Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Jag har precis börjat dricka vin, och tycker att vitt vin är surt och äckligt. Vet inte riktigt vad jag har provat, men tycker verkligen inte att det är gott. Finns det några supertips på goda vita viner eller är jag bara en hatare av vitt vin?
 
Jag har precis börjat dricka vin, och tycker att vitt vin är surt och äckligt. Vet inte riktigt vad jag har provat, men tycker verkligen inte att det är gott. Finns det några supertips på goda vita viner eller är jag bara en hatare av vitt vin?

Det finns ju halvtorra vita viner. Min särbo tycker inte om vitt vin men drack det här förra helgen och tyckte om det: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruppertsberger-280101/

Det är väldigt behagligt och lättdrucket. Titta generellt på riesling, de är ofta väldigt lättdruckna. Sedan kan viner upplevas som sura beroende på vad man äter till också, även fast det kanske inte är ett surt vin.

Ett torrt vin som kan fungera är det här: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vouvray-628801/

Det är väl lite mer krävande jämfört med en riesling men fortfarande ett mer lättdrucket vin (enligt mig då).
 
Det finns ju halvtorra vita viner. Min särbo tycker inte om vitt vin men drack det här förra helgen och tyckte om det: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruppertsberger-280101/

Det är väldigt behagligt och lättdrucket. Titta generellt på riesling, de är ofta väldigt lättdruckna. Sedan kan viner upplevas som sura beroende på vad man äter till också, även fast det kanske inte är ett surt vin.

Ett torrt vin som kan fungera är det här: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vouvray-628801/

Det är väl lite mer krävande jämfört med en riesling men fortfarande ett mer lättdrucket vin (enligt mig då).
Håller med om Rupertsberger, det är väldigt lättdrucket. Finns några olika varianter med olika mycket sötma, om man vill prova sig fram lite.
 
Jag har precis börjat dricka vin, och tycker att vitt vin är surt och äckligt. Vet inte riktigt vad jag har provat, men tycker verkligen inte att det är gott. Finns det några supertips på goda vita viner eller är jag bara en hatare av vitt vin?
Riesling är en jättebra instegsdruva, särskilt de lite sötare varianterna som skördats sent. Det brukar stå ”Spätlese” på dom flaskorna. Gå till Tysklands-hyllan nästa gång på systemet och kolla efter en flaska som det står Riesling och Spätlese på eller fråga personalen :) Här är annars ett tips, detta vin fick mig att börja gilla vin för flera år sedan. Bonus för att det är billigt och finns på halvflaska så gillar du det inte kanske det inte är hela världen:

1610994158018.png
 
Det finns ju halvtorra vita viner. Min särbo tycker inte om vitt vin men drack det här förra helgen och tyckte om det: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruppertsberger-280101/

Det är väldigt behagligt och lättdrucket. Titta generellt på riesling, de är ofta väldigt lättdruckna. Sedan kan viner upplevas som sura beroende på vad man äter till också, även fast det kanske inte är ett surt vin.

Ett torrt vin som kan fungera är det här: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vouvray-628801/

Det är väl lite mer krävande jämfört med en riesling men fortfarande ett mer lättdrucket vin (enligt mig då).

Håller med, men det finns också en chans att andra änden på skalan med en fatlagrad chardonnay med extrem fyllighet kan leda in i de vita vinernas fröjder.
 
Jag har druckit två riktigt bra rödviner på senaste, och dessutom två som jag inte skulle ha valt själv men som köpts som del av mitt "bredda mitt standardsortiment av vin"-projekt. Kraftiga, fylliga och kryddiga på precis det sättet jag älskar. :d Båda är för dyra för att helt få vara med i standardsortimentet (där brukar jag försöka hålla mig runt 100 kr och de här kostar 160 resp. 170) men jag kommer definitivt att köpa hem en flaska vardera av båda och öppna vid något tillfälle som är lite mer speciellt än en vanlig fredagskväll :)

Marques-de-Riscal__83262.1603359134.500.659.png

bardos-reserva.png
 
Det här, som definitivt hamnar inom budgeten för "vardagsvin" (90 kr), var också riktigt gott om än med inte samma karaktär som ovanstående två:

1610997361750.png
 
Bra, då törs jag köpa den här årgången :D

Ja, årgångar är viktiga. Hade en riktig favorit bland Bordeaux-vinerna i många år, Les Hauts de Granget och 2004 + 2005 var riktigt balanserade finviner. Köpte sedan i flera omgångar senare årgångar men ingen var nånsin lika bra, inte alls. Samma vin, samma vinmakare - men inte i närheten. Så nu är det slutköpt. Å andra sidan var det några år sedan, så nu tittar såklart 2016 fram och även 2018 strax. Måste nog ge det en sista chans att återvinna sin forna favoritstatus.
 
Ja, årgångar är viktiga. Hade en riktig favorit bland Bordeaux-vinerna i många år, Les Hauts de Granget och 2004 + 2005 var riktigt balanserade finviner. Köpte sedan i flera omgångar senare årgångar men ingen var nånsin lika bra, inte alls. Samma vin, samma vinmakare - men inte i närheten. Så nu är det slutköpt. Å andra sidan var det några år sedan, så nu tittar såklart 2016 fram och även 2018 strax. Måste nog ge det en sista chans att återvinna sin forna favoritstatus.

Ja, det vinet var också en favorit tidigare.
 
Ful bild på fantastiskt bubbel. Jag blev så glatt överraskad, detta är ingen dålig kopia av en champagne, detta är något eget och väldigt gott. Tänk riktigt mogen citron, massor av smak och samtidigt riktigt fräscht.
 

Bifogade filer

  • 20210209_195810.jpg
    20210209_195810.jpg
    167,6 KB · Visningar: 55
Någon som provat Bread & Butter Pinot Noir eller annan druva? Vivino tycker att det passar mig och betyget är ok på alla sorterna som finns att beställa på systemet. Värt ett försök?
 
Ful bild på fantastiskt bubbel. Jag blev så glatt överraskad, detta är ingen dålig kopia av en champagne, detta är något eget och väldigt gott. Tänk riktigt mogen citron, massor av smak och samtidigt riktigt fräscht.
Oj, otippat! Vore kul att testa!
 
På tal om bra bubbel så drack vi denna i helgen och det har blivit en ny favorit här hemma:

IMG-20210107-WA0001.jpg

083927_b_cave-de-lugny-sparkling-burgundy


Jag är absolut ingen champagne-kännare men tycker den är ett extremt bra alternativ till riktig champagne - för 160 kr per flaska dessutom. Den kommer definitivt att bli vårt förstahandsval när det gäller bubbel framöver!
 
Någon som provat Bread & Butter Pinot Noir eller annan druva? Vivino tycker att det passar mig och betyget är ok på alla sorterna som finns att beställa på systemet. Värt ett försök?
Jag har kikat på den tidigare och tycker absolut att den låter intressant. Verkar vara en klassisk kalifornien-pinot men lite åt det josigare hållet. För det priset hade jag absolut chansat och beställt!
Tror den får åka ned i varukorgen när jag beställer nästa gång 🤤
 
Ful bild på fantastiskt bubbel. Jag blev så glatt överraskad, detta är ingen dålig kopia av en champagne, detta är något eget och väldigt gott. Tänk riktigt mogen citron, massor av smak och samtidigt riktigt fräscht.

Det är ju riktigt trendigt med brittiskt bubbel! Jag har dock inte lyckats haffa någon när de släppts.

Däremot har samlingen av odlarchampagner vuxit en del i år, många som släppt sina 2012-or och det är ju verkligen en årgång att både dricka nu och lägga i källaren minst 10 år! 😋
 
Någon som provat Bread & Butter Pinot Noir eller annan druva? Vivino tycker att det passar mig och betyget är ok på alla sorterna som finns att beställa på systemet. Värt ett försök?

Nu bor jag i "Pinot Noir land" da det ar vad de flesta av Oregons over 700 vingardar producerar ... MEN jag gillar bara Pinot Noir ibland till mat, framfor allt grillat kott. Sa den har jag inte provat, daremot har jag provat Bread & Butter's Cabernet Sauvignon, Whiplash. Helt okay i den prisklassen ... och sa ar det en hast pa etiketten. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp