Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Även hårdostar? De är ju rätt så syrliga i sig själva, blir det inte lite kaka på kaka med hög syra på vinet också?

Var på vinprovning för några år sedan när de rekommenderade Lambrusco till ostbrickan. Någon som har provat?
Nej, man kan jobba på två sätt med vin och mat. Det ena är att kombinera syra med syra, sötma med sötma etc. Så är osten syrlig fungerar ett vin med hög syra oftast bra!

Sen är det ju så med ostbricka att det är svårt att kombinera med ett enda vin och man har många olika ostar med olika smakbild.
 
Jag brukar våldlufta om det inte är något dyrare :D Dvs hälla det i en karaff (eller vispskål :angel:) med ordentlig fart. Att bara stillsamt hälla upp det sakta ger inte någon större luftning.

Är det ett äldre lagringsvin är jag extremt försiktig, där kan det räcka med att hälla upp det i glaset och låta det stå ett litet tag.

Här är det bra beskrivet: https://alltommat.se/gor-ditt-vin-battre-lufta-det/

Edit: En gång luftade jag en enkel och icke-typisk bordeaux och sablar vilken skillnad det blev! Först när jag testade utan luftning var det mest "meh" men sedan blev det faktiskt över godkänt :D
I senaste numret av Vi i Villa gav man tipset att snabblufta vinet ... genom att köra det 30 sekunder i mixer! :confused: Tanken svindlar lite men det kanske är en finfin ide´?! Man behöver ju inte visa gästerna vad man gör med deras vin, ifall det ser brutalt ut.... (Och vänta till skummet har lagt sig innan man serverar...)
 
I senaste numret av Vi i Villa gav man tipset att snabblufta vinet ... genom att köra det 30 sekunder i mixer! :confused: Tanken svindlar lite men det kanske är en finfin ide´?! Man behöver ju inte visa gästerna vad man gör med deras vin, ifall det ser brutalt ut.... (Och vänta till skummet har lagt sig innan man serverar...)

Alltså... det kanske funkar men vill jag något stackars vin så illa är det ändå inte ett vin som jag kan tänka mig att dricka! :rofl:
 
I senaste numret av Vi i Villa gav man tipset att snabblufta vinet ... genom att köra det 30 sekunder i mixer! :confused: Tanken svindlar lite men det kanske är en finfin ide´?! Man behöver ju inte visa gästerna vad man gör med deras vin, ifall det ser brutalt ut.... (Och vänta till skummet har lagt sig innan man serverar...)
Jag gillar (ofarliga) fulknep och detta :eek::D

Jag måste prova med en flaska Dao (som eg är ett hedersvin sett till kvalitet per krona - kanske ska vinet man torterar vara lite kärvare)
 
Jag har väldigt svårt att hitta något vitt vin jag gillar. De är alltid aningen för sura eller för söta. Tills jag hitta denna... Som att dricka bomull är närmast jag kan beskriva det.
 

Bifogade filer

  • 904937_400.png
    904937_400.png
    152 KB · Visningar: 51
Idag hämtade jag ut 4 flaskor 1593 från San Fereolo som jag beställde från Italien förra veckan :up:

Jag har letat runt som en galning och blev glad när jag hittade dessa. Jag smakade första gången när jag hittade det under ett tillfälligt parti hos Systembolaget 2019. Smackigt!

Jag muttrade högljutt när min sambo gav bort en av de tidigare sparade guldklimparna som tack för en akut barnpassning förra vintern. Men som tur var kunde jag hitta några till. Gården har inte gjort fler årgångar efter 2007 så jag får hålla ett öga öppet om jag hittar mer någon annanstans.
 
Fick bara tag på en flaska förra året, vill ha alla tre från årets släpp så kommer sitta bänkad och uppdatera webbläsaren :D Tyvärr blir det nog inte ut och fira på någon vinbar i dagens läge (i alla fall inte för min del).
Ånej? Har alltid funnits ett gäng på olika systembolag där jag bor, bara man åker ut första dagen iaf.. Men visst, då har jag inte brytt mig om jag bara kanske fick av en sort. Visste faktiskt inte att det var just 3!

Jag faller ju helt för marknadsföring, märker jag. Bara för att det kommer en gång på året så är jag helt såld på att köpa. Iofs lite annorlunda smak också, så det skadar inte.
 
I borjan pa veckan var jag pa cosco ... de saljer ofta ut bra (las dyra) viner till bra priser. Jag laddade upp men 6 flaskor (vinskapet ar fullt. Jag har borjat stapla i garderoben ocksa 🤔) vin som jag betalade under 100 sek ... av vin som normalt kostar runt 350 sek.
I kvall oppnade jag flaska nummer 1. Gott ... men ... inte hade jag kannt att jag hade gjort ett klipp om jag hade betalat 350 sek. :cautious:
 
Ånej? Har alltid funnits ett gäng på olika systembolag där jag bor, bara man åker ut första dagen iaf.. Men visst, då har jag inte brytt mig om jag bara kanske fick av en sort. Visste faktiskt inte att det var just 3!

Jag faller ju helt för marknadsföring, märker jag. Bara för att det kommer en gång på året så är jag helt såld på att köpa. Iofs lite annorlunda smak också, så det skadar inte.
Jag brukar beställa online, och förra året var alla slut efter typ 10 min men fick tag på en i butik :p
Jag gillar verkligen druvan gamay så dessa viner brukar vara right up my alley!
 
Vi fick en flaska spanskt rödvin för någon vecka sedan och vi provade den nu i helgen.
Det var helt ok.
 

Bifogade filer

  • 91D372D8-1B35-415B-85B9-23893D05E09D.jpeg
    91D372D8-1B35-415B-85B9-23893D05E09D.jpeg
    204,5 KB · Visningar: 18
Det absolut godaste vin jag någonsin druckit var en tidig årgång av detta; Mas la Plana från Torres. Jag minns inte året men det var 90-tal, eller ev 80-tal. Jag har aldrig varesej förr eller senare smakat ett vin som varit en sån smakupplevelse, det var helt otroligt. Sedan dess köpte jag andra årgångar men inget var ens i närheten av denna. På senare tid har jag inte ens testat de nyare, nån här som har?
mas-la-plana-1458172.png
 
Hittat till den här tråden först nu trots att vin är ett av mina största intressen. Ser stt @Malibu_Stacy har bild på Grololo också. En fin lite Loire-pärla! Riktigt trevligt vin enligt mig. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp