Vintertid

Ska vi behålla vintertid?

• Antal omröstningsdeltagare
    117

MJLee

Trådstartare
Dags för vintertid. Bra, dåligt?

Själv är jag glad för att digitala manicker ställer om sig själva. Den analoga klockan i köket ställde jag om för en månad sedan, och nu är det dags igen.

Ojdå! Det där var jag på väg att missa helt :nailbiting:

Skönt att saker numera ställer om sig själv men det blir så mörkt på morgonen tvärt...

Från ett ryttar synpunkt vill jag nog ha sommartid året om. Den extra timmen med ljus på vintern ger bättre möjligheter för uteritter efter skolan och jobbet utan en massa reflexer, lampor med mera som lyser upp stigarna när man rider ut.

Från ett personligt synpunkt skulle jag nog gärna se att man ställer om till "vinter" tid varje vecka så jag får den där timmen extra sömn....

Normaltid året runt vore bäst. Man behöver inte sommartid för att hinna njuta av ljusa sommarkvällar, men vår och höst betyder det mycket, att solen lyser upp och värmer en timme tidigare.

Dessutom tycker jag om normaltid på ett principiellt plan. Solen står i norr vid midnatt och i söder kl. 12 på dagen. Nu medger jag, att detta endast gäller exakt vid Sveriges tidsmeridian 15˚ öster om Greenwich men det stämmer på ett ungefär. Sommartid är en timme fel.

Tvärtom, det blir ljusare på morgonen nu, ett tag.

Team normaltid/vintertid här. Tycker det är jättejobbigt hela sommarperioden när det är ljust efter 20.30-21.
Ah. Det kanske är det andra bytet som jag avskyr. Min hjärna blir alltid till mos av att tänka om :o
Eller hm efter att sett övriga kommentarer har jag nog rätt på vilket jag ogillar mest, bara fel på vilken tid på dagen det irriterar mig.

Hursomhelst så önskar jag mest att vi valde en tid och höll kvar vid den.

Jag skiter i vilket, bara vi bestämmer oss för en. Jag bryr mig inte ens om själva omställningen det är mest allt drama som stör mig. 😅
Alltid detta hattande, alltid allt ojande över en timme hit eller timme dit och alltid allt krångel.

Jag är helt för att vi håller oss till en tid. Sommar- eller vintertid gör mig detsamma, bara det blir slut på detta fram och tillbaka så är jag nöjd. Jag känner mig off i flera dagar efteråt varje gång det är omställning, och jag märker att även hunden blir förvirrad när alla rutiner plötsligt flyttats en timme åt endera håll.

Liknande trådar

• Sociala medier
  • Är det jag som är trög?
  • Bukes bokcirkel!
  • Sommar och spelande

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Ersättning hundvakt
  • En virrig rastråd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat