Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Alltså, jag gillar inte vin, egentligen dricker jag nästan aldrig men ÄNDÅ så kommer jag på mig själv med att flukta i den här tråden och tycker att olika flaskor ser så himla goda ut?? :confused::D mvh velat vara vindrickare sedan tonåren, men utan framgång.
 
Vinprovning igen, 4 goda och olika typer av roséviner från hela Europa. Sen kom nr 5 och golvade allihop. Jag fick nästan gåshud, den smakar som ett rose jag drack i Frankrike för nästan 20 år sedan och aldrig har kunnat glömma.
 

Bifogade filer

  • 20210623_194135.jpg
    20210623_194135.jpg
    310,1 KB · Visningar: 52
Lyckades pricka in Brännland Claim och Iscider samma helg. Mycket glatt överraskad! Claim var som väntat lättare och friskare, Iscider var riktigt najs till osten. För den som tycker att portvin är för sött är detta ett mycket gott alternativ. Jag kommer absolut köpa igen!
 
Alltså, jag gillar inte vin, egentligen dricker jag nästan aldrig men ÄNDÅ så kommer jag på mig själv med att flukta i den här tråden och tycker att olika flaskor ser så himla goda ut?? :confused::D mvh velat vara vindrickare sedan tonåren, men utan framgång.
Gillar du inte något vin alls? Det är ju så brett och smakar så olika. Gillar man cider så finns det t ex prosecco. Halvtorra viner har lite orättvist låg status pga att billiga dylika är äckliga men det finns definitivt kvalitetsvin som är fruktigt och trevligt.
 
Är intresserad av vin och mat men tråden var så lång att jag dragit mig från att skriva i den, orkar inte gå igenom alla sidor...

Men är det nån här som har tips på viner som passar oss som är överkänsliga? Jag har sista året reagerat rätt mkt på vissa viner, sväller igen i näsan och låter förkyld efter ett par glas. Inte så roligt nu under coronatider. Jag brukar preppa mig med antihistaminpiller och det funkar ibland men inte alltid. Rödvin och bubbel är värst, vita viner bättre.

Jag har därför börjar hålla utkik efter viner som är låga i tanniner och histaminer. Finns ju inte så många såna tyvärr, men har då hört att ekologiska ska vara mindre dåliga. De funkar ibland och ibland inte.

Jag har redan haft Ruby Zin och Falling Feather. Funkar jättebra. Har druckit många andra men minns inte alla namn, men tar gärna emot tips och råd om någon har :)
 
Fått tummen ur och smakat min flaska Bread & Butter Chardonnay. Vilket roligt vin! Det är uppenbart redan vid första sniffern att det inte är en europe. Den är intensivt kryddig, örtig och fruktig och har noll av den oljiga eksmaken som jag hade förväntat mig. Kommer köpa igen för absolut prisvärt och ett vin som får mig på gott humör. Ett svulstigt amerikanskt too much :laugh:.
 
Är intresserad av vin och mat men tråden var så lång att jag dragit mig från att skriva i den, orkar inte gå igenom alla sidor...

Men är det nån här som har tips på viner som passar oss som är överkänsliga? Jag har sista året reagerat rätt mkt på vissa viner, sväller igen i näsan och låter förkyld efter ett par glas. Inte så roligt nu under coronatider. Jag brukar preppa mig med antihistaminpiller och det funkar ibland men inte alltid. Rödvin och bubbel är värst, vita viner bättre.

Jag har därför börjar hålla utkik efter viner som är låga i tanniner och histaminer. Finns ju inte så många såna tyvärr, men har då hört att ekologiska ska vara mindre dåliga. De funkar ibland och ibland inte.

Jag har redan haft Ruby Zin och Falling Feather. Funkar jättebra. Har druckit många andra men minns inte alla namn, men tar gärna emot tips och råd om någon har :)
Min väninna med mycket allergi tycker att naturviner funkar bättre, ekologiska är åtminstone tolererbara. Hon tycker att ffa billiga konventionella viner ger mest besvär (pga mkt bekämpningsmedel?)
 
Min väninna med mycket allergi tycker att naturviner funkar bättre, ekologiska är åtminstone tolererbara. Hon tycker att ffa billiga konventionella viner ger mest besvär (pga mkt bekämpningsmedel?)

Ok. Hur är Naturvin uppmärkt på bolaget? :o Ser mest bara Vegan, Ekologiskt och Fairtrade...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp