Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Kanske? Har bara provat skadat vin som haft naturkork innan, och det har en rätt så karaktäristisk doft. Detta är skruvkork och hade inte alls den doften, men kan kanske ha blivit dålig på annat sätt?
Vi får tillbaka många smakdefekta viner med skruvkork också så det kan det säkert. Vi har provat den på jobbet och ingen av oss 10 hade en recension ens i närheten av din. Jag tror på fel i flaskan...
 
En riesling åt det lite sötare hållet brukar passa bra till asiatiskt. Eller bubbel med lite sötma i. Drack ett sötare bubbel igår Chateau de Breze Cremant de Loire, från Pompette. Tror dock det behövs göras en privatimport, mitt var i en vinlåda från dem.
Jag har tyvärr lite svårt för söt riesling (mer specifikt toner av honungsmelon), om den inte är riktigt välgjord men då kostar det skjortan. Finns i och för sig undantag som Kung Fu Girl som sitt fula namn till trots är riktigt trevlig. Så det finns ju söt riesling utan melonbismak. Ska hålla utkik efter bubblet!
 
Jag har tyvärr lite svårt för söt riesling (mer specifikt toner av honungsmelon), om den inte är riktigt välgjord men då kostar det skjortan. Finns i och för sig undantag som Kung Fu Girl som sitt fula namn till trots är riktigt trevlig. Så det finns ju söt riesling utan melonbismak. Ska hålla utkik efter bubblet!
Ja den tycker jag fungerar bra till asiatiskt!
Föredrar egentligen också torr och krispig riesling men till sältan i sushin och det skarpa från ingefäran tycker jag att en sötare passar då det balanserar.
 
@Milosari: Jag och särbon drack det här senast vi åt sushi:

1199389_400.png


https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruppertsberger-280101/

Jag tycker det är ett trevligt vin som funkar till många fisk- och asiatiska rätter men även som pratvin. Plus en helt ok prislapp. Alla viner i Ruppertsberger-familjen som jag testat har varit goda. Inte smakfyrverkerier kanske men pålitliga och prisvärda.
Mycket trevlig prislapp får jag säga! Passar rätt bra när jag klämt in semesterresa, födelsedagsmiddag för en massa folk och barnkalas för hela avdelningen på samma lön. Kanske lite skoj välkomstbubbel och detta till maten?
 
... och nu ska vi snart hugga in på en flaska Crianza från Vina Solorca efter tips här i tråden. Av mitt lokala Systembolag att döma är det väldigt populärt, hyllan ekade tomt men de hämtade från lagret när jag frågade!
Det har varit slut från huvudleverantören en liten sväng å
 
Jatack till denna. Lite kantig, men på ett bra sätt. Lite osäker på varför det står pinot noir och inte spätburgunder på flaskan?
 

Bifogade filer

  • 20220308_183946.jpg
    20220308_183946.jpg
    155,9 KB · Visningar: 26
Jatack till denna. Lite kantig, men på ett bra sätt. Lite osäker på varför det står pinot noir och inte spätburgunder på flaskan?
Haha vad kul, den stod jag och höll i handen igår. Sen tänkte jag, näää men vi har så himla många röda hemma just nu och den hade ”bara” fått 3,7 på vivino. Såg sen att en kompis till mig med god smak hade gett 2017 års årgång 4,5 stjärnor så den fick slinka ned i korgen ändå, var ju inte så dyrt :p

Håller dock med om att det är märkligt att det inte står spätburgunder.
 
DA9B6281-A288-4C00-B5DD-0E6FA4C9945F.png


Detta släpptes idag kl 10:00 och två flaskor fick följa med ned i varukorgen. Jag älskar detta orange-vin, det är ett av de bästa jag druckit. Så fantastiskt gott och elegant. Överlag en mycket duktig vinmakare, alla viner jag smakat har varit minst 4/5.
 
:rofl:
Visa bifogad fil 87178

Detta släpptes idag kl 10:00 och två flaskor fick följa med ned i varukorgen. Jag älskar detta orange-vin, det är ett av de bästa jag druckit. Så fantastiskt gott och elegant. Överlag en mycket duktig vinmakare, alla viner jag smakat har varit minst 4/5.
Så tråkigt, vi fick inte den till vår butik men 3 mil bort finns den.. 🙈

Släpptes även ett vin idag som heter Sextant. 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp