Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hur lång tid bör man lufta för att lufta ordentligt, ungefär?

Tio minuter tycker jag räcker, men max halvtimme skulle jag säga (men jag är ingen expert). Les Launes som jag tipsar om är inte så strävt, åtminstone inte i förhållande till fylligheten och ett vin som luftar för länge tycker jag tappar smak och kan smaka lite surt.
 
Hur lång tid bör man lufta för att lufta ordentligt, ungefär?

Jag brukar våldlufta om det inte är något dyrare :D Dvs hälla det i en karaff (eller vispskål :angel:) med ordentlig fart. Att bara stillsamt hälla upp det sakta ger inte någon större luftning.

Är det ett äldre lagringsvin är jag extremt försiktig, där kan det räcka med att hälla upp det i glaset och låta det stå ett litet tag.

Här är det bra beskrivet: https://alltommat.se/gor-ditt-vin-battre-lufta-det/

Edit: En gång luftade jag en enkel och icke-typisk bordeaux och sablar vilken skillnad det blev! Först när jag testade utan luftning var det mest "meh" men sedan blev det faktiskt över godkänt :D
 
Fick det här i present, testar det nu till Entrecote, helt klart godkänt :angel:

baron le rey.PNG
 
Det här är för övrigt ett utav våra husviner hemma. Lite som "den lilla svarta", funkar alltid.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/baron-de-ley-252501/
24468033_400.png

Testade denna till risotto med saffran och skaldjur. Gott!

Edit: Förlåt för jättebild...

Åh, de där låter goda båda två!

Jag brukar våldlufta om det inte är något dyrare :D Dvs hälla det i en karaff (eller vispskål :angel:) med ordentlig fart. Att bara stillsamt hälla upp det sakta ger inte någon större luftning.

Är det ett äldre lagringsvin är jag extremt försiktig, där kan det räcka med att hälla upp det i glaset och låta det stå ett litet tag.

Här är det bra beskrivet: https://alltommat.se/gor-ditt-vin-battre-lufta-det/

Edit: En gång luftade jag en enkel och icke-typisk bordeaux och sablar vilken skillnad det blev! Först när jag testade utan luftning var det mest "meh" men sedan blev det faktiskt över godkänt :D

Tack för infon! Hade ingen aning om det där... 😶
 
Din sambo har bättre smak när det gäller rödvin än min särbo... :cautious: Han gillar överdrivna italienska viner bäst och det gör inte jag.

Tur nog har vi samma smak när det gäller champagne :laugh:

Från att inte känna skillnad på en välbalanserad Châteauneuf du Pape och ett zinfandel på box så har min sambos vinsmak haft en extremt brant utvecklingskurva det senaste halvåret. :laugh:
 
Från att inte känna skillnad på en välbalanserad Châteauneuf du Pape och ett zinfandel på box så har min sambos vinsmak haft en extremt brant utvecklingskurva det senaste halvåret. :laugh:

Särbon känner skillnad... det är bara det att han vill ha de där som är extra allt. En lagrad bordeaux känner han igen, det är bara det att han beskriver den som blaskig... :cautious: :arghh:

Jag kastar inte pärlor för svin :D så jag dricker mina lagrade viner med de som uppskattar dem, tex @tanten och @tornblomma :up:
 
Vin till ost? Ska ha middag ikväll och pappa tar med lite ost till efterrätt. Hårdostar, en ko och två get från Menorca. Har smakat ko-osten och den är salt och smakrik. Portvin?
 
Pinot noir brukar funka till många ostar, portvin är väl framförallt till vitmögelostar :)
Get- och fårost brukar göra sig bra med ett vitt vin, eller champagne, med hög syra.
Även hårdostar? De är ju rätt så syrliga i sig själva, blir det inte lite kaka på kaka med hög syra på vinet också?

Var på vinprovning för några år sedan när de rekommenderade Lambrusco till ostbrickan. Någon som har provat?
 
Vin till ost? Ska ha middag ikväll och pappa tar med lite ost till efterrätt. Hårdostar, en ko och två get från Menorca. Har smakat ko-osten och den är salt och smakrik. Portvin?

Är de smakmässigt släkt med parmesan fungerar amarone eller ripasso. Annars har jag sett rioja rekommenderas till manchego också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp