Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Detta kanske är att svära i kyrkan, men någon som vill rekommendera ett bra matlagningsvin? Behöver skaffa nytt både rött och vitt, tänkte att 70-80 kr flaska vore trevligt.
Önskar skruvkork och att om jag vill ta ett glas under första veckan det är öppet inte smakar för illa😁
Tog slut på vinet jag köpte till nyår den här veckan så är ingen storkonsument direkt men är trevligt att kunna ha en skvätt här och där i maten.
Ta en billig portugis -Dao är mycket för sin peng (och färgar varken sås eller tänder blåa) men har kork. Jag har använt vinet till hyfsade grytor.

Impressivo (nr 70963) kostar 79 kr kommer på enlitersflaska med skruvkork. Inget märkvärdigt vin och jag har inte lagat mat med det själv.
 
Ta en billig portugis -Dao är mycket för sin peng (och färgar varken sås eller tänder blåa) men har kork. Jag har använt vinet till hyfsade grytor.

Impressivo (nr 70963) kostar 79 kr kommer på enlitersflaska med skruvkork. Inget märkvärdigt vin och jag har inte lagat mat med det själv.
Fast 3 månader är länge - då är frysen bättre
 
Jag tycker maten blir godare om vinet är gott, det där tetravinet är absolut inget för mig!
Till rödvinssås hade jag absolut tagit ett roligare vin. Men jag dricker så pass lite vin numer att det gärna blir dyrare flaskor att jag inte vill hälla 3 dl av det i en tomatsås full med örter som kokas i flera timmar, eller i en fiskgryta med saffran och chili. Det hade ändå tagit udden av de finstämda tonerna av vinerna jag hellre har i glaset!
 
Så här i pandemitider är det ju lite besvärligt för mig som tämligen gammal och som kär maka till en i riskgrupp att handla på systembolaget. Ibland har äldsta dottern handlat åt mig men det är ju inte så bra att stöda langning av rusdrycker så jag slog till och beställde från vinoteket... Alltså jag gillar verkligen systembolaget och deras enorma sortiment men ibland får man ge avkall på sina principer.

Hur som så beställde jag 10 flaskor Appassimento och 10 flaskor Cabernet Sauvignon. Varje låda består av två flaskor av var sort och för Cabernen är det dessutom från fem olika länder. Nu har jag bara hunnit smaka på en Cabernet som heter Le Ruse alltså den listige. Tyckte det passade bra att börja med den då jag har en shiba.

Vinet är helt ok, kanske lite menlöst om man jämför med mina favoriter Zinfandel och Appassimento.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210302_130251.jpg
    IMG_20210302_130251.jpg
    136,7 KB · Visningar: 28
Får man be om ett litet vintips? Jag fyller år imorgon och vill ha ett vin att matcha till oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Jag gillar generellt lättare röda viner, typ pinot noir men vill gärna ha nåt kraftigare till köttet. Ogillar fatkaraktär vilket utesluter en hel del. Vad skulle ni rekommendera?
 
Får man be om ett litet vintips? Jag fyller år imorgon och vill ha ett vin att matcha till oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Jag gillar generellt lättare röda viner, typ pinot noir men vill gärna ha nåt kraftigare till köttet. Ogillar fatkaraktär vilket utesluter en hel del. Vad skulle ni rekommendera?
Imorgon betyder att beställningssortimentet inte funkar.

En bra Bordeaux ?
Chateau Seguin
Château Quinsac

Eller en Syrah men med elegans
Fat Bastard
 
Får man be om ett litet vintips? Jag fyller år imorgon och vill ha ett vin att matcha till oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Jag gillar generellt lättare röda viner, typ pinot noir men vill gärna ha nåt kraftigare till köttet. Ogillar fatkaraktär vilket utesluter en hel del. Vad skulle ni rekommendera?
Titta på någon lätt Malbec kanske? Jag som gillar Pinot Noir och lätta, josiga viner och inte alls gillar strama och tanninrika viner har druckit några riktigt goda Malbec.

Har tyvärr inget tips som finns i fasta sortimentet.
 
Alldeles helt orelaterad fråga, men om man ska lägga lite pengar på champagne (och det vildaste man köpt är en Moët en gång), har du några tips? Vill minnas att du är bubbel-expert :angel: :D
(Dock kanske tillfälle att väcka vintråden till liv)

Firar fyra år med sambon på fredag, men till honom blir det nog mest Hannas jordgubbscider :angel:

Pol Roger, antingen Reserve (459kr) eller Vintage (629kr) säger jag spontant. De ger båda mycket för pengarna och är ren lyx. Båda passar till skaldjur och Vintagen funkar till lättare rätter med fisk och fågel.

En annan vintage som är enormt trevlig är Palmer & Co 2013 för 379kr. Den fungerar också till lättare varmrätter förutom skaldjur.
 
Pol Roger, antingen Reserve (459kr) eller Vintage (629kr) säger jag spontant. De ger båda mycket för pengarna och är ren lyx. Båda passar till skaldjur och Vintagen funkar till lättare rätter med fisk och fågel.

En annan vintage som är enormt trevlig är Palmer & Co 2013 för 379kr. Den fungerar också till lättare varmrätter förutom skaldjur.

Wunderbar! Tack :D
Den det blir kommer inmundigas efter hemkomst från stor köttmiddag :angel:

(ser också att vintråden inte alls var så under isen som jag fått för mig, får ju be om ursäkt)
 
Wunderbar! Tack :D
Den det blir kommer inmundigas efter hemkomst från stor köttmiddag :angel:

(ser också att vintråden inte alls var så under isen som jag fått för mig, får ju be om ursäkt)

Har ni ätit rejäl middag innan är det ju plock/skaldjur som gäller skulle jag säga. Ugnsbakade oliver är gudomligt med champagne och lägger man till lite fint surdegsbröd, räkor och någon finare torkad skinka blir det ju riktigt lyxigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp