Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Någon som har något tips på vin som skulle passa som "sitta framför tv:n med tända ljus och smutta på-vin"? Är en högst oerfaren vindrickare (bortsett från när man köpte billigt rödvin med högst alkoholhalt i tonåren) och jag känner mig lite sugen på vin imorgon eftersom jag tar helg. Jag har inte provat mycket, vita black tower typ... tänkte gå inom systemet imorgon och tänkte höra här först vilka era tips är om ni har några. Rött, vitt eller rosé spelar ingen roll :D (Pojkvännen brukar köpa Kir, och det är ju gott, men det är ju inte tvättäkta vin riktigt :angel:)
 
Någon som har något tips på vin som skulle passa som "sitta framför tv:n med tända ljus och smutta på-vin"? Är en högst oerfaren vindrickare (bortsett från när man köpte billigt rödvin med högst alkoholhalt i tonåren) och jag känner mig lite sugen på vin imorgon eftersom jag tar helg. Jag har inte provat mycket, vita black tower typ... tänkte gå inom systemet imorgon och tänkte höra här först vilka era tips är om ni har några. Rött, vitt eller rosé spelar ingen roll :D (Pojkvännen brukar köpa Kir, och det är ju gott, men det är ju inte tvättäkta vin riktigt :angel:)
Är man inte så van vid "riktigt" vin och gillar kir så är det nog bra att satsa på ett vin med ganska mycket sötma. Vita druvor som Gewürztraminer och Riesling brukar kunna ge sådana viner (titta bland de tyska/österrikiska vinerna så lär du hitta massor av alternativ).

Vad gäller rödvin brukar druvorna primitivo eller zinfandel (det är samma druva egentligen, men det heter primitivo i Italien och zinfandel i resten av världen) och grenache/granacha (återigen två olika namn för samma druva) ge söta viner. Även druvan Malbec (rödvin) kan vara värd att prova.

Ett tips är också att titta på smaksymbolerna (de små cirklarna) på Systemet, de visar hur mycket sötma, fyllighet och syra ett vin har. Man kan också titta på hur hög sockerhalt vinet har och därmed avgöra ungefär hur sött det är. Och så kan man ju alltid fråga personalen förstås, de brukar kunna hjälpa massor!
 
BFC0D97C-4E16-421D-A1E3-74103001C59E.jpeg

Fick en leverans av vin idag, där bl a den här var med. Spännande, då den är ifrån området och en av bodegorna vi besökte på vår ridresa för två år sen 🐎🤩 Ska bli intressant att smaka här hemma!
 
Jag vill ha tips!

Letar efter ett ekologiskt dessertvin. Enda kravet är att det ska vara riktigt gott :laugh: Nån som vet?
 
Jag skiter i om de är ekologiska eller ej :o :D så det enda jag kan komma med är det här: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/domaine-pouderoux-780602

909286.jpg


Det är suveränt gott och lite märkligt. Jag köpte det för att det var märkligt och ingen i personalen visste något om det :laugh: Definitivt värt pengarna :up:
Det där har jag kikat på flera gånger men inte vågat köpa, men jag dras alltid till flaskan 😁 Är det sliskigt sött eller lagom sött?

Vingården är för övrigt ekologiskt certifierad @Nahar
 
Det där har jag kikat på flera gånger men inte vågat köpa, men jag dras alltid till flaskan 😁 Är det sliskigt sött eller lagom sött?

Vingården är för övrigt ekologiskt certifierad @Nahar

Typ enda söta ekovinet jag druckit :laugh:

Det är absolut inte sliskigt och ska serveras kylt (dock inte kallt). Jag tyckte det kändes väldigt fräscht med tanke på vintypen. När jag köpte det första gången tyckte jag att det var värt risken med tanke på priset. Det är verkligen mer än prisvärt.

Edit: Ett sådant där vin som jag alltid ser till att ha en flaska hemma av, in case of gäster (eller att jag blir sugen).
 
Typ enda söta ekovinet jag druckit :laugh:

Det är absolut inte sliskigt och ska serveras kylt (dock inte kallt). Jag tyckte det kändes väldigt fräscht med tanke på vintypen. När jag köpte det första gången tyckte jag att det var värt risken med tanke på priset. Det är verkligen mer än prisvärt.
Jag dricker typ alla mina viner svala, framförallt dessertvin! Det låter bra, jag ska våga testa nästa gång. Definitivt prisvärt, med tanke på hur stor flaskan är också :)
 
Det där har jag kikat på flera gånger men inte vågat köpa, men jag dras alltid till flaskan 😁 Är det sliskigt sött eller lagom sött?

Vingården är för övrigt ekologiskt certifierad @Nahar

@Nahar: Jag hittade ett portvin som är ekologiskt också: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/fonseca-terra-prima-212802

15917462.jpg


Jag har inte druckit det men Fonseca är ju stabila.
Tack för tipsen! Ska testa Vingårdens först, sen kanske jag går över till port. För mig är smaken av port förknippad med jul, men i "värsta" fall får jag ha lite julkänsla och gästerna bara få gott vin:D
 
Är man inte så van vid "riktigt" vin och gillar kir så är det nog bra att satsa på ett vin med ganska mycket sötma. Vita druvor som Gewürztraminer och Riesling brukar kunna ge sådana viner (titta bland de tyska/österrikiska vinerna så lär du hitta massor av alternativ).

Vad gäller rödvin brukar druvorna primitivo eller zinfandel (det är samma druva egentligen, men det heter primitivo i Italien och zinfandel i resten av världen) och grenache/granacha (återigen två olika namn för samma druva) ge söta viner. Även druvan Malbec (rödvin) kan vara värd att prova.

Ett tips är också att titta på smaksymbolerna (de små cirklarna) på Systemet, de visar hur mycket sötma, fyllighet och syra ett vin har. Man kan också titta på hur hög sockerhalt vinet har och därmed avgöra ungefär hur sött det är. Och så kan man ju alltid fråga personalen förstås, de brukar kunna hjälpa massor!

Precis lite sådant svar jag var ute efter, det där med druvor och sådant är jätteintressant så ditt inlägg blev en screenshot i telefonen inför besöket på systemet idag ;)
 
Någon som har något tips på vin som skulle passa som "sitta framför tv:n med tända ljus och smutta på-vin"? Är en högst oerfaren vindrickare (bortsett från när man köpte billigt rödvin med högst alkoholhalt i tonåren) och jag känner mig lite sugen på vin imorgon eftersom jag tar helg. Jag har inte provat mycket, vita black tower typ... tänkte gå inom systemet imorgon och tänkte höra här först vilka era tips är om ni har några. Rött, vitt eller rosé spelar ingen roll :D (Pojkvännen brukar köpa Kir, och det är ju gott, men det är ju inte tvättäkta vin riktigt :angel:)
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/lynx-7408701
 
Hej alla vinälskare! Nu är det höst och vad är det bästa med hösten? Jo, rödvin! Iofs finns det ju vin för alla årstider, högtider och tillfällen. Vardagsvinet, soff-vinet, den goda middagen- vinet, sällskapsvinet, festvinet... ja ni vet ju ;)
I denna tråd kan vi tipsa varandra om goda viner eller bara prata om att vin är livet ;)

Jag är dålig på franska rödviner och fick tips om detta som inhandlades idag.

Visa bifogad fil 19419

Ni som är bra på franska rödviner, vad har ni för favoriter?

Gillar vin med Pinot Noir druvan.
 
En Pinot Noir från Bourgogne är det godaste röda jag nånsin druckit. De är ofta bra.

Här är en bild på rariteten.
Visa bifogad fil 58668
(Flask-bild från en ljummen kväll i Bourgogne på något slags bed&dinner-hotell med en vinkällare av rang, till rimliga priser.)

Ser gott ut! Roligt att ha med hem!

Bilder är svårt att lägga in tycker jag men har ett franskt hemma.
Heritage du conseiller,
Pinot Noir, 2018.
Buuchard Aine & Fils
runt 100 ringen tror jag.
De andra är lite godare +30kr mins inte namnet nu.

Apoteket rödanäsan i min lilla stad har bara två pinot noir viner hemma. Men mycket i boxar.
 
Någon som har något tips på vin som skulle passa som "sitta framför tv:n med tända ljus och smutta på-vin"? Är en högst oerfaren vindrickare (bortsett från när man köpte billigt rödvin med högst alkoholhalt i tonåren) och jag känner mig lite sugen på vin imorgon eftersom jag tar helg. Jag har inte provat mycket, vita black tower typ... tänkte gå inom systemet imorgon och tänkte höra här först vilka era tips är om ni har några. Rött, vitt eller rosé spelar ingen roll :D (Pojkvännen brukar köpa Kir, och det är ju gott, men det är ju inte tvättäkta vin riktigt :angel:)

Tycker Cameleon Malbec är väldigt lättdrucket, smakrikt och billigt.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cameleon-658102
 
Hulk och gråt mitt systembolag har slutat med min absoluta favorit - hur kan dem? 😮. Måste göra utflykt till ett annat bolag och hamstra. Det blir ingen höst annars 😢
7A8D3904-CAAA-4A63-AD8C-F747566EFC71.png
7A8D3904-CAAA-4A63-AD8C-F747566EFC71.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp