Vintertäckes-träsket

Sv: Vintertäckes-träsket

Jaha ok, för jag hittade ett igår som var brunrutigt (beige kantband?) 370g stod det, är det liner system på det också? Kommer inte ihåg vad det hette..

Edit: Rhino Plus tror jag det var!

Jag har ett Rhino Plus och i det kan man fäst liners. Är du säker på att det var ett Plus och inte ett Wug? Mitt Rhino Plus är nämligen svart, Rhino Wug däremot är brunt med beiget kantband :)
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jaha ok, för jag hittade ett igår som var brunrutigt (beige kantband?) 370g stod det, är det liner system på det också? Kommer inte ihåg vad det hette..

Edit: Rhino Plus tror jag det var!

http://www.stromsbergsgard.se/ är en bra sida om man letar Horseware.

De med någon form av utbyrtbart innetäcke är vad jag kan hitta:

Amigo Bravo 12 Lite/medium/heavy
Rambo Optimo
Rambo Original
Rambo Supreme
Rambo Duo
Rhino Original
Rhino Plus
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Nja, helt säker är jag inte, men jag tror det var med hels hals.. Men är det alltid 370g i det eller går det att plocka ur det..jag är helt lost i djungeln känner jag, sen är det första egna hästen..så nu måste jag ju tänka mer själv, inte bara "ta det blå täcket" haha

Edit: Sen är han ganska frusen av sig, märkta jag redan i somras när det regnade på han, funderar på att klippa honom då han blir sjöblöt på träningarna, än så länge torkar han rätt fort när jag går en promenad efter, men det blir ju snart nattsvart även tidigt och även kallare...vad bör jag ta på honom, är 370g lagom, för varmt, för kallt?
 
Sv: Vintertäckes-träsket

KL
Istället för att starta en egen tråd så lånar jag denna!

Jag leter också vintertäcke, men jag hade velat ha ett "skal"täcke, så man kan byta innertäcket efter väder och vind. Vilket är det jag ska kika efter, gärna Horseware tror jag!

Vad har du för täcke till hästen redan som passar?

Har du tex ett bra, ofodrat regntäcke redan hade jag isf satsat på ett 100 gs täcke som du köper till en liner på 100 g till. Behöver hästen sedan varmare i vinter kan du köpa till en liner på 200 g. Annars ett ofodrat regntäcke med 100 och 200 gs liner.

Att köpa ett 370 gs täcke till en häst man inte vet något om känns lite vågat. Min hade möjligtvis kunnat ha 370 g om han går helklippt här nere i blåshålet i skåne mitt i vintern (vilket han aldrig kommer göra, jag helklipper inte mer över vintern). Hemma i skogen räcker gott och väl 200 g även då han faktiskt var helklippt över vintern.

Amigo med fästen för liners: http://stromsbergsgard.se/?artnr=AARA16-BBE0-69

Rhino med fästen för liners: gick inte att direktlänka :p

Rambo med fästen för liners: http://stromsbergsgard.se/show_prod...w_cat.asp?cat_id=31&head_id=&page=2&cat_id=31

Ovan är bara några exempel, det är lite olika om 0 eller 100 i skaltäcket finns och om hals ingår eller inte samt bogspännena som är antingen vanliga eller v-front.

Jag tipsade ju om HWs egna hemsida. Jag ångrar mig :p De har ju gjort om sidant, den var lättare innan. Strömsbergsgård är enklare!

Det enklaste är nog att klicka runt på Strömsbergsgård och lista alla täckena själv, det är himla rörigt.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jo det är det jag känner också, jag har ett helt ofodrat, ett med fleece och ett 100g (som jag dock inte provat på hästen än...) från ullred, faktiskt bättre än väntat. Sen har jag ett som jag fick med hästen, ett vintertäcke, men har ingen aning om hur tjockt det är. Ska se om jag kan hitta det sen..kanske klarar mig med detta..fan va svårt det är rent ut sagt! sen tänkte jag lite på innetäcke, hur tjocka behövs det egentligen, han står i kallstall men inte vid dörren, eller vid en dörr men den brukar vara stängd, den stora är bara stängd om vattnet riskerar att frysa. nu står han naken, men om jag klipper behöver jag väl kanske komplettera med ngt, har ett tunnt ylletäcke som han brukar ha på om han är galet svettig, vilket jag har kunnat ta av innan jga åker..men kan det räcka eller tror ni det bejövs tjockare?
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Antar att du menar Rhino Original som inte gick att länka? Där ingår ju inte halsen. Det gör det ju på Rhino Plus, men där är fyllningen konstant, eller va säger man, va? Originalen är ju bara ett regntäcke som man kompletterar efter behov? Har jag fattat rätt?
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Yes, menade Rhino Original. Rhino Plus går oxå att fästa liner i men tunnaste tjockleken är ju där 200 g.

Själv har jag inte alls testat eller fastnat för linersystemet. Har häst hemma och byter således morgon o kväll när det behövs (ej helklippt - inget täcke inne). Men våra hästar är inte så grisiga av sig heller verkar det som, utetäckena är använda 2-3 säsonger och inte direkt ofräscha. Lite stövigt fram i bogen men inte värre än så, aldrig tvättade. Har istället ett täcke av varje tjocklek 0, 100 och 200 och använder numera bara de två tunnare.

Inne hade min 150 g vintertid som helklippt (Amigo Insulator), då höll stallet precis över nollan. Har han päls på ryggen står han naken.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Okej, men då borde jag klara mig på det jag har, funderar på att bara spårklippa å då behövs det ju inget täcke inne, om det inte skulle bli riktigt kallt ev...men då borde han klara sig med sitt ylletäcke! Ska dock hitta ett ylletäcke med bättre passform, hööks vart billigt men vetitusan vem det är sytt efter..hehe

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för täcke på era kusar så här års? Vädret varierar ju verkligen hela tiden, helt svårt att veta hur pass varmt man ska lägga...
Svar
13
· Visningar
1 834
Senast: lil-sis
·
O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 431
Senast: Bison
·
Utrustning Ska köpa mig ett nytt stalltäcke... Men har lite beslutsångest. Velar mellan ett event stable plus och ett amigo turnout heavy. Ska...
2
Svar
32
· Visningar
1 987
Senast: nyponros
·
S
Utrustning Jag är på jakt efter ett nytt vintertäcke, då det jag har precis blev upprivet längs hela bogen. Det måste vara väldigt varmt, helst...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 737
Senast: Ilion2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp