Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Svenskan skriver om en ny bok "Chateau vadå" av Mats-Eric Nilsson.
https://www.svd.se/sa-luras-du-kopa-hittepavin-i-lyxforpackning (bakom betalvägg tror jag)

Rätt läskig läsning för alla vinälskare. Hur fusket funkar och vad man gör med viner för att de ska vara attraktiva för konsumenter. Färger, kemikalier etc. Samt hittepånamn för att vi ska köpa och tro att det är "riktigt vin".

Den som klarar att läsa boken får gärna göra det och rapportera i tråden :)

Googlade på Chateau vadå och fick denna träff :D :D :D
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateaux-vadeaux-7324501
 
balanced diet.jpg
 
Jag är uppenbarligen inte tillräckligt vinkunnig men jag fattar inte!
Äsch, det är nog bara jag (och min mamma, som var den som först påpekade det för mig) som överanalyserar lite cyniskt sådär... Vi tycker att det känns som att de försöker få folk att tro att det är Amarone (som alltså generellt är betydligt dyrare än det här vinet) genom att döpa det till vad som låter som "Casa Amarone" när man säger det. Konspirationsteorier ftw :D
 
Äsch, det är nog bara jag (och min mamma, som var den som först påpekade det för mig) som överanalyserar lite cyniskt sådär... Vi tycker att det känns som att de försöker få folk att tro att det är Amarone (som alltså generellt är betydligt dyrare än det här vinet) genom att döpa det till vad som låter som "Casa Amarone" när man säger det. Konspirationsteorier ftw :D
Ahhh! Då förstår jag!
 
Förr veckan insåg jag att jag hade budget för lite roliga viner av lönens sista slantar. Det blev 5 st röda och 1 vitt, har inte provat någon av dem innan. Två av de röda är naturviner. Fick hjälp av Systembolagets personal att plocka ihop lite olika, så HIMLA duktiga de är! Och Systembolaget på Hansacompagniet i Malmö har riktigt bra utbud.

Återkommer med recensioner vartefter de dricks :D
 
Förr veckan insåg jag att jag hade budget för lite roliga viner av lönens sista slantar. Det blev 5 st röda och 1 vitt, har inte provat någon av dem innan. Två av de röda är naturviner. Fick hjälp av Systembolagets personal att plocka ihop lite olika, så HIMLA duktiga de är! Och Systembolaget på Hansacompagniet i Malmö har riktigt bra utbud.

Återkommer med recensioner vartefter de dricks :D
Var också och shoppade vin för de sista slantarna i söndags! Högst rimlig sak att spendera pengar på tycker jag, vem behöver ett sparkonto när man kan ha vin liksom?

Systemet på Hansa är för övrigt mina föräldrars favorit, just för att de har så bra utbud.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp