Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

I somras hade vi i släkten en grej i att testa igenom det billigare segmentet på Systemet och kan rekommendera denna flarra för 59 kr (!!!). Mulligt, lättdrucket, inte så mkt fat men ändå lite robust liksom.

12658.jpg



Den har när man googlar lite faktiskt fått bra betyg med tanke på priskassen!
Skulle säga att det funkar utmärkt till typ "chilla i soffan med ett glas" eller "bjuda smålulliga gäster på"! :D
Funkar också bra som ett glas i grytan, ett i kocken-vin till vardags. Hittills har varken grytor eller tänder blivit blå
 
Har ni slutat dricka vin? :p

Idag var jag faktiskt för en gångs skull lite förutseende och köpte vin fast jag inte tänkt dricka vin just ikväll. Men kanske till helgen :) Köpte dessa, inte smakat någon av dem innan, blir spännande :)
 

Bifogade filer

  • 20190206_173425.jpg
    20190206_173425.jpg
    193,5 KB · Visningar: 64
Jag ser fram emot helgen. Köpte med hem några röda viner när jag var i Nerja i November. I helgen ska vi ha gäster hem och då lagar vi mat ihop utefter ett tema. Denna gången blir det spanskt så nu ska flaskorna drickas upp. Det är olika flaskor så någon borde bli en hit. :)
 

Jag, sonens pappa och de här gästerna började med detta för nära 10 år sen. Gjorde ett avbrott på några år då jag var singel men kom igång igen med temamiddagar för två år sen. Jättekul. Och utmanande. Spansk var lätt. När vi hade Thaitema var det omöjligt med vin. Blev mycket drinkar och öl istället. Men vi går all in med musik, dukningen osv.
Thaimusiken orkade vi dock inte med mer än nån timme :p

Nästa gång blir nog Tjeckiskt eller Polskt.
 
Jag har inget nytt att tipsa om men jag blev nog lite väl förtjust idag när jag hittade mitt favorit rosé ”Puy Chéri” som har varit slut i all oändlighet (kändes det som). Så jag köpte en hel box :angel:

Köpte också ett för mig nytt chilenskt vin enbart pga att det är en häst på flaskan och att jag gillade beskrivningen med fatkaraktär mm
E317AEE3-F6F7-455C-8108-6DF85B5A139D.png
 
Jag dricker inte riktigt lika mycket längre - mindre roligt när man är ensam

Jag har druckit ett par hyfsade assyrtiko-viner från Systembolaget. Inget wow, men helt OK för runt hundringen eller . Jag kan fortfarande inte förstå folk som åker till Grekland utan att hitta viner att gilla åtminstone semester-mycket.

I senaste små sortiment-släppet fanns ett gott baskiskt vin. Jag kollade inte etiketten, men det hade en smörig ton liknande en chardonnay men fylligare än de spanska viner av den druvan jag druckit - mer som en Chablis eller Côtes du Jura dock dyrare än den. Côtes du Jura för 119 är fö himla bra värde för pengarna för den som gillar fylligare vita viner.
 
Jag, sonens pappa och de här gästerna började med detta för nära 10 år sen. Gjorde ett avbrott på några år då jag var singel men kom igång igen med temamiddagar för två år sen. Jättekul. Och utmanande. Spansk var lätt. När vi hade Thaitema var det omöjligt med vin. Blev mycket drinkar och öl istället. Men vi går all in med musik, dukningen osv.
Thaimusiken orkade vi dock inte med mer än nån timme :p

Nästa gång blir nog Tjeckiskt eller Polskt.
Spelade ni klassisk thai eller po'boy/lookthung typ Jonas Andersson?

Klassisk thailändsk musik är för mina otränade öron mycket märklig
 
Spelade ni klassisk thai eller po'boy/lookthung typ Jonas Andersson?

Klassisk thailändsk musik är för mina otränade öron mycket märklig

Det är några år sen så jag minns inte vad mannen i paret satt ihop för nått. Han är studiomusiker så det brukar ligga på hanns ansvar :)
Det var mer åt "hissmusikhållet" iaf
 
Det är några år sen så jag minns inte vad mannen i paret satt ihop för nått. Han är studiomusiker så det brukar ligga på hanns ansvar :)
Det var mer åt "hissmusikhållet" iaf
Jag tycker bara att det är roligt med Jonas Andersson (som fö är ett artistnamn - i Thailand ska svenskar ha ett exotiskt son-namn :D). Lookthung är ungefär Thailands dansbandsmusik. Han var här för ett par år sedan. Jag tycker att den thailändska kulturen märks för lite i Sverige med tanke på att det bor så många thailändare här. Mer Lookthung till folket!

Men som många andra artister som når en viss popularitet används han av regimen (han har också de två plusen ur propagandahänseende - koppling till utlandet och popularitet hos en thailändsk underklass/lägre medelklass) - och jag kan inte riktigt bedöma situationen och vet inte vad jag SKA tycka.

Slut av trådkap av VIN-tråden
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp