Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Drack ett orangevin så att ni andra slipper. Smakade som ett urvattnat dessertvin med massa påtaglig strävhet. Blev bättre av att luftas. Kan fungera i mycket noggrann kombination med mat - men sådant ids jag inte med

Visa bifogad fil 87926
PS om någon druckit ett hyfsat orange eller blått vin - tipsa gärna!

Rkatsiteli Qvevri tyckte jag var trevligt när jag drack det i höstas.
 
Någon som har tips på pet nat? Vill verkligen in på naturviner som bubblar :love:
Försök få tag på Single Moms från Wine Mechanics, tror det släpps nästa vecka. Som att dricka bubblig jordgubbssaft 😍

Bum Bum Cha Cha från Nestarec är i samma stil som Single moms. Helt underbart god.

Eller en annan klassiker är Aphros Phaunus, både rosé pet naten och den vanliga vita. Så krispigt och gott, men årgångarna har varierat en del. Förra året var det vita godast! Gjort helt utan elektricitet som lite kuriosa. Släpps den 22/4.

Piu Piu är riktigt god också, båda sorterna. Den vita är mer orange stil och smakar krispigt äpple 🍏 Finns en låda på Gullberg & Stockwine med båda sorter blandat.

En annan favorit är Bibo Runge som är en mousserande Riesling. Visserligen ingen pet nat på det sättet med det är ett naturvin som bubblar och väldigt gott!

Annars håll utkik i TS på systemet, brukar ofta vara en och annan pet nat i släppen, särskilt nu till vår/sommar samt kika på de olika naturvinsimportörernas instagram eller hemsida/sortiment.
 
Dricker nedan, som lät himla lovande av beskrivningen på systemet.
Men tunn, småsur och inget rolig alls för sig själv. Fullt drickbar till småspicy köttfärsgryta med pasta, alltid något. Görlig till ostbågar med, men blir nog inget omköp 😅

EF4D8848-9CE3-4A9F-B2F5-9F8BC4348392.jpeg
 
Försök få tag på Single Moms från Wine Mechanics, tror det släpps nästa vecka. Som att dricka bubblig jordgubbssaft 😍

Bum Bum Cha Cha från Nestarec är i samma stil som Single moms. Helt underbart god.

Eller en annan klassiker är Aphros Phaunus, både rosé pet naten och den vanliga vita. Så krispigt och gott, men årgångarna har varierat en del. Förra året var det vita godast! Gjort helt utan elektricitet som lite kuriosa. Släpps den 22/4.

Piu Piu är riktigt god också, båda sorterna. Den vita är mer orange stil och smakar krispigt äpple 🍏 Finns en låda på Gullberg & Stockwine med båda sorter blandat.

En annan favorit är Bibo Runge som är en mousserande Riesling. Visserligen ingen pet nat på det sättet med det är ett naturvin som bubblar och väldigt gott!

Annars håll utkik i TS på systemet, brukar ofta vara en och annan pet nat i släppen, särskilt nu till vår/sommar samt kika på de olika naturvinsimportörernas instagram eller hemsida/sortiment.
Singel moms blev en riktig vattendelare här. Två tyckte att den var drickbar men inte mer. Jag tyckte att den var väldigt god och värd varenda krona. En tyckte att det var en av de bättre han hade smakat. Roligt med vin som det blir diskussion kring!
 
Fortsätter att smyga in öl lite då och då. Denna var en gåva från en som smakat men inte gillade, jag brukar gilla Innis & Gunn och även denna gång. Ordentlig whiskysmak, men inte överdrivet. Mörk och lite söt. Ska definitivt köpa på mig några till mörka höstkvällar!
 

Bifogade filer

  • 20220504_222007.jpg
    20220504_222007.jpg
    255,1 KB · Visningar: 20
Singel moms blev en riktig vattendelare här. Två tyckte att den var drickbar men inte mer. Jag tyckte att den var väldigt god och värd varenda krona. En tyckte att det var en av de bättre han hade smakat. Roligt med vin som det blir diskussion kring!
Vad kul! Jag tyckte att den var snäppet bättre förra året nu när vi smakat på årets. Skulle velat dra ned syran lite i år, tyckte den var aningens mer jordgubbssmak då jämfört med nu!
Köper man via Systembolaget är etiketten censurerad, men egentligen ska hon vara naken 😄
 
Måste provas snart. Cahors är ett favvo-distrikt , säkert mest för att jobbresor har dragit mig emot Toulouse av olika orsaker. Men kände inte till att denna fanns på bolaget.

Jag brukar kolla upp nyheterna med jämna mellanrum och Frankrike är ju favoriten :D

Edit: Jag älskar ju Bordeaux och Sud-Ouest, de vinerna är alltid mina go-to i första hand :up:
 
Förstår inte varför jag plågar mig att läsa den här tråden när det är över 5 månader kvar tills jag får dricka vin igen…

För att bidra i tråden så lägger jag in mitt go-to vin, jag är ingen vinkännare men gillar att dricka 😳 och vill gärna lära mig mer!
36EAFFDB-51F9-402C-9753-401AC1D96473.png
 
Förstår inte varför jag plågar mig att läsa den här tråden när det är över 5 månader kvar tills jag får dricka vin igen…

För att bidra i tråden så lägger jag in mitt go-to vin, jag är ingen vinkännare men gillar att dricka 😳 och vill gärna lära mig mer!
Visa bifogad fil 91148

Det där är riktigt bra :up:

Trots då att det är från Italien ;) Inget ont om Italien men käre särbon dricker bara italienskt... och våra smaklökar är inte riktigt överens :laugh:
 
Det där är riktigt bra :up:

Trots då att det är från Italien ;) Inget ont om Italien men käre särbon dricker bara italienskt... och våra smaklökar är inte riktigt överens :laugh:
Om jag ofta föredrar italienskt, kommer jag inte gilla franskt då? Den du tipsade om lät ju trevlig, men jag dricker ju aldrig franska viner pga att jag dricker vin hos mina föräldrar och pappa har sina principer :D
 
Om jag ofta föredrar italienskt, kommer jag inte gilla franskt då? Den du tipsade om lät ju trevlig, men jag dricker ju aldrig franska viner pga att jag dricker vin hos mina föräldrar och pappa har sina principer :D

Egentligen inte... men brukar du dricka italienska med för mycket socker i (de är ofta väl söta) så kommer du inte att gilla fransoser :D Men det finns ju ej översöta italienska också. Just den här tror jag du kommer att gilla, den är rätt fruktig även om den har bra med tanniner.
 
Har hittat ett riktigt fyndvin för 89kr

Visa bifogad fil 91147

Enklare men med rena smaker och definitivt ett grillvin, perfekt till sommaren :up:

Edit: Ska köpa på mig ett gäng och lägga undan för att se hur det lagras också.
Den här var mycket bra till det priset. Så gillar man Malbec så är det här bra, lite mer elegant än de argentinska och perfekt till grillen. Tyckte det fungerade utmärkt att dricka direkt, lagring verkar överflödigt :)
 
Den här var mycket bra till det priset. Så gillar man Malbec så är det här bra, lite mer elegant än de argentinska och perfekt till grillen. Tyckte det fungerade utmärkt att dricka direkt, lagring verkar överflödigt :)

Ja, jag tror inte det händer så mycket med lagring men kul att testa iaf. Det var verkligen mycket smak med tanke på priset och jag tyckte också det var perfekt till grillat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp