jättetrångt ut! Mina är mycket större... De kanske gjort halsen smalare? Tror mina nyaste är ca 5 år.
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag har både ett HW Amigo 200g med fast hals och ett motsvarande Bucas freedom, och tycker att Bucas har betydligt rymligare halsdel. Det sitter överlag bättre på min häst också som inte är jättebred i bogen men har en ganska lång hals.

DSC_7485.jpg
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Jag har ett Shires, men jag tycker den halsen är ganska liten? Dock så skulle jag nog egentligen haft hela täcket i storleken större (vägrar acceptera att min lilla häst inte längre kan ha normal täckesstorlek utan behöver 155 som ju bara stoooora åbäken har :angel: )

Världens sämsta bilder:

006_188941451.jpg

001_188941580.jpg

Vad är det för modell?
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Kommer inte ihåg exakt, men det är 300g i alla fall. Så det kan kanske var det Winter Typhoon Combo du länkat till?

Köpt förra vintern.
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Det är det täcket jag funderar mest på just nu. Hästen önskar sig typ en egen bubbla i blåsten :-P visst är det sådan megasvanslapp?
 
Sv: Vintertäcke med rymlig (!) fast hals

Köpte ett sådan där Typhoon Combo idag och jag tror jag byter favoritmärke ;-) hoppas hoppas det sitter lika bra i rörelse i hagen!! Insänt på max och i yttersta ringen satte jag det och det sitter ju HÖGT upp runt halsen och sedan är halsen stor och bra verkar det som. Jättepositivt överraskad! Och för 1049 kr dessutom.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 456
Utrustning Hej. Min kille är görafrussen och har dessutom ryggproblem. Så han får absolut inte bli kall... Jag har HW både Amigo och Rambo...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 546
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 537
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp