Vinthundstråden återuppstår!

NU först så har jag orkat kolla igenom alla bilder från första gången Lily var på lure coursing-träning, i början av juli :rofl: Ebrah var stödhund då, först åt en borzoi och sedan åt en saluktik. Det blev två jättebra lopp och hon var hur glad som helst. Lily fick springa två rakstäckor, skitglad hon med. Hon hade sprungit på kappbanan några gånger innan, men det här blev första gången med munkorg och första gången på gräs. Första gången var hon mest bara glad och sprattlig, andra gången mer seriös och tog verkligen i ordentligt :love:

305137396_2364817943666572_6450519689965722138_n.jpg

305551265_2364817926999907_5977799490628434256_n.jpg

305472803_2364817950333238_3129286684342745658_n.jpg

305302812_2364818033666563_3643944553964434756_n.jpg

305322829_2364817876999912_1773734953392070052_n.jpg

305507824_2364817843666582_2753324694906800358_n.jpg

305533287_2364818126999887_6901646598284559816_n.jpg

305242759_2364818090333224_1691621210731158566_n.jpg

305326559_2364818043666562_5638651803179858716_n.jpg

305379472_2364818156999884_5327924113253051187_n.jpg
 
Norpade en plats på en kurs på 6 tillfällen. Specialsök röd kong! På brukshundsklubben. Ska bli roligt och lite annorlunda mot det vi gör i vanliga fall! Men vi har gått kurs i viltspår tidigare och även nosework. Vi har faktiskt tävlat lättaste klassen i nosework men det var några år sedan!

Så nu vi får se hur det går på denna special sök kursen! Börjar nästa onsdag ☺️☺️☺️☺️ Hade reserv plats så jag var extra glad att jag fick en plats ☺️☺️☺️

Har ni gått någon liknande kurs med era vinthundar?
 
Norpade en plats på en kurs på 6 tillfällen. Specialsök röd kong! På brukshundsklubben. Ska bli roligt och lite annorlunda mot det vi gör i vanliga fall! Men vi har gått kurs i viltspår tidigare och även nosework. Vi har faktiskt tävlat lättaste klassen i nosework men det var några år sedan!

Så nu vi får se hur det går på denna special sök kursen! Börjar nästa onsdag ☺️☺️☺️☺️ Hade reserv plats så jag var extra glad att jag fick en plats ☺️☺️☺️

Har ni gått någon liknande kurs med era vinthundar?
Jag och Tilda ska börja grundkurs i nosework ikväll 😊 sen prova på viltspår om några veckor.
Hoppas det går bra för er!
 
Jag och Tilda ska börja grundkurs i nosework ikväll 😊 sen prova på viltspår om några veckor.
Hoppas det går bra för er!
Tack!! Hoppas det går jätte bra för er också! Whippets är riktigt bra på att använda sin långa näsa! Jag har gått två kurser i nose work och båda var jätte roliga. Efter andra kursen startade jag en tävling som gick bra 😊 har dock kommit av mig med att träna just nose work! Borde kanske ta upp det igen!
 
Och angående den markering som hunden ska ha för att markera att den hittat doft gömman (man väljer ju själv vad man vill lära in för markering).
Jag valde att lära in att hon ska lägga sig ner och stirra på doft gömman när hon hittat det och jag är så NÖJD att jag valde denna markering för det blir jätte lätt att se när hon markerar.

Kompisar valde att deras hund bara skulle ”frysa” och stirra på markeringen men detta blev mycket mera svårtolkat! Så jag rekommenderar verkligen att du väljer att hunden lägger sig ner!
 
Och angående den markering som hunden ska ha för att markera att den hittat doft gömman (man väljer ju själv vad man vill lära in för markering).
Jag valde att lära in att hon ska lägga sig ner och stirra på doft gömman när hon hittat det och jag är så NÖJD att jag valde denna markering för det blir jätte lätt att se när hon markerar.

Kompisar valde att deras hund bara skulle ”frysa” och stirra på markeringen men detta blev mycket mera svårtolkat! Så jag rekommenderar verkligen att du väljer att hunden lägger sig ner!
Ja vi får se hur långt vi hinner på dom här 6 veckorna, men ska ta med mig tanken på markeringen! 😊 igår introducerades vi till behållarna som kommer användas och gjorde lite enklare övningar för att få hundarna att koppla ihop att när som hittar nått (igår korv, nästa gång ska vi börja med hydrolatet) så är det belöning. Det märktes på alla 6 hundarna att I sista övningen hade de kopplat ihop det lite mer och var betydligt mer fokuserade på att kolla i alla lådor/skålar.
Tilda är försiktig av sig och sökte väldogt mycket stöd hos mig (luktade i en skål, kolla på mig för att se vad hon skulle göra) så jag fick tänka på det under dom andra övningarna att inte vara så snabb att tala om att hon ska fortsätta utan låta henne tänka lite mer själv 😅
 
Så duktig liten whippa jag har :love: Vi hade andra nosework tillfället i tisdags och fick då med oss varsin liten flaska med hydrolat (eucalyptus) och idag testade jag det hemma. Tog 2 droppar på en topsände och la den på en tallrik tillsammans med en liten bit korv (instruktören tipsade att det var bra att lägga det på nått, så det inte blir att lukta av hydrolatet lite överallt hemma och sen förvirrar hunden) och stängde in Tilda i hallen med kompostgaller. Sen tällde jag tallriken med topsen i gästrummet, bakom en kasse så den inte syntes. Gick och hämtade Tilda och gav tecken och "nosa" vilket är ordet jag kommer använda när hon ska söka hydrolat. Tog henne kanske 10 sekunder att nosa rätt på topsen :love: Gjorde sen om proceduren med henne i hallen och jag flyttade tallriken in i syrummet och ställde den på golvet igen, men dold så hon inte skulle se den på en gång. Större rum, så hon nosade omkring lite, och tog en tur till gästrummet innan hon kom rätt, men det tog ändå inte många minuter. Gjorde om det hela igen, men nu ställe jag tallriken på andra sidan rummet, iof lite mer synligt men ungefär 40 cm upp ifrån golvet på en brudkista. Nu blev det genast svårare! Hon nosade runt mycket, blev frustrerad för hon verkade känna doften men fick inte tag på den ordentligt, så hon provade att sitta, klättra på mig och pipa lite, så fick visa med handen igen åt vilket håll hon skulle, och det märktes att hon hade doften högre upp nu, för nu vädrade hon i luften och inte efter marken. Tillslut hittade hon rätt! Det hela tog säkert under 3-4 minuter, jäklar vad duktig hon är!
 
Ni som har dragselar till era vintisar, vilka märken och modeller har ni som ni är nöjda med? :) Jag har tänkt skaffa till mina en halv evighet nu. Kommer på det varje gång vi är ute och glömmer det sen så fort vi kommer inom dörren.
 
Ni som har dragselar till era vintisar, vilka märken och modeller har ni som ni är nöjda med? :) Jag har tänkt skaffa till mina en halv evighet nu. Kommer på det varje gång vi är ute och glömmer det sen så fort vi kommer inom dörren.
Jag har sytt egen. Helt hopplöst att hitta standardstorlek som sitter bra. Om du inte har kunskap att sy själv så rekommenderar jag att köpa måttsydd av tex Björkis.
 
Jag har sytt egen. Helt hopplöst att hitta standardstorlek som sitter bra. Om du inte har kunskap att sy själv så rekommenderar jag att köpa måttsydd av tex Björkis.
Tack för svar ☺️ Jag kollade på Björkis, men jag vill gärna ha selar som lämnar bogen fri. Så vi börjar med att prova Nonstop Dogwears Freemotion. Ett kullsyskon till min stora kille har en sån och de är rätt nöjda, samt en whippetblandis som är rätt lik min lilla i kroppsbyggnad och vikt. Kanske blir det att vi får testa oss fram lite, men tror oddsen är rätt goda.
 
Tack för svar ☺️ Jag kollade på Björkis, men jag vill gärna ha selar som lämnar bogen fri. Så vi börjar med att prova Nonstop Dogwears Freemotion. Ett kullsyskon till min stora kille har en sån och de är rätt nöjda, samt en whippetblandis som är rätt lik min lilla i kroppsbyggnad och vikt. Kanske blir det att vi får testa oss fram lite, men tror oddsen är rätt goda.
Björkis dragselar lämnar ju bogen fri?
 
Björkis dragselar lämnar ju bogen fri?
Ja de för släde/vagn, men de för högre dragpunkter har en rem tvärs över bröstet. Eller så missförstod jag och det är endast de första som är tänkta som dragselar över huvud taget, men då har de för låg dragpunkt pga att jag framför allt vill springa med dem.
 
Vi hade andra kurstillfället specialsök röd kong igår!

Vi är ju som sagt en försynt/försiktig vinthund mitt bland brötiga schäfers och rottisar så vi märker ut oss!

Zelda är duktig på att söka upp kongen men vill gärna ta den i munnen eller ta tassarna på den, hon ska ju bara markera den och inte röra den! Så där har vi lite grann att jobba på 😜
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 209
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 687
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp