Vircon/Virkon S

E

Egonson

Heter det va? Det där svamp och bakteriedödande medlet som man bla kan desinficera stallar med efter kvarka etc.
Och man kan behandla strålröta, förebygga bakterier i hovsprickor osv.
Hört ngn som sa att man kan ha det på mugg? Kan man det?
Och isf skulle man kunna ha det på rasp med?
 
Sv: Vircon/Virkon S

Ja det heter virkon S finns på granngården. Jag har bra erfarenhet av det till mugg. Men jag skulle tro att det även fungerar till rasp, jag skulle prova.
Mvh maria
 
Sv: Vircon/Virkon S

Får man inte bukt med rasp gansk omgående så skulle jag kontakta veterinär, annars kan djuret bli halt.
 
Sv: Vircon/Virkon S

Viron S finns numera i smarta små tabletter som man kan lösa upp i sprayflaskor. Använde tablettformen vid stora stallstädningen i somras och de funkade bra åtminstone till det. Till rasp vågar jag inte gissa.

Dock har följande länk tipsats om tidigare trådar, det kanske är nåt matnyttigt:
http://www.svenskatinker.se/art_index.html
 
Sv: Vircon/Virkon S

Jo då det vet jag :) Jag har fått bukt på min hästs rasp med hjälp av AloeVera gel (fått väck raspen helt på ena betnet :bow: )

Nu undrade jag ju bara om någon hade testat just Virkon S.
 
Sv: Vircon/Virkon S

Jag använde Virkon till min hästs rasp. Utan verkan dessvärre.
Men testa du det kanske fubnkar på din.
Jag provade alla huskurer vi kom på och inget fungareade. Vet. tillkallades och skrev ut en salva som heter ungefär: celeston valerat med cinoform. Den salvan började verka direkt och efter drygt en vecka fanns inte ett spår av raspen.

/T
 
Sv: Vircon/Virkon S

Min hovslagare sa förut att jag kunde testa virkon som tydligen ska funka bra på rasp/mugg. Gjorde dock aldrig det, men när jag fick hem min häst hade han hemsk rasp :crazy: Han hoppade på tre ben om han slog i en hinderbom med benet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 037
Senast: MayGrace
·
A
Hästvård Jag blir inte klok på denna mugg nu är det så illa att den är en 3cm lång och typ ½cm djup spicka i muggen ner i "köttet" och det blir...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: fullblod4ever
·
M
Hästvård Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt...
Svar
18
· Visningar
5 710
Senast: Vita_N_6520
·
P
Hästvård min häst har fått någonting som jag först trodde var vanlig mugg. men efter att noga försökt hålla efter den utan att den la sig började...
Svar
8
· Visningar
1 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp