Vintertäcken Tyfon eller liknande täcken

BulletForMyValentine

Trådstartare
Någon som har nån erfarenhet av vintertäckena Tyfon FL/DL? Från B**jes.
Passform osv?

Sitter och kollar på nya vintertäcken till min fryslort, men har inte råd att köpa täcken för flera tusen även om Horseware och Bucas täckena är väldigt fina:love::p

Finns det nått annat täcke som liknar Tyfon-täckena?
# 300-400 g foder
# helhals
# passa häst med smal bog
# max kosta 700 :-

//B
 
Jag älskar börjes täcken som budgetalternativ! Sitter jättebra på mina ponnyer av olika modell och håller tätt bättre än många betydligt dyrare täcken.
 
Mina har ett Himalaya Vinter, grym passform på connemara. Haft tre vintrar och är fortfarande lika bra.

Hur ser din connemara ut i bogen?

Jag har två nätta fullblodstjejer och på den ena ligger Bucas smartex, Rambo och Weatherbeeta täcken bra.

På min andra har jag hittills bara hittat HW Rino som sitter bra.

Skulle ju inte göra något om någon av dem skulle kunna ha lågbudget täcken i reserv åtminstone.
 
Någon som har nån erfarenhet av vintertäckena Tyfon FL/DL? Från B**jes.
Passform osv?

Sitter och kollar på nya vintertäcken till min fryslort, men har inte råd att köpa täcken för flera tusen även om Horseware och Bucas täckena är väldigt fina:love::p

Finns det nått annat täcke som liknar Tyfon-täckena?
# 300-400 g foder
# helhals
# passa häst med smal bog
# max kosta 700 :-

//B

Jag har haft Tyfon regntäcke och det var ett vettigt täcke. Passade på smalbogad häst.

Himalayatäckena är mer rymliga i bogen men om det inte gör något att det glipar lite så brukar de sitta förvånansvärt bra även på smalbogade hästar :)
 
Min hade ett Himalaya vintertäcke och ett annat regntäcke med fleecefoder från Börjes. Några ponnyer i stallet fick tyfontäcken. Tyvärr följde jag bara täckena ett år innan jag bytte ut mina egna och flyttade från stallet med ponnyerna så jag kan inte svara på hur de håller över tid.

Mitt vintertäcke satt ok på kroppen på pålle men stoppningen säckade ihop över kors osv så pålle frös i det mot slutet av vintern. I bogen vek sig tyget åt sidorna så att spännena satt direkt mot huden, trots att jag sydde dit extra kardborre = mindre bra täcke. Regntäcket passade mycket bättre men började läcka efter ett år.

Ponnyernas täcken såg ut att sitta bra, inga skav etc, men färgen blektes ur på ett par månader.

Jag gick över till Horseware tack vare sponsrande sambo:love:
 
Hur ser din connemara ut i bogen?

Jag har två nätta fullblodstjejer och på den ena ligger Bucas smartex, Rambo och Weatherbeeta täcken bra.

På min andra har jag hittills bara hittat HW Rino som sitter bra.

Skulle ju inte göra något om någon av dem skulle kunna ha lågbudget täcken i reserv åtminstone.

Bucas stryper båda mina connemaror, Rhino fungerar bra.

Jag använder mest Rhino + liner för att kunna tvätta linern ofta men senioren använder Himalayatäcket varje år. Junioren lånar hans vid behov :)
 
Jag har haft Tyfon regntäcke och det var ett vettigt täcke. Passade på smalbogad häst.

Himalayatäckena är mer rymliga i bogen men om det inte gör något att det glipar lite så brukar de sitta förvånansvärt bra även på smalbogade hästar :)

Då kanske det finns en chans att Tyfon vintertäcket passar ok? :)
Tror inte Himalaya funkar om det är rymligt i bogen. De täcken jag har till fryslorten, som är rymliga, blåser och regnar in i vid bogen och så börjar han frysa direkt :(
 
Ska hålla utkik efter beg men köper hellre nytt, har dålig erfarenhet av att köpa beg.

Weatherbeeta har jag ett täcke från som har kanonbra passform, ger inte ett skav eller ens ruggad päls men det är för tunt och impregneringen är kass. Har kollat på nya men de va naturligtvis också svindyra:cautious:

Men om jag skulle satsa på ett kvalitetstäcke, vilka modeller passar smalbogade hästar? Och har helhals och minst 300 g fyllning? :)
 
På ämnet kvalitet : Horseware rhino är något smalare i bogen än Amigo och rambo. Annars sluter alla deras Halvhals täcken fint runt hals och bog men om du absolut ska ha helhals spelar det ingen roll. Jag rekommenderar varmt vari-layer, min har 250 gram och var nästan för varm i det i vintras när det var - 20 (oklippt förvisso men Trakehner av fullblodstyp) så det med 450 gram måste hålla även den mest frusna varm. Men det finns nog tyvärr inte i rhino :banghead:

annars om du vet att weatherbeeta passar så satsa på ett tjockare sånt :)
 
Tvekar på att något täcke kan va för varmt för min fryslort :p

Förra året gick han med 500 g och fri tillgång till mat. Är det bra väder utan blåst och nederbörd så klarar han sig men blåser det det minsta fryser han direkt.
Och här på Dalboslätten vid Värnen är det ont om vindstilla dagar :mad::p

Förra vintern fick han gå in tidigare på kvällen men det är inte en hållbar lösning då han inte trivs att stå i boxen.

Det Weaterbeeta jag har är gammalt, jag har haft det i 10 år och det var beg när jag köpte det. Mkt kan ha hänt med passform osv på sen det var nytt. Men ska ta en kik på de nya Weaterbeeta :)
 
I see, då har det kanske inte så mycket gemensamt med dagens, men det är fortfarande bra täcken :)

Jag upplever att vari-layer gör stor skillnad eftersom stoppningen inte säckar ihop över ryggen på dem utan håller sig fluffig men det är ju fruktansvärt mycket pengar om det eventuellt blir för kallt.
 
Lägger till ytterligare en fundering i denna tråden.

Nisch hästtäcken, hur är passformen på dessa? Priset är ju helt ok men tycker de ser stora ut i bogen och på längden?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 756
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 904
Senast: lomuxx
·
Utrustning Nu är det dags, vintern börjar närma sig! Och det är ju ett träsk att försöka hitta ett täcke man både tycker är snyggt, funktionellt...
2
Svar
27
· Visningar
2 895
Senast: miiiiiiia
·
Utrustning Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar. Ofta är täckena anpassade efter taniga...
Svar
0
· Visningar
1 048
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp