"Virgin River-natur" i Sverige?

MissFideli

Trådstartare
Jag tittar på Virgin River på Netflix och är helt betagen av naturen i den serien! Finns den typen av natur här i landet? Hört att Norge är nära, men det verkar inte helt enkelt (dyrt) att flytta dit.
 
Jag tittar på Virgin River på Netflix och är helt betagen av naturen i den serien! Finns den typen av natur här i landet? Hört att Norge är nära, men det verkar inte helt enkelt (dyrt) att flytta dit.

Den är filmad i British Columbia så fjällvärlden är det du kommer närmast inom våra gränser.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ja, det förstår jag. Men mer exakt var? Jag är inte så hemma i fjällvärlden.

Med variationer så hela fjällkedjan. Personligen är jag lite partisk vad gäller Oviksfjällen eftersom jag jobbar där ;)

DSC_0016_edit.jpg


:love:
 
Vad jag lärt mig ska det vara väldigt svårt att jämföra naturtyper mellan Canada och Skandinavien.

Golfströmmen värmer så mycket här att relationen mellan temperatur och ljusförhållanden blir helt olika. Canada har betydligt strängare vintrar på motsvarande breddgrad, samtidigt som den korta växtsäsongen inte heller förstärks med sommarnätternas ljusmängd som i norra Sverige.
Detta ger så olika krav på hur växterna anpassar sig att hela ekosystemen blir annorlunda även i de fall man teoretiskt skulle finna platser med likartade förutsättningar i terrängförhållanden, geologi, hydrologi etc.

(tillägger att jag varken varit i fjällen eller sett serien...)
 
Vad jag lärt mig ska det vara väldigt svårt att jämföra naturtyper mellan Canada och Skandinavien.

Golfströmmen värmer så mycket här att relationen mellan temperatur och ljusförhållanden blir helt olika. Canada har betydligt strängare vintrar på motsvarande breddgrad, samtidigt som den korta växtsäsongen inte heller förstärks med sommarnätternas ljusmängd som i norra Sverige.
Detta ger så olika krav på hur växterna anpassar sig att hela ekosystemen blir annorlunda även i de fall man teoretiskt skulle finna platser med likartade förutsättningar i terrängförhållanden, geologi, hydrologi etc.

(tillägger att jag varken varit i fjällen eller sett serien...)
Även Kanada har midnattsol på sommaren, som Sibirien.
 
Otroligt vackert 😍 Men mer kargt än i serien. Där är det mest skog.
Det är inte dyrt att flytta till Norge. Lönerna är högre så även om maten här är dyrare blir det inte högre del av lönen som går åt till mat (bortsett från att mataffärerna ute på landet har... minst sagt begränsat utbud). Elen subventioneras så vi betalar bara 10% över 75 öre/kWh.

Klart värt flytten 😁 (Bilden är från Vang i Valdres, med utsikt mot Jotunheimen).
 

Bifogade filer

  • 20230601_153310.jpg
    20230601_153310.jpg
    509,6 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 269
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp