Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Beklagar :(

Edit: Jag vet att det finns bra amerikanskt vin @hastflicka men det är sällan det kommer hit...

Jag vet inte om det är kvaliteten på vinet eller avsaknaden av vinintresse som gör skillnaden. Det var intressant att lyssna på de som gör viner, om allt det som påverkar och hur mycket enskilda beslut kan påverka slutresultatet - från ett utmärkt årgångsvin till ett som "tvingas" sälja som enkelt bordsvin.
 
Gick på ett bolag jag inte besökt tidigare. Alltså hittade jag inte i hyllorna, och mitt favvovin (Marques de Cácares) fanns inte där.

Köpte en flaska jag inte smakat tidigare. Det var riktigt gott! Det blir mer av den.
Det är en tempranillo. Min favoritdruva.
Visa bifogad fil 20297

Jag var vin-, ost- och snuskurir mellan Sverige och Norge under drygt ett år och förde då in vad som den norska tolletaten förmodligen skulle ha tyckt ha varit oförsvarligt stora mängder av just detta vin. Det finns även som crianza och grand reserva.
 
Vi försöker bygga upp ett litet lager med viner här hemma men de tar slut snabbare än vad de kommer in :angel:
Får mig att tänka på: Hur förvarar ni era viner? Har ni ett litet lager hemma eller har ni bara den flaskan ni tänker er att ni ska dricka den dagen?
Vi drömmer om en vinkyl i framtiden men fram tills dess skulle jag kunna tänka mig att ha ett vinställ vid vårt vitrinskåp i vardagsrummet för x antal flaskor som får ha viner som byts undan för undan så det gör inget att de inte lagras optimalt för stunden. Inga tjusiga lagringsviner mao.
Just nu står vår ynkliga lilla samling i ett hörnskåp i köket bland oljor och saft ;)
 
Vi försöker bygga upp ett litet lager med viner här hemma men de tar slut snabbare än vad de kommer in :angel:
Får mig att tänka på: Hur förvarar ni era viner? Har ni ett litet lager hemma eller har ni bara den flaskan ni tänker er att ni ska dricka den dagen?
Vi drömmer om en vinkyl i framtiden men fram tills dess skulle jag kunna tänka mig att ha ett vinställ vid vårt vitrinskåp i vardagsrummet för x antal flaskor som får ha viner som byts undan för undan så det gör inget att de inte lagras optimalt för stunden. Inga tjusiga lagringsviner mao.
Just nu står vår ynkliga lilla samling i ett hörnskåp i köket bland oljor och saft ;)

Vi har en hylla i källaren med en sorglig liten samling viner blandat med övriga skafferivaror. Tyvärr blir det oftast att vinerna köps in just den dagen de ska drickas, och följer det vid handling med någon extra flaska är det sååå skönt att slippa förbi systemet nästa gång man är sugen på vin så lagret hinner aldrig byggas på :cautious: Några flaskor vitt har vi (jag :angel:) lagrade i händelse av att vi känner för sådan mat, men de röda går i regel helgen efter de köps :o Drömmer om att fixa i ordning en hel egen hylla till vinerna och får nog passa på att ställa iordning den nu när jag ändå inte kan dricka vin på nio månader :idea:
 
Vi försöker bygga upp ett litet lager med viner här hemma men de tar slut snabbare än vad de kommer in :angel:
Får mig att tänka på: Hur förvarar ni era viner? Har ni ett litet lager hemma eller har ni bara den flaskan ni tänker er att ni ska dricka den dagen?
Vi drömmer om en vinkyl i framtiden men fram tills dess skulle jag kunna tänka mig att ha ett vinställ vid vårt vitrinskåp i vardagsrummet för x antal flaskor som får ha viner som byts undan för undan så det gör inget att de inte lagras optimalt för stunden. Inga tjusiga lagringsviner mao.
Just nu står vår ynkliga lilla samling i ett hörnskåp i köket bland oljor och saft ;)
Jag har nyligen fått belysning i jordkällaren och drömmer om att få in ett vinlager där. Nu när jag ser nåt. :D

Tyvärr så brukar vin gå åt - så lagring brukar inte funka :angel: Så det jag köper dricker jag upp. Är en vardagsdrickare. Ett glas många av veckans kvällar.

Fast jag har ju fått kontakt med en man som är delägare i en ungersk vingård. Den Egri Bikaver jag köpte är helt ok. Kan tänka mig att köpa nån låda av det. Och då får det helt enkelt bli lagring i källaren.
Vore praktiskt av flera anledningar. T.ex. att bara kunna gå ner dit och plocka med en flaska som gå-bort-present.

( http://winefriends.hu/ )
 
Jag har nyligen fått belysning i jordkällaren och drömmer om att få in ett vinlager där. Nu när jag ser nåt. :D

Tyvärr så brukar vin gå åt - så lagring brukar inte funka :angel: Så det jag köper dricker jag upp. Är en vardagsdrickare. Ett glas många av veckans kvällar.

Fast jag har ju fått kontakt med en man som är delägare i en ungersk vingård. Den Egri Bikaver jag köpte är helt ok. Kan tänka mig att köpa nån låda av det. Och då får det helt enkelt bli lagring i källaren.
Vore praktiskt av flera anledningar. T.ex. att bara kunna gå ner dit och plocka med en flaska som gå-bort-present.

( http://winefriends.hu/ )
Min man drömmer om tegelrör men det är inget jag vill ha i vardagsrummet för det skulle bara se malplacerat ut. Möjligen om vi gör ordning vårt skafferi som är 1,2x1,2 m stort så kan ha tegelrör längst golvet och en bit upp. Svalt och mörkt.

Försöker köpa en (eller två) extra flaska när jag ändå handlar men skulle också kunna tänka mig att ha ett större lagar för att kunna ge bort men just nu är min tanke mer vin till vardags. Vin som inte ska lagras utan konsumeras ;) vin jag kan ta en flaska av när det kommer vänner både till vardags och helg.
 
Beklagar :(

Edit: Jag vet att det finns bra amerikanskt vin @hastflicka men det är sällan det kommer hit...

Jag noterade avsaknaden av Amerikanska vin nar jag var i Sverige pa ett langre besok for ett par ar sedan. Det ar ju lite synd, da det finns sa oerhort manga fantastiska, och prisvarda, viner har. Vi har vanner som hittat favorit gardar bade har i Oregon och i Napa, for att inte tala om micro bryggerier ... och importerar i mycket liten skala trots att tullen tar en hutlos summa for att slappa in det.
 
Jag noterade avsaknaden av Amerikanska vin nar jag var i Sverige pa ett langre besok for ett par ar sedan. Det ar ju lite synd, da det finns sa oerhort manga fantastiska, och prisvarda, viner har. Vi har vanner som hittat favorit gardar bade har i Oregon och i Napa, for att inte tala om micro bryggerier ... och importerar i mycket liten skala trots att tullen tar en hutlos summa for att slappa in det.

Det går ju lite upp och ner beroende på vad som är trendigt just nu. Ett tag fanns det rätt många sydafrikanska viner och nu är det nästan tomt i ZA-hyllan. Samma sak med de amerikanska. Ett tag var zin väldigt i ropet och det fanns ett bra utbud. Men jag tycker nog ändå att det finns ett hyggligt sortiment av de amerikanska vinerna ändå. Men det mesta är nog i beställningssortimentet förstås.
 
Det går ju lite upp och ner beroende på vad som är trendigt just nu. Ett tag fanns det rätt många sydafrikanska viner och nu är det nästan tomt i ZA-hyllan. Samma sak med de amerikanska. Ett tag var zin väldigt i ropet och det fanns ett bra utbud. Men jag tycker nog ändå att det finns ett hyggligt sortiment av de amerikanska vinerna ändå. Men det mesta är nog i beställningssortimentet förstås.

Och det ar vad jag har mest emot systembolaget ... om det inte ar monopol pa nagot sa okas "trenderna" da de mindre aktorerna maste halla en bra och "annorlunda" standard for att fa tillracklig omsattning.
 
Hej vinmänniskor!
Ett vitt vin som kan passa till pasta med räkor, chili, vitlök? Både att ha i och dricka till, några tips?
 
Hej vinmänniskor!
Ett vitt vin som kan passa till pasta med räkor, chili, vitlök? Både att ha i och dricka till, några tips?
Frågar du på systemet kommer de säga riesling ;). Jag tycker personligen inte att det är den bästa matchningen utan föredrar vitt från NZ istället. De är generellt mycket fruktiga och smakrika och smakar sött utan att innehålla så mycket socker. Eller kanske en pinot grigio från Italien?
 
Jag ska servera entrecote med som tam-inspirerad sallad på lördag. Rökt tofu till mig. Dryckestips? Fattig som en kyrkråtta och vill helst inte betala mer än 150...
 
Jag ska servera entrecote med som tam-inspirerad sallad på lördag. Rökt tofu till mig. Dryckestips? Fattig som en kyrkråtta och vill helst inte betala mer än 150...

Jag är ju frankofil och gillar särskilt Rhône-viner. Mont-Redon för 115 kr är ett tips om kryddiga och mustiga viner söks. Côtes-du-Rhône för 119 är ett annat tips från mig. Annars har jag nyss fastnat för Portuga Reserva, från Portugal, också 119.
 
Jag är ju frankofil och gillar särskilt Rhône-viner. Mont-Redon för 115 kr är ett tips om kryddiga och mustiga viner söks. Côtes-du-Rhône för 119 är ett annat tips från mig. Annars har jag nyss fastnat för Portuga Reserva, från Portugal, också 119.
Funkar det både till kött och den surstarka salladen? Brukar alltid ha vitt vin till thaimat men nu ska jag bjuda på kött och då har jag ingen aning längre...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp