Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Jag tycker om att ta ett glas vin hemma på fredagkvällen, vad rekommenderar ni om det äts med ostbågar eller mörk choklad?
Rött föredras eller mousserande.

Jag tänker ett lätt, friskt bubbel till ostbågarna, för att väga upp mot det feta. Eller ett lätt rött vin utan mycket tanniner så som en Pinot Noir som brukar passa bra till lite mer smakrika hårdostar som cheddar.
Portvin till riktigt mörk choklad. Pinot Noir funkar bra till mjölk- och mellanmörk choklad men inte till riktigt mörk choklad (blir för beskt). Champagne passar också ofta till mörk choklad 😊
 
Hittade detta på Systemet igår och köpte av ren nyfikenhet. Tempranillo och ekologiskt. Det var överraskande trevligt som "sällskapsvin". Jag hade det lite varmare än rekommenderade 16 grader. Säljs underligt nog i literflaska. 89,-
1582277037421.png
 
Köpte två såna här via det numer to-be stämda vinappsföretaget. Hoppas det är gott till lördagens mixed grill.

chianti.PNG
 
Köpte detta efter tips från entusiastisk personal på Systembolaget och det var riktigt gott. Mycket fylligt med mörka frukter, mycket kryddigt. Prisvärt "vintervin". Så pass gott att det nog blir repris i kväll :up: trots att vi snarast har vår här idag ☀
Hade den till gryta med vilt och mustiga kryddor (timjan, rosmarin, peppar, lagerblad) men det kan nog klara fredags-swacosen också om det kniper, och gör sig ffa fint för sig självt också 🍷🍷;) Rekommenderas!
Nr 2534
24404666.jpg
 
Köpte detta efter tips från entusiastisk personal på Systembolaget och det var riktigt gott. Mycket fylligt med mörka frukter, mycket kryddigt. Prisvärt "vintervin". Så pass gott att det nog blir repris i kväll :up: trots att vi snarast har vår här idag ☀
Hade den till gryta med vilt och mustiga kryddor (timjan, rosmarin, peppar, lagerblad) men det kan nog klara fredags-swacosen också om det kniper, och gör sig ffa fint för sig självt också 🍷🍷;) Rekommenderas!
Nr 2534
24404666.jpg
Lät gott på beskrivningen så jag noterar :up:
 
Vilken bra tråd, ni kanske kan hjälpa mig? Mitt favoritvin (detta) finns bara på flaska, men jag föredrar att köpa vin på box. Har försökt hitta ett som smakar snarlikt genom att jämföra de små cirklarna som visar på fruktighet osv, men gått bet. Har även vid flera tillfällen bett personalen om råd men det har ändå inte blivit riktigt bra. Har typ gett upp.
Kanske bukeoraklet kan hitta rätt?
E7B92C9C-2369-4818-A0AC-3A1CAC52260D.jpeg
 
Vilken bra tråd, ni kanske kan hjälpa mig? Mitt favoritvin (detta) finns bara på flaska, men jag föredrar att köpa vin på box. Har försökt hitta ett som smakar snarlikt genom att jämföra de små cirklarna som visar på fruktighet osv, men gått bet. Har även vid flera tillfällen bett personalen om råd men det har ändå inte blivit riktigt bra. Har typ gett upp.
Kanske bukeoraklet kan hitta rätt?
Visa bifogad fil 45834
Vad är det för druva/druvor?
 
Ingen aning 🙈
Står det inte om man följer länken? Kan verkligen nada om vin.
Då skulle jag börja med att leta efter ett vin med samma två druvor som kommer från samma region (apulien). Dock verkar just det där vinet vara typ ett bordsvin med en blandning av massa druvor (troligtvis de som växer lokalt där vinet produceras).
Att följa smaknycklarna på systemet går till viss del men olika druvor har också olika karaktär och även var druvorna är odlade är avgörande så smaken stämmer inte alltid överens trots att nycklarna är lika.
Primitivo är dessutom samma druva som zinfandel så du skulle kunna leta efter en fruktig zinfandel från Kalifornien också :)
 
Vilken bra tråd, ni kanske kan hjälpa mig? Mitt favoritvin (detta) finns bara på flaska, men jag föredrar att köpa vin på box. Har försökt hitta ett som smakar snarlikt genom att jämföra de små cirklarna som visar på fruktighet osv, men gått bet. Har även vid flera tillfällen bett personalen om råd men det har ändå inte blivit riktigt bra. Har typ gett upp.
Kanske bukeoraklet kan hitta rätt?
Visa bifogad fil 45834

Nyfiken undrar varför box är föredraget? (har själv ej köpt en enda box de senaste 10 åren och tycker att det är ett i nästan alla tänkbara fall värdelöst påhitt att köpa vin i). Vad är fördelarna?

Du får köpa massa flaskor och hälla över på plastpåse hemma.....

https://shop.humle.se/en/wine/bag-in-box/wine-on-tap
 
Nyfiken undrar varför box är föredraget? (har själv ej köpt en enda box de senaste 10 åren och tycker att det är ett i nästan alla tänkbara fall värdelöst påhitt att köpa vin i). Vad är fördelarna?

Du får köpa massa flaskor och hälla över på plastpåse hemma.....
Jag gillar box. Dricker gärna ett glas "om dagen" (inte riktigt men) och tycker att box är praktiskt.
 
Jag gillar box. Dricker gärna ett glas "om dagen" (inte riktigt men) och tycker att box är praktiskt.

Det gäller att man håller uppe konsumtionen då, eftersom hållbarheten är ca 2 veckor (utan kylning). Vad är mer praktiskt jämfört med att skruva upp en flaska var fjärde dag och få helt fräscht vin? Glasåtervinningen?

Uppenbart är det många som gillar boxarna med tanke på försäljningen , jag är mest bara frågande inför varför.
 
Det gäller att man håller uppe konsumtionen då, eftersom hållbarheten är ca 2 veckor (utan kylning). Vad är mer praktiskt jämfört med att skruva upp en flaska var fjärde dag och få helt fräscht vin? Glasåtervinningen?

Uppenbart är det många som gillar boxarna med tanke på försäljningen , jag är mest bara frågande inför varför.

Inga problem med kork heller. Jag har en Vacuvin som får jobba ordentligt, den är suverän.

Box kan jag tycka funkar när man kanske har en större fest (speciellt utomhus) just för att det trots allt är smidigt.
 
Det gäller att man håller uppe konsumtionen då, eftersom hållbarheten är ca 2 veckor (utan kylning). Vad är mer praktiskt jämfört med att skruva upp en flaska var fjärde dag och få helt fräscht vin? Glasåtervinningen?

Uppenbart är det många som gillar boxarna med tanke på försäljningen , jag är mest bara frågande inför varför.
Man får göra precis som man vill, jag skrev bara att jag tycker att det är praktiskt, det är definitivt en fördel att slippa en massa flaskor som ska till återvinningen. Jag brukar nämligen åka dit så sällan att bilen ändå är fullpackad :rofl:
 
Jag gillar box. Dricker gärna ett glas "om dagen" (inte riktigt men) och tycker att box är praktiskt.
Vi dricker på samma sätt.

Jag föredrar flaskor och har en vacumkork som gör att jag kan sippa på samma flaska i minst en vecka utan att vinet tappar i smak.
En box blir inte lika god i slutet om man dricker så lite i taget. Plus att jag tycker att urvalet viner är begränsat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp