Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hulk och gråt mitt systembolag har slutat med min absoluta favorit - hur kan dem? 😮. Måste göra utflykt till ett annat bolag och hamstra. Det blir ingen höst annars 😢Visa bifogad fil 58670Visa bifogad fil 58670
Hulk och gråt mitt systembolag har slutat med min absoluta favorit - hur kan dem? 😮. Måste göra utflykt till ett annat bolag och hamstra. Det blir ingen höst annars 😢Visa bifogad fil 58670Visa bifogad fil 58670
Du kan väl beställa till ditt "hemmabolag".
 
Ser gott ut! Roligt att ha med hem!

Bilder är svårt att lägga in tycker jag men har ett franskt hemma.
Heritage du conseiller,
Pinot Noir, 2018.
Buuchard Aine & Fils
runt 100 ringen tror jag.
De andra är lite godare +30kr mins inte namnet nu.

Apoteket rödanäsan i min lilla stad har bara två pinot noir viner hemma. Men mycket i boxar.

Fick inte med något hem tyvärr. Sista flaskan som gick åt till sista droppen där och då, den ljumna septemberkvällen till ankan.
Olivier Leflaive är en annan favorit men den ligger på 189 på Systemet.
Couvent de Jacobins ett annat mycket bra, 159 kr.

Slutade köpa boxar för många, många år sedan.
 
Fick inte med något hem tyvärr. Sista flaskan som gick åt till sista droppen där och då, den ljumna septemberkvällen till ankan.
Olivier Leflaive är en annan favorit men den ligger på 189 på Systemet.
Couvent de Jacobins ett annat mycket bra, 159 kr.

Slutade köpa boxar för många, många år sedan.

Ska testa de viner du skriver. Roligt att prova nya.
Boxar är inget för mig.
Vinet ska vara gott!
Och kostar det mer är det helt ok. Får väll dricka det med mindfulness 😉 och njuta.
 
Precis lite sådant svar jag var ute efter, det där med druvor och sådant är jätteintressant så ditt inlägg blev en screenshot i telefonen inför besöket på systemet idag ;)
Jag röstar också på riesling, gewürztraminer, pinot gris/grigio eller kanske en halvtorr prosecco om du ska ha vitt. Som rött tänker jag att liten strävhet och liten syra ger snälla viner. Zinfandel eller Nero D'Avola brukar smaka syltigt, Pinot Noir är lite stramare men väljer man en Pinot Noir från varmare länder som t ex Kalifornien eller Australien så smakar de lite mer som jordgubssaft och är inte lika "tunga" som de mörka, syltiga vinerna. Men be om hjälp på systemet! Det är deras jobb att veta vad vinerna smakar.
 
Idag är det champagnens dag!
Vilken är er favoritchampagne som finns på halvflaska? Vill ha en redo att skåla i när jag får dricka alkohol igen :D Så beställningssortimentet fungerar också.
 
Idag är det champagnens dag!
Vilken är er favoritchampagne som finns på halvflaska? Vill ha en redo att skåla i när jag får dricka alkohol igen :D Så beställningssortimentet fungerar också.

Åh herregud, det hade jag ingen aning om! 😱 Tur att kisse och jag hade planerat rökta räkor ikväll :up:

Hm... på halvflaska säjer jag Deutz (:love:), Palmer&Co, Louis Roederer (med caveat att jag inte druckit den på länge) och Pol Roger (PG är ALLTID rätt! :love:).

Sedan är de här helt ok också: Beaumont de Crayères, André Clouet samt Launois. För rosé Alexandre Bonnet eller Bollinger.
 
Åh herregud, det hade jag ingen aning om! 😱 Tur att kisse och jag hade planerat rökta räkor ikväll :up:

Hm... på halvflaska säjer jag Deutz (:love:), Palmer&Co, Louis Roederer (med caveat att jag inte druckit den på länge) och Pol Roger (PG är ALLTID rätt! :love:).

Sedan är de här helt ok också: Beaumont de Crayères, André Clouet samt Launois. För rosé Alexandre Bonnet eller Bollinger.
Tänkte att du skulle skriva Pol Roger :D :up:
Ska kolla upp de andra :d
 
Jag insåg att jag var inte sugen på champagne när jag öppnade garderoben så det blir en rosécremant från Bourgogne istället, Louis Bouillot. Den kommer väldigt nära champagne och med tanke på vad den kostar så den är absolut ett bra budgetalternativ till äkta bubbel. Man får mycket för pengarna helt enkelt.
 
image.jpg

Nyss handlat in till morgondagens eventuella ”ta ett glas vin på hotellrummet”. Enligt underrättelseuppgifter i denna tråd.

I huvudstaden verkar köer in till Systembolaget inte vara aktuellt på fredagseftermiddagar, det var lugnt och skönt.
 
Jag röstar också på riesling, gewürztraminer, pinot gris/grigio eller kanske en halvtorr prosecco om du ska ha vitt. Som rött tänker jag att liten strävhet och liten syra ger snälla viner. Zinfandel eller Nero D'Avola brukar smaka syltigt, Pinot Noir är lite stramare men väljer man en Pinot Noir från varmare länder som t ex Kalifornien eller Australien så smakar de lite mer som jordgubssaft och är inte lika "tunga" som de mörka, syltiga vinerna. Men be om hjälp på systemet! Det är deras jobb att veta vad vinerna smakar.

Äääälskar tipsen med de olika druvorna!! Så intressant. Stod länge och funderade bland vinhyllorna och hittade ett rött vin med "primitivo", ett med hög sockerhalt och smakklockorna såg bra ut, tills jag inser att den har kork och pojkvännen som jag är hos nu i helgen har ingen korköppnare, så tog någon annan med skruvkork istället. Hade inte jättemycket tid eftersom det var nära stängning, får definitivt pallra mig dit i tid nästa gång och be om hjälp, och köpa en korköppnare..... (okej googlade nu och såg att de sålde korköppnare på systemet....... aja nästa gång!!) Ska definitivt rota mer i denna vindjungeln... får bli till nästa fredag :D
 
Äääälskar tipsen med de olika druvorna!! Så intressant. Stod länge och funderade bland vinhyllorna och hittade ett rött vin med "primitivo", ett med hög sockerhalt och smakklockorna såg bra ut, tills jag inser att den har kork och pojkvännen som jag är hos nu i helgen har ingen korköppnare, så tog någon annan med skruvkork istället. Hade inte jättemycket tid eftersom det var nära stängning, får definitivt pallra mig dit i tid nästa gång och be om hjälp, och köpa en korköppnare..... (okej googlade nu och såg att de sålde korköppnare på systemet....... aja nästa gång!!) Ska definitivt rota mer i denna vindjungeln... får bli till nästa fredag :D

IKEA har en vinöppnare som är helt ok med tanke på vad den kostar :) Jag har en sådan i resväskan, man vet aldrig när man behöver öppna en flaska vin :laugh:
 
Jag var på vinprovning i fredags med sju viner från norra Rhônedalen av Chapoutier och Gaillard, ett vitt och resten rött. Vansinnigt bra viner! Ett av vinerna hade jag druckit flera gånger innan, Crozes-Hermitage Meysonnier, så det var roligt att få jämföra.

Bäst i mitt tycke var Monier de la Sizeranne 2014 som är ett renodlat Hermitagevin. Det kändes bara på doften att det där var något extra! :love: Näst bäst var ett Pierre Gaillard Côte-Rôtie 2017 som var en blandning av 90% syrah och 10% viognier.
 
Ser Penfolds (både röda och vita) Koonunga Hill i var och var annan smaktest i tidningar och undrar varför? Är det ett så bra vin, eller har de någon superaggressiv marknadsföring? Ifs. ett vin jag gillar, men jag är ingen expert om området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp