Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Såg ett tips från en betrodd källa och har i kväll testat detta. Mycket trevligt!

031DA8D1-7E97-49DB-B46C-E8377BBAAC7D.jpeg
 
Låter bra!

Sött låter bra, så länge det är kryddigt och mustigt också, hoppas det :).
Ska börja föra vindagbok, glömmer vilka jag gillar, vilket ju är tråkigt!
Jag fotar de som är goda och lägger i en egen mapp i telefonen.
Teflonminne...
Det finns en jättebra app som heter Vivino där man kan lägga in alla viner man har druckit inklusive recension och rating om man vill. Man kan även ha viner man har hemma men inte druckit än, eller såna man vill köpa/testa.
Står jättemycket info om varje vin inklusive folks recensioner.
Man kan enkelt skanna etiketten eller vinlistan med telefonen så hittar appen rätt vin :)
Det är kul, och efter ett tag får man en smakprofil på vilka viner man gillar osv. Bubbel funkar det också för såklart.
 
Det finns en jättebra app som heter Vivino där man kan lägga in alla viner man har druckit inklusive recension och rating om man vill. Man kan även ha viner man har hemma men inte druckit än, eller såna man vill köpa/testa.
Står jättemycket info om varje vin inklusive folks recensioner.
Man kan enkelt skanna etiketten eller vinlistan med telefonen så hittar appen rätt vin :)
Det är kul, och efter ett tag får man en smakprofil på vilka viner man gillar osv. Bubbel funkar det också för såklart.

Den där appen laddade jag faktiskt ner för typ ett år sen... men blev aldrig att jag använde den :/... men tack för tipset!

Kan tipsa om systembolagets app, där kan man ”stjärnmarkera” viner man gillar och skriva en egen kommentar om dem :) Jag brukar fråga personalen där typ ”Ett vitt och ett rött som passar till svampsoppa med grädde, citron och grönmögelost?” Och så antecknar jag de i appen, och när jag provat så lägger jag till min egna kommentar också.

Åh, visste inte om att dom hade egen sån app. Ska prova, tack!
 
Jag tycker om att ta ett glas vin hemma på fredagkvällen, vad rekommenderar ni om det äts med ostbågar eller mörk choklad?
Rött föredras eller mousserande.
 
Jag tycker om att ta ett glas vin hemma på fredagkvällen, vad rekommenderar ni om det äts med ostbågar eller mörk choklad?
Rött föredras eller mousserande.

Jag tänker att ostbågar och choklad kräver lite olika viner. Ostbågar ganska mycket tanniner och strävhet medan choklad vill ha mer fruktighet. Men om du ska ha ett rött vin som passar till båda så är nog ostbågarna mer förlåtande än chokladen - således ett ganska fruktigt vin. Kanske ett zinfandel eller något fruktigt italienskt vin som Passi Reali, något ripassovin eller en av de billigare amaronevinerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp