Bukefalos 28 år!

Vinthundshalsband till italienare?

kpist

Trådstartare
Gör dom inte vinthundshalsband till italienska vinthundar? Kan bara hitta i storlek greyhound och wippet.
Dom är ju så snygga, och doris har faktiskt blivit tagen för italienare så jag funderade på att köpa ett till henne.. Men dom minsta jag hittar passar en wippet, och det är för stort!
 
Har du en Italiensk vinthund!?!Va kul!

Jag letade efter en sådan men det verkar råda brist på de hundarna här i Sverige...jag gav upp till slut efter att ha letat mej blå!

Går det inte att specialbeställa ett sådant halsband tror du??Har du frågat dem som säljer dem?
 
Aha...då förstår jag! :D

Kunde inte begripa hur någon lyckats hitta en sådan jycke...men där ser man...det var visst inte en sådan i allafall! ;) :D
 
Alldeles rätt, fast det ska va ett s i pinscher ;)

Det verkar besvärligt, men jag har heller aldrig sett en affär med så små..
Funderar på om man kanske kan specialbeställa från sadelmakarna.com fast isf får det bli senare :)
 
Va!?! :idea: Vart då!!!??!!! :confused: :confused:

När jag letade hittade jag bara en enda uppfödare och han verkade bara ta en kull då och då med flera år emellan! :crazy:
 
En enda? Nej, kolla in här: http://www.sriv.nu/
Massor med italienaruppfödare finns det ju (visserligen var några utländska) :)! Superläckra hundar :p!
 
Jag föder upp Italienare, mysigare ras får man leta efter :love:

Enda problemet, är att har man en, kan man ha två, och sedan slutar det med en kennel...
 
Vill bara tala om att OM man är intresserad av rasen Italiensk Vinthund så ska man vända sig till rasklubbens valphänvisare först och INTE köpa en söt liten valp ur någon annons... Namn och telefonnummer till valphänvisaren finns på klubbens hemsida.
 
Jag fick specialbeställa min italienares vinthundshalsband. Det blev jättefint och mjukt, men ganska dyrt (400-500 kr för 5 år sendan). Men det är fortfarande som nytt, så det var nog inte så dyrt i längden.
 
Det finns en del kennlar i Sverige som föder upp italienare. Däremot blir det mycket få valpar i varje kull, 2-4 st (fyra är dock sällsynt). De flesta kennlar håller dock hårt på sina tikvalpar och behåller dem gärna själva. Jag vet att Sobers (som numera har sin bas i Italien) t.ex. hade som regel att man var tvungen att köpa X antal hanar av dem innan man fick köpa sig en tik.

I Norge är utbudet av italienare lite större. Jag vet dock att endel av kennlarna där inte är så noggranna med vilka de säljer till. Och jag lovar, vem som helst har inte nerver och tålamod att ha en italienare!
 
Vad grundar du din tes på att alla kennlar inte är så nogräknade med vart deras valpar hamnar?

Eftersom det föds så få valpar i Sverige 40 st 2003, känner alla uppfödare alla, och dom flesta valpköpare, träffar man förr eller senare på utställningar, uppfödarträffar osv...

Däremot håller jag med om att man inte skall köpa Italienare på annons utan lära känna uppfödaren och framför allt rasen, då rasen inte passar alla!
 
Ville bara tillägga att i en valpkull kan det födas alltifrån 1 valp till 8 valpar!

Tikens storlek har inget att göra med hur många valpar det blir, vissa linjer är mera fertila än andra.

Givetvis har utaveln till stor del att göra med antalet valpar i en kull, inavlar man hårt, blir det färre valpar.
 
Jag får erkänna att jag uttryckte mig lite klumpigt. :o Att (några) norska uppfödare tycks sälja sina valpar till helt fel ägare (rullstolsbundna pensionärer t. ex.) gör naturligtvis ingen regel - det skall erkännas. Det var bara en reaktion/medhåll på att man inte skall leta efter annonser om valpar till salu utan att istället tala med klubbens valpförmedlare och uppfödare personligen.

Annars tycker jag att det är jättekul att det föds fler italienare nu. 40 st förra året! Det är ju en ökning på ca. 25 % på tio år - roligt.

Däremot har jag aldrig hört om någon italienare som fått fler än 5 valpar i en kull (och då var uppfödaren glad och förvånad). Ge gärna namn/reg. på någon tik som fått 8!
 
Hm...och varför skulle INTE en rullstolsbunden pensionär bli en bra hundägare?

Jag känner en del folk i rullisar som har hund! Och dom är UTMÄRKTA hundägare! Kanske tom bättre än de flesta andra , särskilt om man är pensionär dessutom är det ju skitbra med en härlig jycke som sällskap och till att aktivera sig med.

/KungTulle
 
Italiensk vinthundsägare om jag får be - läs ordentligt!!! Jag har inte på något sätt underskattat vare sig pensionärers eller rullstolsbundnas förmåga att ta hand om sina hundar - skulle aldrig påstå något sådant.

Jag vet inte om du har träffat på italienare någon gång? Det är en känguruapa med vingar, dvs. en hund med stort motionsbehov. Som valpar är de själva sina största fienden - långa smala ben i kombination med en övertygelse om att kunna flyga! Och tro mig, du skall vara en pigg pensionär med mycket goda nerver om du ska ha italienare. Rullstol? Kan säkert funka om man har god koll. Man får bara passa så de långa smala benen inte går av om de fastnar i ekrarna (har faktiskt sett ett par benbrott till följd av detta).

Kontentan är i alla fall att man bör skaffa en hund vars behov man kan tillgodose, samt att man som uppfödare måste se till att den man säljer sina valpar till har möjlighet att tillgodose hundens behov på bästa sätt! (Jag skulle t.ex. inte vara en lämplig matte till en jakthund, då jag vare sig "vill" eller kan tillgodose dessa hundars behov (Obs. "vill" i betydelsen "vill jaga").

Till Kpist: Förlåt att din tråd helt plötsligt kom att handla om annat!
 
Jag har ju greyhounds sedan innan...
...greyhounds sämsta egenskap måtte vara envisheten och tjurskalligheten när saker och ting inte passar dem...samt att man kan slå dövörat till när det inte passar.

Kan ni poängtera lite typiska grejer som är normalt för en Italienares beteende?Såväl positivt som negativt...lägg gärna upp punktvis...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 791
Senast: Snurrfian
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 385
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 404
Senast: Squie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 963
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp