Vinthundstråden återuppstår!

Vi har haft träning igen (lc) och det har skoj. Ingen av våra egna hundar sprang (som vanligt :laugh:) men min man var pilot och jag starter/vevade handtrasa/alltiallo.

Tydligen har jag blivit nån sorts munkorgsexpert för folk kommer till mig hela tiden och ber mig passa in deras korgar. Idag gjorde jag två. Ja, jag är officiellt starterutbildad så jag borde kunna se hur en munkorg ska sitta, men SÅ avancerat är det inte :idea:

Men det gör inget, jag gillar att hjälpa folk så bring it on bara.

@Red_Chili för medlemmar kostade det 1€ och icke medlem 3€. Korgarna fixade jag gratis och för babyhundar ingick flera korta lopp (handvev). Hade tre "valpar" (födda i slutet på förra året och i början av detta år). De var duktiga.


På söndag har vi startboxträning hemma. Tio hundar kommer hit. Nice!
 
Jag tänker att medellivslängd riskerar att bli missvisande på ett så litet antal individer. Jag menar om tex två av dessa dog tidigt pga olyckor drar det ner medel orimligt mycket.

Sen kanske förväntad livslängd på 7 år för en skotsk hjorthund är helt rimligt, det har jag ingen aning om :)
Visst är det så. Samtidigt är det en liten ras, så det är nog svårt att få till sådär jättemånga fler hundar i enkäterna. Jämför man med tex varghunden som är känd för att leva kort tid (Agria listar den som en av de raser med kortast förväntad livslängd) så står det inte ens i deras RAS-dokument något om åldern...

Skulle jag välja mellan de två raserna skulle valet hamna på hjorthunden, just pga hälsoläget.
 
Vi har haft träning igen (lc) och det har skoj. Ingen av våra egna hundar sprang (som vanligt :laugh:) men min man var pilot och jag starter/vevade handtrasa/alltiallo.

Tydligen har jag blivit nån sorts munkorgsexpert för folk kommer till mig hela tiden och ber mig passa in deras korgar. Idag gjorde jag två. Ja, jag är officiellt starterutbildad så jag borde kunna se hur en munkorg ska sitta, men SÅ avancerat är det inte :idea:

Men det gör inget, jag gillar att hjälpa folk så bring it on bara.

@Red_Chili för medlemmar kostade det 1€ och icke medlem 3€. Korgarna fixade jag gratis och för babyhundar ingick flera korta lopp (handvev). Hade tre "valpar" (födda i slutet på förra året och i början av detta år). De var duktiga.


På söndag har vi startboxträning hemma. Tio hundar kommer hit. Nice!
Det där säger du bara för att få mig att ännu mer vilja bo granne med dig :rofl:

Vi ska till kappbanan på söndag. Släphare för Lily, släphare + varv för Ebrah. 100kr per hund eftersom vi inte är medlemmar. (Medlemmar betalar 50kr, men ett medlemskap kostar å andra sidan 900kr...)

Jag hoppas på att ha egen maskin klar innan månaden är slut...
 
8(!) salukis till kappbanan på söndag! Några känner vi, några har jag ingen aning om vilka det är. Det blir spännande :) (Det står bara hundens smeknamn i startlistorna på träning, så tja, jag kanske vet exakt när vi väl möts :p ) Hoppas få bra bilder på alla som springer.
 
8(!) salukis till kappbanan på söndag! Några känner vi, några har jag ingen aning om vilka det är. Det blir spännande :) (Det står bara hundens smeknamn i startlistorna på träning, så tja, jag kanske vet exakt när vi väl möts :p ) Hoppas få bra bilder på alla som springer.
Är det alltid så lite? Eller menar du mycket :o
 
Är det alltid så lite? Eller menar du mycket :o
Sa till en vän nu att det kommer 8 salukis till banan på söndag. Hennes spontana svar: "ÅH vad kul att det kommer så många!" :rofl:

Här är det dels svindyrt(!) med kappen, dels kan man knappt tävla med saluki ändå och resultaten reggas ändå ingenstans förutom i kappklubbens egna databas, så intresset är... svalt. Tror det hade blivit betydligt mer intressant om vi haft FCI-kapp här.
 
Sa till en vän nu att det kommer 8 salukis till banan på söndag. Hennes spontana svar: "ÅH vad kul att det kommer så många!" :rofl:

Här är det dels svindyrt(!) med kappen, dels kan man knappt tävla med saluki ändå och resultaten reggas ändå ingenstans förutom i kappklubbens egna databas, så intresset är... svalt. Tror det hade blivit betydligt mer intressant om vi haft FCI-kapp här.
Men jag förstår verkligen inte varför ni inte har fci kapp?
 
Någon som har erfarenhet av raserna Skotsk Hjorthund och Irländsk Varghund?
Jag har haft varghund. Helt underbara temperamentsmässigt, men ska aldrig mer ha ngn pga hälsan. De har jaktinstinkt men iaf min och många andras ger upp rätt fort. Det finns absolut varghundar som blir 10-12 år, men även med i huvudsak friska linjer kan man ha otur med enstaka individer. Hjorthundar har jag inte jättemycket erfarenhet av men den tik jag brukade passa var otroligt lugn och mjuk och samtliga jag träffat har varit trevliga. Det finns enstaka hjortisar som blir stora och grova som varghundar men rent generellt är de mindre och lättare, friskare och lever lite längre. Skulle tro att det liksom borzoi och vargis även kanske skiljer mellan könen och tikarna lever lite längre än hanarna.

Blir borzoi för mig nästa gång då jag är mer intresserad av den rasen som helhet, men skulle längtan efter en ny raggis bli för stor i framtiden skulle jag helt klart välja hjortis och inte varghund, tyvärr.
 
Det finns enstaka hjortisar som blir stora och grova som varghundar men rent generellt är de mindre och lättare, friskare och lever lite längre. Skulle tro att det liksom borzoi och vargis även kanske skiljer mellan könen och tikarna lever lite längre än hanarna.
Det finns en ganska ny grupp på FB som heter Borzoi Longevity där dom går igenom gamla hundar bland annat, och försöker få fram hur länge dom levde om vad dom dog av.
 
Lilla Lily har blivit hela 63cm hög och jag hoppas att hon stannar där :p 9 månader gammal nu och för det mesta helt fantastisk. Till det mindre fantastiska hör hennes nyvunna hobby: strimla underlakan... Hon hoppar upp i sängen, kastar undan mina täcken, hugger tag mitt i underlakanet och sliter tills man hör att det går sönder. Jättekul tydligen :grin: Det är något hon enbart gör när jag är hemma och hon är busig. När jag lämnar henne "ensam" (med Ebrah) så ligger hon lugnt på sängen och sover.

Men men. Hon är åtminstone fortsatt konstant skitglad och jättebusig, lätthanterad och allmänt en i mina ögon extremt bra saluki. Hon har inte heller något som helst resursförsvar, vilket jag tycker är trevligt. Hon tycker bara att det är festligt om någon vill ha tex hennes tuggben eller pinne, för då kan man ju ha dragkamp och leka med det :p Hon har också upptäckt att mat från Pondus är supergott, så för första gången någonsin äter hon faktiskt lite mer än hon behöver. Tidigare har hon fått äta precis hur mycket hon vill, men det får vi nog sluta med nu :rofl:
292017866_2314490345365999_1710434279664383336_n.jpg


Ebrah fyllde 7 år för några dagar sedan. Hon är också fortsatt jätteglad, genomsnäll och otroligt busig. Det är lite spännande att gå promenader ibland när 7åringen busar igång unghunden... :D Hon är dock i usel form nu efter att ha haft världens längsta och konstigaste skendräktighet. Gissar att hon kan ha påverkats av att ha fått hem en valp ganska lagom till löpet och sedan blivit ensam vuxen hund i hemmet också :(

Fortsatt världens mysigaste också, även om hon tyckte att det var hemskt tråkigt att vara fotomodell nu i helgen. Det är också anledningen till att jag så sällan fotograferar helkroppsbilder på henne. När hon stannar av sig själv ute så står hon jättefint. Så fort jag säger åt henne att stå så ställer hon sig jättefint. Men. Så fort jag äger åt henne att stanna och går iväg några meter för att faktiskt ta bilden, då ser man hur hela hon suckar, sjunker ihop och håller på att somna av uttråkning. Helt klart bökigt att vara den enda som både kan få henne att stanna och som kan fotografera henne. Jag testade att ge kameran till killen jag träffar och fick bilder tagna ovanifrån och snett bakifrån trots tydliga instruktioner :D
292135088_2314492662032434_4234201855850870535_n.jpg
 
Är dålig på att skriva i denna tråden känner jag. Emiron börjar bli allt mer vuxen mentalt nu vid 2,5 års ålder (hur kan tiden gå så himla fort?) vilket är så himla skönt. Han leker bättre med sambons labbe nu och ligger helt perfekt i hull från att ha varit så gänglig och smal samt kinkig med maten. Jag är så himla nöjd med hur han utvecklats trots att det pga pandemin och min psykiska hälsa inte blivit verken LC eller utställning ännu. Tyvärr är han lite för rak i fronten så någon stjärna i utställningsringen lär han inte bli trots att han såg väldigt lovande ut som valp, men det gör inget. Just nu längtar vi till semestern i augusti för lite mer sammanhängande utflykter.
 
Nu har vi varit på lure coursing-träning!
Ebrah sprang som stödhund två gånger. Först åt en nätt borzoitik och sedan åt en saluki. Gjorde som vanligt ett bra jobb och det är så härligt att se henne springa. Hon springer så fint och är så glad! Med salukin sprang hon ett riktigt fint lopp, det blev många passager och även om hon var lite före vid trasstoppet så tog de båda trasan tillsammans.

Lily, hon fick springa två raksträckor. Och som hon sprang! Hon var superjättepepp och skrek innan starten :rofl: Sedan tog hon i allt vad hon hade och missade helt att trasan faktiskt stannade också, så hon fick springa tillbaka för att ta den. Hon hade nog kunnat springa 20 gånger till ungefär. Även andra kommenterade att hon var snabb och en gång tog hon nästan trasan, jag tror att piloten som körde trasan hade en tanke om att köra lugnt så att den skulle vara nära henne eftersom hon är så ung, men det var bara att trycka gasen i botten för henne :D Hon lät sig också utan problem hållas av helt främmande människor på banan när jag var ute på fältet med Ebrah, och en person som även föder upp saluki passade på att klämma och känna lite extra på Lily, samt konstaterade att det inte var några som helst problem.

Och justja, det verkade pågå jakt eller liknande någonstans på något fält bredvid, för plötsligt hördes några rejäla skott. Lily tittade mot trasan första gången, sedan när hon insåg att det inte var den som lät så var det inte intressant längre. Väldigt skönt att hon inte blev rädd, inte för att jag trott att hon skulle det heller, men man vet ju inte om hon aldrig hört skott innan. Såå, lite LC med skotträning typ? :p

Nu är vi hemma och trötta, men åh vad jag älskar att se mina damer springa!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 141
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 923
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp