Bukefalos 26 år!

Vinthundstråden återuppstår!

Vi har haft träning igen (lc) och det har skoj. Ingen av våra egna hundar sprang (som vanligt :laugh:) men min man var pilot och jag starter/vevade handtrasa/alltiallo.

Tydligen har jag blivit nån sorts munkorgsexpert för folk kommer till mig hela tiden och ber mig passa in deras korgar. Idag gjorde jag två. Ja, jag är officiellt starterutbildad så jag borde kunna se hur en munkorg ska sitta, men SÅ avancerat är det inte :idea:

Men det gör inget, jag gillar att hjälpa folk så bring it on bara.

@Red_Chili för medlemmar kostade det 1€ och icke medlem 3€. Korgarna fixade jag gratis och för babyhundar ingick flera korta lopp (handvev). Hade tre "valpar" (födda i slutet på förra året och i början av detta år). De var duktiga.

På söndag har vi startboxträning hemma. Tio hundar kommer hit. Nice!

Red_Chili

Trådstartare
Jag tänker att medellivslängd riskerar att bli missvisande på ett så litet antal individer. Jag menar om tex två av dessa dog tidigt pga olyckor drar det ner medel orimligt mycket.

Sen kanske förväntad livslängd på 7 år för en skotsk hjorthund är helt rimligt, det har jag ingen aning om :)
Visst är det så. Samtidigt är det en liten ras, så det är nog svårt att få till sådär jättemånga fler hundar i enkäterna. Jämför man med tex varghunden som är känd för att leva kort tid (Agria listar den som en av de raser med kortast förväntad livslängd) så står det inte ens i deras RAS-dokument något om åldern...

Skulle jag välja mellan de två raserna skulle valet hamna på hjorthunden, just pga hälsoläget.

Red_Chili

Trådstartare
Vi har haft träning igen (lc) och det har skoj. Ingen av våra egna hundar sprang (som vanligt :laugh:) men min man var pilot och jag starter/vevade handtrasa/alltiallo.

Tydligen har jag blivit nån sorts munkorgsexpert för folk kommer till mig hela tiden och ber mig passa in deras korgar. Idag gjorde jag två. Ja, jag är officiellt starterutbildad så jag borde kunna se hur en munkorg ska sitta, men SÅ avancerat är det inte :idea:

Men det gör inget, jag gillar att hjälpa folk så bring it on bara.

@Red_Chili för medlemmar kostade det 1€ och icke medlem 3€. Korgarna fixade jag gratis och för babyhundar ingick flera korta lopp (handvev). Hade tre "valpar" (födda i slutet på förra året och i början av detta år). De var duktiga.

På söndag har vi startboxträning hemma. Tio hundar kommer hit. Nice!
Det där säger du bara för att få mig att ännu mer vilja bo granne med dig :rofl:

Vi ska till kappbanan på söndag. Släphare för Lily, släphare + varv för Ebrah. 100kr per hund eftersom vi inte är medlemmar. (Medlemmar betalar 50kr, men ett medlemskap kostar å andra sidan 900kr...)

Jag hoppas på att ha egen maskin klar innan månaden är slut...

Red_Chili

Trådstartare
8(!) salukis till kappbanan på söndag! Några känner vi, några har jag ingen aning om vilka det är. Det blir spännande :) (Det står bara hundens smeknamn i startlistorna på träning, så tja, jag kanske vet exakt när vi väl möts :p ) Hoppas få bra bilder på alla som springer.

8(!) salukis till kappbanan på söndag! Några känner vi, några har jag ingen aning om vilka det är. Det blir spännande :) (Det står bara hundens smeknamn i startlistorna på träning, så tja, jag kanske vet exakt när vi väl möts :p ) Hoppas få bra bilder på alla som springer.
Är det alltid så lite? Eller menar du mycket :o

Red_Chili

Trådstartare
Är det alltid så lite? Eller menar du mycket :o
Sa till en vän nu att det kommer 8 salukis till banan på söndag. Hennes spontana svar: "ÅH vad kul att det kommer så många!" :rofl:

Här är det dels svindyrt(!) med kappen, dels kan man knappt tävla med saluki ändå och resultaten reggas ändå ingenstans förutom i kappklubbens egna databas, så intresset är... svalt. Tror det hade blivit betydligt mer intressant om vi haft FCI-kapp här.

Sa till en vän nu att det kommer 8 salukis till banan på söndag. Hennes spontana svar: "ÅH vad kul att det kommer så många!" :rofl:

Här är det dels svindyrt(!) med kappen, dels kan man knappt tävla med saluki ändå och resultaten reggas ändå ingenstans förutom i kappklubbens egna databas, så intresset är... svalt. Tror det hade blivit betydligt mer intressant om vi haft FCI-kapp här.
Men jag förstår verkligen inte varför ni inte har fci kapp?

Någon som har erfarenhet av raserna Skotsk Hjorthund och Irländsk Varghund?
Jag har haft varghund. Helt underbara temperamentsmässigt, men ska aldrig mer ha ngn pga hälsan. De har jaktinstinkt men iaf min och många andras ger upp rätt fort. Det finns absolut varghundar som blir 10-12 år, men även med i huvudsak friska linjer kan man ha otur med enstaka individer. Hjorthundar har jag inte jättemycket erfarenhet av men den tik jag brukade passa var otroligt lugn och mjuk och samtliga jag träffat har varit trevliga. Det finns enstaka hjortisar som blir stora och grova som varghundar men rent generellt är de mindre och lättare, friskare och lever lite längre. Skulle tro att det liksom borzoi och vargis även kanske skiljer mellan könen och tikarna lever lite längre än hanarna.

Blir borzoi för mig nästa gång då jag är mer intresserad av den rasen som helhet, men skulle längtan efter en ny raggis bli för stor i framtiden skulle jag helt klart välja hjortis och inte varghund, tyvärr.

Det finns enstaka hjortisar som blir stora och grova som varghundar men rent generellt är de mindre och lättare, friskare och lever lite längre. Skulle tro att det liksom borzoi och vargis även kanske skiljer mellan könen och tikarna lever lite längre än hanarna.
Det finns en ganska ny grupp på FB som heter Borzoi Longevity där dom går igenom gamla hundar bland annat, och försöker få fram hur länge dom levde om vad dom dog av.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
98 483
· Prulls
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 111
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 059
· Hund-Stina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 26
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II