Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Drack ett fantastiskt gott sommar-rosé på en liten italiensk restaurang idag :love:
Verkar tyvärr inte vara något på systemet..

7E3B1B08-B162-48C8-B959-94CF1F571779.jpeg
 
Om vi hade haft ett vinbingo (det kanske vi skulle ha förresten?) och det funnits en ruta för "ett med fin etikett" så hade jag valt detta vin för det krysset.

1625430919057.png


Det är en portugis från 2019 med Castelão som huvuddruva och så Touriga Nacional samt Tinta Roriz utöver det. Till på köpet var det riktigt gott, om än lite på gränsen till för sött och mjukt. Det var inget jag valde själv utan jag fick det som ersättningsflaska för en annan jag hade beställt men som tagit slut. Det lutar dock åt att beställa en flaska till och ha stående ett tag mest som prydnad :D
 
Det jag älskar med pinot är att den tar så mycket smak beroende på odlingsställe. Mycket sol och hetta ger jordgubbstoner, nordligare klimat ger en helt annan stramhet. Provat en från Spanien som smakade lavendel och viol och ett par från Oregon som var mer i centraleuropeisk stil :). Himla roligt tycker jag.

Jag är liksom du förtjust i spätburgunder men kan ändå uppskatta de mer lättsamma sorterna, särskilt som ett sällskapsvin eller till enkel mat.

Klickade hem en flaska av naturvinet, har du något tips på hur man får tag på det andra?
Jag ör som du, uppskattar att det kan smaka annorlunda och jag testar gärna olika amerikanska också. Har också druckit en riktigt bra pinot från oregon.

Ja det är egentligen enkelt men verkar krångligt. Man gör en privatimport via Systembolaget. Du fyller i ett formulär på systemets hemsida där du skriver vad vinet heter, årgång och flaska samt importör. I detta fall är det Pompette. Du kan gå in på deras hemsida och hitta hela deras vinlista med priser. Sedan inväntar du mail med en offert från importören, därefter godkänner du (eller inte :p ) offerten och sen skickas flaskorna till valfritt systembolag för uthämtning. Det blev ingen extra kostnad för mig utan jag köpte tre flaskor a 229 kr och behövde inte betala något mer än så då Pompette är en svensk säljare, som för övrigt har många bra viner och vinlådor! Aldrig blivit besviken.
https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/privatimport/
 
Jag ör som du, uppskattar att det kan smaka annorlunda och jag testar gärna olika amerikanska också. Har också druckit en riktigt bra pinot från oregon.

Ja det är egentligen enkelt men verkar krångligt. Man gör en privatimport via Systembolaget. Du fyller i ett formulär på systemets hemsida där du skriver vad vinet heter, årgång och flaska samt importör. I detta fall är det Pompette. Du kan gå in på deras hemsida och hitta hela deras vinlista med priser. Sedan inväntar du mail med en offert från importören, därefter godkänner du (eller inte :p ) offerten och sen skickas flaskorna till valfritt systembolag för uthämtning. Det blev ingen extra kostnad för mig utan jag köpte tre flaskor a 229 kr och behövde inte betala något mer än så då Pompette är en svensk säljare, som för övrigt har många bra viner och vinlådor! Aldrig blivit besviken.
https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/privatimport/
Tack! Ska absolut kolla in det
 
Jag föredrar oftast franska eller framförallt tysk pinot noir (då heter den spätburgunder) framför den mer fylligare amerikanska varianten.

En ständig favorit är detta naturvin av en kvinnlig vinmakare:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/julia-bertram-7986201/

4620284_400.png


Du hittar de bästa i tillfälligt sortiment eller beställningssortimentet.

Ett av de godaste jag druckit finns att beställa som privatimport från Pompette:

2017 Bourgogne Rouge, Caroline Bellavoine​

Köpte nyligen tre flaskor och det är väldigt prisvärt med tanke på vad man får (229kr flaskan). Också naturvin och kvinnlig vinmakare men denna gång från Frankrike.
Jag vet inte om jag redan prisat denna underbara pinot, annars gör jag det igen. Väldigt prisvärd, hade kunnat betala en hundring till och fortfarande tyckt att det var rimligt. Enda dåliga var att vi var för många att dela på flaskan... De andra gillade det lika mycket som jag. Väntar ivrigt på nästa beställning!
 
Vin till kräftor, vad är era bästa tips? På jakt efter en flaska för ca 200 eller lite över och ev en box som passar till både kräftor och tillagade musslor/ostron.
 
Till något helt annat, Pet-Nat, hiss eller diss enligt er? Har bara smakat en sort och det gillade jag, kanske att just det viket var något häftigt prissatt. Har systemet något att komma med där?
 
Jag vet inte om jag redan prisat denna underbara pinot, annars gör jag det igen. Väldigt prisvärd, hade kunnat betala en hundring till och fortfarande tyckt att det var rimligt. Enda dåliga var att vi var för många att dela på flaskan... De andra gillade det lika mycket som jag. Väntar ivrigt på nästa beställning!
Åh vad kul att du gillade det 😍 Det är mitt go to-vin, så gott och jag håller med om att det är prisvärt!
 
Till något helt annat, Pet-Nat, hiss eller diss enligt er? Har bara smakat en sort och det gillade jag, kanske att just det viket var något häftigt prissatt. Har systemet något att komma med där?
Absolut HISS för mig, men jag älskar ju också naturviner. Sortimentet hos systemet är dock skralt eller nästan obefintligt. Du bör försöka haffa något i det tillfälliga sortimentet. Ett stabilt tips som funkar år efter år är Phaunus Pet nat - både det vita och rosén. I år tyckte jag om det vita mer än rosén men för två år sedan var det tvärt om.
 
Till något helt annat, Pet-Nat, hiss eller diss enligt er? Har bara smakat en sort och det gillade jag, kanske att just det viket var något häftigt prissatt. Har systemet något att komma med där?
Har provat någon vit som varit alltför syrlig för min smak. Men generellt hiss, trevligt på sommaren till salta snacks. Piu pius rosé är mycket trevlig!
 
Kan absolut ingenting om vin 🙈 brukar gå till systemet och fråga så fort jag ska ha något dvs väldigt sällan.

Men om man nu ska bjuda på middag med svamp i tex en kantarellasagne. Vad hade ni valt då? Max 85kr/flaska
 
Vin till kräftor, vad är era bästa tips? På jakt efter en flaska för ca 200 eller lite över och ev en box som passar till både kräftor och tillagade musslor/ostron.
Tycker öl passar bäst till kräftor, men annars ett torrt vittvin. T.ex något med följande druvor: Riesling, Sauvignon Blanc, Chardonnay eller Grüner Veltliner. T.ex vin från Österrike passar bra, de är torra och fräscha.
 
Vin till kräftor, vad är era bästa tips? På jakt efter en flaska för ca 200 eller lite över och ev en box som passar till både kräftor och tillagade musslor/ostron.
Ett inte allt för torrt vin. Tänkt friskt, fruktigt och gärna lite sött. Har fått halvtorr riesling serverad till skaldjur på restaurang flera gånger och det har passat mycket bra.
Kolla på Riseling från Tyskland eller Österrike alternativt en Grüner veltliner. Viktigt att det inte är för torrt tycker jag :)
En sekt som inte är för torr borde också fungera bra då jag alltid tycker att bubblor och skaldjur passar fint och sekt ofta görs på riesling :) Bibo Runge borde funka till kräftor, kostar 199kr.

24391733_400.png
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp