Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Får man vara med i tråden fast man föredrar vitt vin? :D

Jag har länge hållt mig främst till Petit Chablis, då jag gillar smaken, men också för att det finns ett par olika sorter på småflaskor. Men jag skulle gärna prova något annat. Det får inte vara för sött eller "blaskigt", gärna lite fruktig smak. Och fördel om det finns på liten flaska då jag bara dricker något glas helgkvällar och en stor flaska sällan går åt. Men tips generellt skulle vara kul, är planerat en tur till Systemet på fredag.
 
1537991164383.png
1537991164383.pngMan kan visst välja vin pga. ettiketten. Dock inte smakat något av dem än.
 
Hej alla vinälskare! Nu är det höst och vad är det bästa med hösten? Jo, rödvin! Iofs finns det ju vin för alla årstider, högtider och tillfällen. Vardagsvinet, soff-vinet, den goda middagen- vinet, sällskapsvinet, festvinet... ja ni vet ju ;)
I denna tråd kan vi tipsa varandra om goda viner eller bara prata om att vin är livet ;)

Jag är dålig på franska rödviner och fick tips om detta som inhandlades idag.

Visa bifogad fil 19419

Ni som är bra på franska rödviner, vad har ni för favoriter?
Jag är verkligen inte bra på franska rödviner (förutom på att hälla i mig dem :o ) men min "bordsvin-favorit" kommer från Guigal, ett syrah.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/crozes-hermitage-7897701

Deras chateauneuf-du-pape är också väldigt bra med tanke på pengarna, men jag tycker att crozes-hermitage duger nog så gott. Brukar falla väl ut bland gästerna också vad jag märkt på åtgången...
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateauneuf-du-pape-7050301

Den hittills godaste chateauneuf-du-papen jag kommer ihåg namnet på (har säkert bjudits på ngt ännu bättre ngn gång, men då inte kommit ihåg att lägga den på minnet) är dock Clos de Papes fr. 2015. (länken nedan är till 2014, jag hade nog inte känt ngn skillnad ;) ):

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/clos-des-papes-9928201
 
Annars måste jag medge att jag precis hämtat ut min privatimporterade låda med rosé från Italien. Liiiite sent på säsongen men får väl bli skaldjurskalas i helgen.

Om man gillar italienska Rondella-druvan kan jag varmt rekommendera Scaia Rosato, från Veneto.
Blev helt frälsta i somras och köpte med några flaskor hem som gick åt i rasande takt. Var alltså inte bara gott på en varm uteservering vid Gardasjön utan också i ett blåsigt Kungsbacka.

https://www.scaiawine.com/en/prodotto/scaia-rosato
 
Jag var på Sardinien i början av sommaren och besökte då en agriturismo där vi fick detta fantastiska vin :love:
Köpte med oss ett gäng flaskor från ön.

Tänkte hålla lite på det och se om det smakar lika härligt här hemma vid köksbordet som under olivträden.
Troligtvis inte :p
lj5xKPF.jpg

I kväll ploppade vi upp första flaskan. Jag stack ner näsan i flaskan...oh himmel vilken angenäm bouquet :love:
Ingen sur doft här inte. Som bomull i snoken!
Jag står fast att detta är ett av de bästa viner jag druckit i min smak. Mjukt, runt och fylligt. Ett okomplicerat vin utan att vara trist och blaskigt.

Vi drack det till tvårätters. Först en förrätt på halstrad pilgrimsmussla på salladsbädd med baconcrisp, sparris och balsamico.
Sen helstekt rostas, rödvinsredusering och potatisbakelse. Hade örter som körvel, timjan och rosmarin i varmrätten.
Det gjorde sig fint till båda rätterna och örterna :).

Jag ska se om det går att imporetera flaskor.
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?
Vita viner, Gewürztaminer och Rheinhessen typ.
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?

Någon sötare Riesling är mitt tips. Jag gillar Sankt Anna till exempel. Väldigt lättdrucket och inte surt:

1538225725876.jpeg
 
Jag är ju ingen vinkännare men ett vitt vin jag fastnade för som dykare var By the river, eller flodvatten som jag kallar det. :D

Fast i år fick jag tummen ur och gjorde lite äppelvin, sisådär en 80 liter som står på jäsning nu av mormors recept, 40 kilo äpplen, 70 liter vatten, 20 kilo socker och ett par paket vanlig brödjäst för söta degar. Vinet lär vara klart till jul, hälften blir bordsvin som inte ska hålla jättehög alkoholhalt och alltså blandas ut och eftersötas om det behövs och hälften behålls som starkvin och lagras minst 2 år. :d

Vin ska enligt erfarenhet göras i stora satser för då blir risken för vildjäsning mindre och då blir det heller ingen jästsmak. Brygga vin är en skön konst. :)
 
Får man vara med i tråden fast man föredrar vitt vin? :D

Jag har länge hållt mig främst till Petit Chablis, då jag gillar smaken, men också för att det finns ett par olika sorter på småflaskor. Men jag skulle gärna prova något annat. Det får inte vara för sött eller "blaskigt", gärna lite fruktig smak. Och fördel om det finns på liten flaska då jag bara dricker något glas helgkvällar och en stor flaska sällan går åt. Men tips generellt skulle vara kul, är planerat en tur till Systemet på fredag.
Jag dricker i princip bara vitt vin (nån gång rosé). Mest Chardonnay och Chablis, och fick vid ett tillfälle i somras en flaska Sancerre Les Belles Dames av en med betydligt bättre koll på vin än vad jag har. Riktigt gott vin, så det kan jag rekommendera!
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?
Ecologica Berlina. Billigt och smakar typ saft. :D Kanske inte om man förväntar sig saftsmak dock, men om man förväntar sig vin. Väldigt fruktigt och lättdrucket.
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?
Definitivt en halvtorr riesling. Smakar saft.
 
Jag sitter och smuttar pa ett glas Napa Cellars Petite Sirah som jag hittade i mina gommor harom dagen. Jag valjer normalt sett Cabernet Sauvignon, men den har flaskan har slunkit in och hamnat pa undantag i nagra ar ... det ar inte KLOKT sa gott det ar.:d
I dag kostar flaskan 4 ganger sa mycket som nar jag kopte den sa jag njuter i fulla drag och funderar pa hur jag ska kunna jobba ihop tillrackligt med extra valuta for att kopa en lada nar jag aker ner till Californien senare i host. Jag behover definitivt kopa mer gott vin nasta gang jag ar i Californien ... det ar nastan slut i mina forrad nu.:cautious:
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?

Halvtorr riesling eller gewürztraminer skulle jag också säga. Eller "dessertvin", Kir? :D Eller den där i tetra som smakar äppelpaj med vaniljsås, Varm & Kall hette den kanske? 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp