Vintertäcke!

B

Bessie

När börjar ni täcka era hästar?
Jag har själv ett fullblod med mycket tunn päls. Har just nu bara regntäcke på honom men bör han han nått varmare på sig? Jag har inte sett att han skakar/fryser..
Bor i Göteborg och de senaste dagarna har det varit -7 grader på mornarna och jag är rädd att regntäcket då är för tunt.

*cia* :banana:
 
Nejdå,han klarar sej bra med tunna täcket. Annars kan du täcka med fleecefoder under,eller ta på han vintertäcket.

-------------
www.bokebacken.com
 
min har bara haft regntäcke hittils men nu temeraturen sjunkit så nu har ett fleecetäcke under regntäcket.

Ska klipppas på söndag och då får han vintertäcke 150g fyllning

temerturen verkar vara som hos dig,men här blåser de konstant dessutom
 
Min häst,ett halvblod är ute otäckad,dygnet om,ännu och hon fryser inte,även om det går ner mot -10-15°C och är vindstilla.
Regntäcke änvänder jag bara om det regnar och blåser samtidigt,och temeraturen är låg.
Så dagtid behöver du inte vara orolig att din häst fryser.
 
Jag har också ett Engelskt Fullblod som är lite frusen av sig. Tidigare har jag haft tunt täcke + regntäcke,men idag åkte vintertäcket på! ( -7 kallt,burrrrrr)
 
Lägg ett tunt bomulls täcke på honom.
Det har jag gjort på min häst(varmblod med mycket päls)
Jag vill inte ha så mycket päls i år.

Det är -6 grader idag och han skall få på sig ett allväderstäcke med teddy foder :)
 
Om du satte på ett vintertäcke när det är -7 grader, vad skall du då sätta på när det är -20?????
 
Det är ett tunnare vintertäcke, sen har jag ett tjockare som jag väntar med :).
 
Ett bomullstäcke ger ju ingen som helst värme och kommer inte förhindra din häst att sätta sån där HEMSK vinterpäls. Dessutom är ditt resonemang mänskligt och inte överförbart till hästar. Har du sett hästar som går otäckade byta päls när temperaturen förändras?

Det verkar finnas en hel generation nu som tror att hästar inte överlever utan täcke. Jag skulle uppskatta om de visade lite intresse för hur hästar fungerar ist för att fundera på hur många täcken de behöver.
 
jag började täcka min faktisk tidligt för att ungå vinterpälsen,på så sätt slipper man raka dom.
 
ja, det är verkigen saker att fundera på...
Är min första vinter som hästägare nu...
Min pålle är travare med mkt tunn päls och har dessutom lätt för att tappa hull... Just nu står han dygnet runt med regntäcke. Tyvärr har jag ingen möjighet att få täcken bytta på morgonen så han måste ha samma dygnet runt...
Funderar nu på att lägga på ett tunt stalltäcke under regntäcket, iaf så länge det är så här kallt... hade velat ha bara det inne och regntäcket över de dagar det är dåligt väder, men kan som sagt var inte byta... :(
Vill inte att han ska sätta päls då det är tänkt att han ska starta i vinter.
De andra hästarna i stallet som tränas har haft tjockare täcken på sig i ca 2 veckor...
 
Mina araber har haft vintertäcke på sista veckan då temperaturen varit mellan -5 till -14 på morgnarna. På vintern när det är runt -20 så har de dubbla täcken på
 
Täckad har min arab gått länge nu. Först ofodrat regntäcke, sen tunnare vintertäcke. Nyss var jag ut och slet av täcket dock, det är plus två grader och sol (trots 4 dm snö).

När det är minus 30 så står han med supertjockt (som två duntäckenungefär) vintertäcke.

Han är klippt förresten.

Men man (jag iaf) har ju olika tjocklekar på täckena och det är bara byta till tjockare utefter att temperaturen sjunker. Vi har minus 10 på mornarna och kvällarna här nu. Samma sak på natten. (Jag har kallstall så det blir minus nattetid inne med)
 
Att lägga på ett extra täcke ger bara ca. 10% mer värme.

Håll ni på och byt och packa på fler täcken på era hästar om ni tror dom mår bättre av det - men om ni inte byter själva utan låter andra göra jobbet så kan ni väl tänka till lite.
 
men om ni inte byter själva utan låter andra göra jobbet så kan ni väl tänka till lite.
Vad menar du med detta? Vi betalar ju för den servicen.

Ang bomullstäcke så värmer det visst. Det är inte täcket utan luften emellan som värmer.
 
Dubbla täcken ger ett luftlager mellan täckena vilket ger bättre värme.

Samma princip som att lager på lager med kläder på människor ger bättre värme än EN tjock tröja. Dvs tre tunna ger bättre värme än EN tjock. Fungerar ungefär likadant på hästar. Fast jag kör oftast med tjockare täcke än två täcken.

Jag sköter ALLT som har med stallet själv så ingen skadas av några täckesbyten här.

Sen har jag stått i inackorderingsstall där täckesbyten ingått, och SÅ jävla jobbigt ÄR det inte. Att byta 25 täcken morgon och kväll är inte speciellt drygt bara man har rätt teknik och täckena finns framme. Däremot är blöta och tunga täcken en ryggdödare, men de nya materialen som finns i täcken slipper man det.

Sen, jag skulle gärna ha otäckat, båd eför hästens och min skull, men man fotar inte ut en otäckad klippt häst i minus tio grader. Eller 20. Eller 30. Och klipper jag inte får jag ställa av hela vintern.
 
Har också ett fullblod. Började täcka henne i september. Hon har fått päls dock, suck. Hon är täckeslös inne iaf, och ute i hagen har hon först haft ett ofodrat regntäcke, nu har hon ett fleecefodrat regntäcke, det är ganska tunnt ändå. Vi har väl haft några minusgrader som kallast. Har inte märkt att hon frusit något, de klarar sig!

Hon stog i utebox i vintras, som mest mest 4 täcken då det var -30, hon är hosthäst också. Men 4 täcken hade hon bara de få dagarna då det var sådär smällkallt!
 
Jag vet att hästar kan gå utan täcken!
Min gjorde det förra året och blev dy svettig efter ett kort ridpass.
Så jag tänkte förhindra det i år!

Om du sätter på din häst ett vintertäcke vid -1 grad och sen när det är -20 grader och du har samma täcke så kommer pälsen ändå att växa, villket man vill förhindra med täcket.

Mitt bommulstäcke värmer faktiskt rätt bra under regntäcket och på nätterna.
 
Jag menar såklart dom som inte betalar för den servicen. Jag är t ex efter drygt 20 år i kollektivstall hjärtligt trött på att ägna mer och mer tid åt andras hästar bara för att deras matte fått för sig att hästen fryser vid minsta lilla temperaturväxling. Och för att inte tala om att ta av dom sen - dyblöta, leriga och tunga. Och bogvästar såklart. Och grimmor. Sätta på benskydd osv osv.

Man kan ju inte tvinga nån att köpa dyra hightech-täcken som nån tar en tugga av i hagen efter 3 dgr.

Det där med dubbla täcken lärde jag mig igår då jag fick fakta från en föreläsning i Strömsholm. Om jag fattat rätt så stannar alltså värmen i lagret mellan täckena och den extra värme man tror man tillför blir egentligen minimal. Eftersom ni troligen är övertygade om att det är helt galet så ska jag ta reda på vem som sa det och exakt hur det menades.
 
Jag anser att ställer man sig i ett stall där vissa saker gäller får man acceptera det eller flytta.
Är det ok att ha tio täcken i ert stall är det bara att digga läget eller flytta.

varför inte ha hästen på lösdrift?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 949
Senast: mackan
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp