Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hittat till den här tråden först nu trots att vin är ett av mina största intressen. Ser stt @Malibu_Stacy har bild på Grololo också. En fin lite Loire-pärla! Riktigt trevligt vin enligt mig. :)
Ja älskar det vinet och så svårt att få tag på! Beställer alltid in om det finns på restaurang/bar :)

Jag tog precis emot en hemleverans av en spännande vinlåda - Vinhaggorna vol 1 :D En blandlåda med sex naturviner gjorda av kvinnliga vinmakare.
En blend (grenache, syrah, carignan), en cab franc, en pinot noir, en chablis, en chenin blanc och en sangiovese. Kul med en blandning och några druvor jag vanligtvis inte dricker direkt men ändå tror kan vara riktigt bra i rätt ”utformning”.
 
Idag hämtade jag ut 4 flaskor 1593 från San Fereolo som jag beställde från Italien förra veckan :up:

Jag har letat runt som en galning och blev glad när jag hittade dessa. Jag smakade första gången när jag hittade det under ett tillfälligt parti hos Systembolaget 2019. Smackigt!

Jag muttrade högljutt när min sambo gav bort en av de tidigare sparade guldklimparna som tack för en akut barnpassning förra vintern. Men som tur var kunde jag hitta några till. Gården har inte gjort fler årgångar efter 2007 så jag får hålla ett öga öppet om jag hittar mer någon annanstans.
Hur gör du när du beställer därifrån? Och vad kostar frakten? Trodde att man alltid beställde 6 eller 12. Skulle gärna vilja beställa från bekantas vinhus, men vill att det ska gå smidigt för dem och inte kosta alltför mycket ...
 
Hur gör du när du beställer därifrån? Och vad kostar frakten? Trodde att man alltid beställde 6 eller 12. Skulle gärna vilja beställa från bekantas vinhus, men vill att det ska gå smidigt för dem och inte kosta alltför mycket ...
Jag gick in på deras hemsida, Costa dei vini och klickade i vad jag ville ha, fyllde i mina uppgifter och betalade med kort.
Jag beställde de flaskor de hade :D
4 vanliga och en magnum, de gick på 2 kollin och jag betalade 24 € för frakten. Dessa kom i frigolitlådor men jag har från andra ställen fått i wellpapp och då kom vinlådan i trä som eget kolli.
 
Skickade precis följande sms till sambon:

"So I've opened the Majestic Wine website, put the laptop in pappa's hands and asked him to pick out some wines for you and I for our next delivery... Mind if we just don't pay our mortgage next month? 🤑"

:D
13 flaskor senare...

tenor.gif
 
Sitter just och smuttar pa en fantastisk merlot fran Napa Valley. Det ar en vingard jag aker forbi dagligen nar jag ar i Californien. Om jag vetat hur himla gott deras vin ar (hittade det pa extra pris i mataffaren har i Oregon) hade jag kopt hem ladvis nar jag var dar sist. 🤔
 
Det absolut godaste vin jag någonsin druckit var en tidig årgång av detta; Mas la Plana från Torres. Jag minns inte året men det var 90-tal, eller ev 80-tal. Jag har aldrig varesej förr eller senare smakat ett vin som varit en sån smakupplevelse, det var helt otroligt. Sedan dess köpte jag andra årgångar men inget var ens i närheten av denna. På senare tid har jag inte ens testat de nyare, nån här som har?Visa bifogad fil 60390

Jag drack också en sådan för massa år sen och blev förälskad. Men jag förstod att den eg behöver ligga ett par år för att mogna. Så sen dess har jag köpt på mig en sisådär fem sex årgångar som nu ligger i källaren och väntar på rätt tillfälle.
Men för att svara på frågan. Nej, jag har inte druckit nån av dem än.
 
De första 9 flaskorna levererades idag! :)

Vin1.jpeg


Jag är mest nyfiken på de tre längst till höger - en Rioja Reserva (2016) från Marqués de Riscal, en Valpolicella Ripasso (2017) från Villa Borghetti samt en Franciacorta som jag tänkte skulle få agera fördrink på nyårsafton.

Den dyraste flaskan är ovan nämnda Ripasso som kostade £12.99 (ca 150 kr) men de flesta ligger runt £8 (ca 90 kr). Utom Franciacortan då, den kostade £15 (170 kr).

Är det någon av dem som är äcklig skyller vi på pappa! :D
 
Jag har fått i uppdrag att fixa en "håll käften bra cava" tills på söndag. Max 250 kr. Vad rekommenderar ni?
 
Varje jul gör jag en efterrätt där rött vin används, och varje jul använder jag ett specifikt vin som inte finns på systemet, men i år kan jag av uppenbara skäl inte få tag på det. Det vinet är väldigt kryddigt och mustigt men också lite fruktinslag. Skulle säga att det drar mot peppar, anis, lingon, mörk choklad, kanske lite läder. Någon som har tips på liknande som finns på systemet? Gärna eko, och inte över 300 sek flaskan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp