Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Punkdro%CC%88mmarBild.png


Ja ja ja SATAN vad gott! 😍
Ska drickas kall, kommer bli så himla perfekt efter stranden eller på picknicken i sommar. En mjuk, bärig, klunkvänlig dröm.
Släpps på bolis 1/6.
 
Visa bifogad fil 69209
Försöker hitta sommarens stapel-vita. För 79 spänn var det här verkligen inget att klaga på. Fruktigt utan att bli sött och sliskigt, 3,9 i snitt på Vivino.
En favorit som ingår i mitt bassortiment hemma. Gör sig fint till mat med sötma/hetta. Jag är svag för sådant. (vitlök/chili/soja/honung/sesamolja) :d

Årgång 2020 är dock inte riktigt lika bra som 2019, har jag upptäckt
 
Visa bifogad fil 69209
Försöker hitta sommarens stapel-vita. För 79 spänn var det här verkligen inget att klaga på. Fruktigt utan att bli sött och sliskigt, 3,9 i snitt på Vivino.
Jag tycker att det är ett riktigt bra matvin. Jag vet att man ska tycka att det är stram fransk sauvignon blanc som är det bästa, men det här lite kraftigare vinet ÄR faktiskt godare och faktiskt helt okej i glaset, särskilt i den prisklassen.
 
Varit på vinprovning idag med tema europeisk pinot noir och hamnade i ett lyckorus när jag fick denna spätburgunder i glaset. Helt fantastisk doft, kaffe, läder och mineral. Relativt mjukt i munnen, inte kantigt alls, men ovanligt lite bär. Jag är en sucker för just spätburgunder men detta var det bästa jag har provat.
 

Bifogade filer

  • 20210512_184555.jpg
    20210512_184555.jpg
    272,6 KB · Visningar: 26
Sen hade vi en spansk pinot också som jag också tyckte var spännande. Inte lika "åh mums filibabba" som tysken men så märklig att jag inte kunde sluta stoppa ner näsan i glaset. Den luktade starkt parfymerat, uppenbarligen naturligt, men just den doften som många tvättmedel och tvåler vill åt. Lavendel mixat med rosor? Knasigt och kul hur som helst. Smaken var mycket lik doften.
 

Bifogade filer

  • 20210512_193104.jpg
    20210512_193104.jpg
    186,4 KB · Visningar: 29
Varit på vinprovning idag med tema europeisk pinot noir och hamnade i ett lyckorus när jag fick denna spätburgunder i glaset. Helt fantastisk doft, kaffe, läder och mineral. Relativt mjukt i munnen, inte kantigt alls, men ovanligt lite bär. Jag är en sucker för just spätburgunder men detta var det bästa jag har provat.
Den såg spännande ut! Jag gillar också tysk pinot noir, inte så lätt att få tag på här men min moster bor i ett av Tysklands vindistrikt, längtar tills jag kan hälsa på igen!
 
Blev orimligt sugen på rosé trots att jag har noll koll på hur det smakar, något excellent tips till en newbie?

Jag svarar här så moderullan inte blir arg på oss ;)

Mitt husrosé är Les Lauzeraies som är perfekt till mat och tom går att lagra. Andra som är bra är Puy Chéri, Chateau des hauts de Fontaneau, Côtes du Rhône Reserve Rosé och Mulderbosch.

För bubblande rosé kan jag rekommendera Clotilde Davenne, Charles de Fère och Louis Bouillot (den vita är också toppen).
 
Det här är för övrigt hushållets favoritvin just nu:

1623926685848.png


Cinsault från Languedoc, 2020. Lätt, krispigt, torrt och mycket smak. Även min vinälskande rosémotståndare till kompis tyckte om det. Kostar oftast runt 120 kr men häromdagen var det 25% rea så jag köpte, eh, "några" flaskor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp