Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Det blev en amerikansk riesling (kung fu girl) till kräftorna, gott till enbart skaldjur men tillbehören (ostpaj etc) var lite för bryska till vinet.

Denna, är det något att hänga i julgranen? Har provat champagne från producenten när jag varit ute men aldrig köpt från systemet
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/pierre-peters-735001/

De pengarna hade jag hellre lagt på en Palmer&Co.

Edit: Tex den här https://www.systembolaget.se/produkt/vin/palmer-co-786701/
 
Gjorde en vinbeställning igår och plockade med ett vin från Slovenien bara för skojs skull (och för att jag tycker att det låter som en god blandning av druvor). Ser jättemycket fram emot att testa det! Tror aldrig att jag druckit vin därifrån förut, det är så lätt att fastna i Frankrike/Italien/Nya Zeeland/Spanien-träsket tycker jag. Återkommer med rapport :D

1629989407579.png
 
Finns det någon man kan beställa av som har ett större utbud med låghistamin vin? Helst naturviner… Hittat ett par som har någon flaska men inget urval sas. Saknar att dricka vin :heart
 
Tål vita bättre än röda men fortfarande dåligt nog tyvärr :(

Samma här, tyvärr inte heller nån skillnad på lagringstiden. Jag får för mig att det handlar om druvor i första hand? Jag tål tex Ruby Zin bäst av alla rödviner jag provat och som jag minns namnet på. Tyvärr gillar jag mustigare viner bättre, mn men... Jag brukar även preppa mig med pollentabletter och Dymista nässprej om jag ska dricka vin som jag inte själv vet om jag tål. Jag blir inte jättesjuk, men jag låter galet förkyld och det är ju dumt i coronatider. Kan även få hjärtklappning på natten.
 
Jag blandade ihop histaminer och tanniner, tannin bryts ner vid lagring så har man problem med migrän mm så kan det fungera med årgångsviner. Hur det fungerar med histaminer är jag mer osäker.
 
Jag blandade ihop histaminer och tanniner, tannin bryts ner vid lagring så har man problem med migrän mm så kan det fungera med årgångsviner. Hur det fungerar med histaminer är jag mer osäker.

Tror histaminer blir värre av lagring, har nåt minne av att ha läst att man ska undvika fatlagrade viner.
 
Bad just min mammas sambo att köpa några vinflaskor åt mig. De här blev det;

Nu till höstmaten, typ rotfrukter i ugn, mustiga biffar och soppor/grytor osv tycker jag vin är gott.

Tar gärna tips på andra småflaskor som är gott till sån mat. Det behöver vara små flaskor eftersom jag är själv.

Tack :).

Någon som smakat dessa? Jag har bara smakat det vita själv förut och gillat det! Hoppas det är gott nu också!
De andra lät goda på beskrivningen :). Vet inte riktigt än vilka druvor/länder jag föredrar, men kul att prova sig fram!
 

Bifogade filer

  • 20210830_204601.jpg
    20210830_204601.jpg
    58,6 KB · Visningar: 22

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp