Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

24662987_800.png


Detta hade jag också haft ögonen på ett tag så köpte en flaska i dagens TS-släpp.
85% Pinot noir och 15% Gamay, naturvin från Loire. Förväntar mig ett bärigt, örtigt och lätt rödvin 😊
 
Men hiss till detta öl! Läst att det skulle vara bra men blev ändå positivt överraskad. Plus för den härliga färgen!
 

Bifogade filer

  • 20220324_181512.jpg
    20220324_181512.jpg
    265,4 KB · Visningar: 33
Jag drack ett överraskande gott italienskt vin, Villa Antinori (2018). Riktigt fina fattoner utan att bli en vaniljbomb som italienska viner gärna kan bli. Salvia, tobak, lite plommon. Jag drack det till pasta, men det borde egentligen ha passat bättre till nöt eller vilt.
 
Drack ett orangevin så att ni andra slipper. Smakade som ett urvattnat dessertvin med massa påtaglig strävhet. Blev bättre av att luftas. Kan fungera i mycket noggrann kombination med mat - men sådant ids jag inte med

1648197250772.png

PS om någon druckit ett hyfsat orange eller blått vin - tipsa gärna!
 
Drack ett orangevin så att ni andra slipper. Smakade som ett urvattnat dessertvin med massa påtaglig strävhet. Blev bättre av att luftas. Kan fungera i mycket noggrann kombination med mat - men sådant ids jag inte med

Visa bifogad fil 87926
PS om någon druckit ett hyfsat orange eller blått vin - tipsa gärna!

Jag har druckit blått vin en gång och tänker inte göra ett sådant övergrepp på mina smaklökar igen...
 
Jag har druckit blått vin en gång och tänker inte göra ett sådant övergrepp på mina smaklökar igen...
Jag tycker att det är lite intressant eftersom det tydligen är gamla tekniker bakom vinerna, men produkterna som finns på marknaden är mer gimmick än vinhantverk

(PS sedan är det ju så att det kan finnas en orsak till ett gamla metoder överges)
 
Jag har druckit blått vin en gång och tänker inte göra ett sådant övergrepp på mina smaklökar igen...
Känns dock inte riktigt som att det går att jämföra?

Oranget vin är ju en långvarig tradition i flera länder, det är egentligen ett vitt vin som blivit skalmacererat. Ett riktigt gott orange vin är exempelvis Sibylle Kuntz Riesling som jag la upp tidigare, eller den kända italienska vinmakaren Gravners Breg Anfora Bianco.

Blått vin är väl någon slags gimmick bara? Är väl inget seriöst som ligger bakom utan ett industrivin gjort för att sälja massor…?

Jag gillar verkligen oranget vin, väldigt mångisidig! Men självklart finns det dåligt orangevin också precis som att det finns bra och dåliga rödviner.
 
Känns dock inte riktigt som att det går att jämföra?

Oranget vin är ju en långvarig tradition i flera länder, det är egentligen ett vitt vin som blivit skalmacererat. Ett riktigt gott orange vin är exempelvis Sibylle Kuntz Riesling som jag la upp tidigare, eller den kända italienska vinmakaren Gravners Breg Anfora Bianco.

Blått vin är väl någon slags gimmick bara? Är väl inget seriöst som ligger bakom utan ett industrivin gjort för att sälja massor…?

Fast @BornAgain frågade om blått vin också, det var det jag svarade på :)
 
Kvällens vin köpte jag till 90% på grund av etiketten som jag 1) tycker är lite gullig och 2) tycker mig känna igen nånstans ifrån... Men jag vet inte var. Ja ja, torrt franskt vitvin slinker oftast ner (såvida det inte är Chardonnay) så det blir nog bra! Kommer att drickas till ugnsbakad lax & citronrisotto.

1648201453420.png
 
Drack ett orangevin så att ni andra slipper. Smakade som ett urvattnat dessertvin med massa påtaglig strävhet. Blev bättre av att luftas. Kan fungera i mycket noggrann kombination med mat - men sådant ids jag inte med

Visa bifogad fil 87926
PS om någon druckit ett hyfsat orange eller blått vin - tipsa gärna!

De flesta orangeviner jag har provat har varit bra, vissa väldigt bra! Nu köper jag mest mixlådor (från Vin & Natur), men tex Sybille Kuntz finns ju i tillfälliga släpp då och då, och klassiska Rkatsiteli är väl rätt ofta i ordinariesortiment också? Orangevin är ju bara en tillverkningsteknik, så man bör fortfarande välja något i närheten av det man brukar gilla i form av druva och jordmån.

(Jag brukar ha dem i källaren minst ett år (om det inte är typ pet nat), tycker det allra mesta som släpps på systemet är alldeles för ungt. Nackdelen är ju att det inte går att rekommendera till någon annan när man väl dricker det.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp