Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Då föreslår jag en pinot noir från Nya Zeeland:

Gardo & MorrisPinot Noir, 2019.​

Kostar 69 kr.

Eller en chardonnay (vittvin) från Sydafrika:

Fleur du CapChardonnay, 2016​

Kostar 79 kr.
 
Kan absolut ingenting om vin 🙈 brukar gå till systemet och fråga så fort jag ska ha något dvs väldigt sällan.

Men om man nu ska bjuda på middag med svamp i tex en kantarellasagne. Vad hade ni valt då? Max 85kr/flaska
Det här tycker jag är ett riktigt prisvärt och gott rött vin, kostar 69 kr och borde passa fint till svamprätter: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/casa-vinironia-palloncino-303401/

Låt dig inte luras av att det säljs i PET-flaska, både jag och mina ganska petiga föräldrar tycker det är riktigt gott! Fylligt, kryddigt och framförallt inte för sött. Inget himlastormande såklart, det får man inte för de pengarna, men helt klart mer än drickbart.
 
Som kuriosa, och apropå det här med vad vin kostar, kan jag berätta att båda mina förslag ovan kommer från min pappas experiment förra året då han köpte 10 olika flaskor vin som kostade under 100 kr var, för att se hur de skiljde sig från de dyrare flaskorna som de brukar köpa. Han hittade både en och två nya favoriter! Som sagt - inga supeduperjättefantastiska flaskor som man bjuder på när man lagat en riktig brakmiddag kanske, men väldigt goda och framförallt prisvärda.
 
Det här har varit mitt "go-to"-rödvin i sommar för övrigt: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tamaral-216301/

1097108_400.png


Väldigt fylligt och passade fint till t.ex. saltimbocca och grillat lamm.

Drack även detta bubbel som var otroligt gott, torrt och, för en amatör som mig, förvillande likt champagne:

1629362854555.png
 
Crémant är ofta mycket prisvärda alternativ till champagne tycker jag och mycket, mycket godare än cava och proseco. :d
Ja, vi kom fram till just den slutsatsen också! Mitt absoluta favorit-bubbel är just en crémant de Bourgogne som kostar £12, alltså typ 145 kr, och den jag la upp här senast ligger liknande i pris. För mig som inte är någon kännare på något vis känns det extremt prisvärt som alternativ till champagne! Prosecco är väldigt sött i jämförelse, och cava kan väl ligga där emellan någonstans (beroende på en massa saker, naturligtvis).
 
Ja, vi kom fram till just den slutsatsen också! Mitt absoluta favorit-bubbel är just en crémant de Bourgogne som kostar £12, alltså typ 145 kr, och den jag la upp här senast ligger liknande i pris. För mig som inte är någon kännare på något vis känns det extremt prisvärt som alternativ till champagne! Prosecco är väldigt sött i jämförelse, och cava kan väl ligga där emellan någonstans (beroende på en massa saker, naturligtvis).
Prosecco är ju kolsyrat vittvin (I kid you not) medan crémanter ändå tillverkas med typ samma metod som champagne.

Den största skillnaden mellan champagnemetoden och proseccos tillverkning är lagringstiden. Champagne måste lagras minst 2 år (de flesta lagrar 3 år) medan prosecco är lagrat i ca 2-3 månader.

Jag kan förresten tipsa om franciacorta, italienska bubblor gjorda med champagnemetoden. Lite rundare i smaken, men torrt och oftast väldigt gott! (Dock ganska dyrt pga lång tillverkning).
 
Prosecco är ju kolsyrat vittvin (I kid you not) medan crémanter ändå tillverkas med typ samma metod som champagne.

Den största skillnaden mellan champagnemetoden och proseccos tillverkning är lagringstiden. Champagne måste lagras minst 2 år (de flesta lagrar 3 år) medan prosecco är lagrat i ca 2-3 månader.

Jag kan förresten tipsa om franciacorta, italienska bubblor gjorda med champagnemetoden. Lite rundare i smaken, men torrt och oftast väldigt gott! (Dock ganska dyrt pga lång tillverkning).
Ja, franciacorta är en stor favorit här! Lite svårt att få tag på dock (säger jag som bor i ett land där Systembolaget inte finns - på gott och ont).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp