Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Supertips är Lynx Barrel Fermented Chardonnay. 99 kr för en riktigt smörig sensation. Inte så balanserad som ett supertoppvin, men så gott för oss som gillar den smörigt ekiga smaken. Måste snart till ett bolag för att säkra upp några flaskor för 2021s måltider.
 
Har blivit erbjuden några flaskor tokaji aszú av en vän, är riktigt nyfiken på hur det smakar! Någon som har erfarenhet?
 
Har blivit erbjuden några flaskor tokaji aszú av en vän, är riktigt nyfiken på hur det smakar! Någon som har erfarenhet?
Brukar vara söta, lite tyngre/fatade dessertviner - hjortronens bästa vän. Tänk mandel, aprikos, honung, pomerans. Intensiv smak. Dricks i mindre glass och kvantiteter till blåmögelost, frukt eller desserter (lite beroende på vilket vin det är). Som de flesta av den vintypen kostar de ofta ganska mycket, 150-1000 kr per halvlitersflaska.

(finns även osöta viner av samma druva - för de som gillar frukt- och blomviner mer än för dem som gillar strama mineralviner)
 
Brukar vara söta, lite tyngre/fatade dessertviner - hjortronens bästa vän. Tänk mandel, aprikos, honung, pomerans. Intensiv smak. Dricks i mindre glass och kvantiteter till blåmögelost, frukt eller desserter (lite beroende på vilket vin det är). Som de flesta av den vintypen kostar de ofta ganska mycket, 150-1000 kr per halvlitersflaska.

(finns även osöta viner av samma druva - för de som gillar frukt- och blomviner mer än för dem som gillar strama mineralviner)
Vill bara upprepa: Söta tokaji viner och hjortrondesserter (eller ett litet glass, en burk hjortronsylt och en sked :o)
 
Har blivit erbjuden några flaskor tokaji aszú av en vän, är riktigt nyfiken på hur det smakar! Någon som har erfarenhet?
Jag har blivit serverad några fantastiska tokaji på finare restauranger. Men de har inte varit sliskiga eller söta utan faktiskt väldigt goda speciellt då till den maträtt som serverats. Det har inte varit dessertviner då.
Jag skulle inte säga nej till ett sådant erbjudande med andra ord :)
 
Brukar vara söta, lite tyngre/fatade dessertviner - hjortronens bästa vän. Tänk mandel, aprikos, honung, pomerans. Intensiv smak. Dricks i mindre glass och kvantiteter till blåmögelost, frukt eller desserter (lite beroende på vilket vin det är). Som de flesta av den vintypen kostar de ofta ganska mycket, 150-1000 kr per halvlitersflaska.

(finns även osöta viner av samma druva - för de som gillar frukt- och blomviner mer än för dem som gillar strama mineralviner)

Vill bara upprepa: Söta tokaji viner och hjortrondesserter (eller ett litet glass, en burk hjortronsylt och en sked :o)

Jag instämmer med @BornAgain. Jag dricker inte det så väldigt ofta, det är inte riktigt min typ av vin, men är som sagt fantastiskt till hjortron.

Jag har blivit serverad några fantastiska tokaji på finare restauranger. Men de har inte varit sliskiga eller söta utan faktiskt väldigt goda speciellt då till den maträtt som serverats. Det har inte varit dessertviner då.
Jag skulle inte säga nej till ett sådant erbjudande med andra ord :)
Kul, tack för input! Ska införskaffa hjortron då också, när det blir till att dricka det :D Det var inte jättebilligt precis så ville ha lite input. Tror det är dessertvinssorten det rör sig om nu. Blir till att hitta något bra tillfälle att dricka det också, men det kommer nog!
 
1610876355938.png

Denna fick det bli igår, en stor favorit hos mig. :d
 
Vilken rolig tråd! 🍷
Här vill jag hänga lite😊
Vi dricker mycket vin (eller ofta kanske jag ska säga. Ett glas till middagen varje dag de flesta dagar) och jag tycker att det är jättekul att testa nya.
Franska viner ligger alltid högt i kurs här, men vi dricker det mesta. California-viner ligger varmt och hjärtat av ren semesternostalgi. Jag anser även att en god Riesling passar till det mesta.
Vi har två hyfsat välfyllda vinkylar men det finns alltid plats för mer tips😊
 
Jag älskar torr riesling och fick tips om det här. Vi drack det till förrätt på nyår parat med råraka m creme friache, löjrom och rödlök. Jättegott men minst lika bra som bara umgängesvin, gärna sommartid och välkylt.
Riesling är en favorit här med! Om jag går ut för att ta ett glas vin (vilket hände senast i februari eftersom vi befunnit oss mer eller mindre i lockdown sedan dess ...) tar jag helst Riesling eller Grüner Veltliner😊
 
Har glömt lägga upp vinet som min sambo fick i 30-års present.
Jag skrev under förra året ett inlägg om att jag sökte en dyrare ekfatslagrad chardonnay med mycket smörigare. Helst från Kalifornien. Detta blev de

7308CCBC-50C0-4FA8-A897-BB37A3B95240.jpeg


Dracks i lördags och det var så himla gott! Alltså jag gillar ju inte chardonnay, förutom när den är dyr tydligen för denna var riktigt god 😁 Även den smöriga svindyra chardonnayn jag smakade på en michelinkrog förra året föll mig absolut i smaken. Kommer absolut utforska lagrad chardonnay lite mer hädanefter.
 
Har glömt lägga upp vinet som min sambo fick i 30-års present.
Jag skrev under förra året ett inlägg om att jag sökte en dyrare ekfatslagrad chardonnay med mycket smörigare. Helst från Kalifornien. Detta blev de

Visa bifogad fil 63512

Dracks i lördags och det var så himla gott! Alltså jag gillar ju inte chardonnay, förutom när den är dyr tydligen för denna var riktigt god 😁 Även den smöriga svindyra chardonnayn jag smakade på en michelinkrog förra året föll mig absolut i smaken. Kommer absolut utforska lagrad chardonnay lite mer hädanefter.

Kolla in Yarden (ett vin @tornblomma introducerade mig till): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/yarden-251701/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp