Virkning för nybörjare

gul_zebra

Trådstartare
Jag fick för mig att virka en babyfilt åt syrrans kommande bebis. Problemet - jag har inte virkat sen i typ 4an för 26 år sen. Har iiiingen koll på hur man gör :angel:

Jag har fått till en rad luftmaskor men här tar det tvärstopp, jag fattar verkligen ingenting och det blir bara kaos.
Först försökte jag göra den här: https://antemum.se/blog/virka-en-filt-tips-pa-att-virka-for-nyborjare men när det inte gick alls så konstaterade jag att jag skiter i specifika mönster till en specifik filt, jag vill bara ha något enkelt. Något monotont så det sätter sig. Men jag hittar bannemig inga guider som gör det här ett dugg klarare för mig.

Är det någon som sitter på någon superenkel guide? Jag vill bara virka en jäkla fyrkant, det borde inte vara omöjligt?! 😅
 
Men gör en sån filt som är byggd av fyrkanter då? Glömt vad de heter…..
Mormorsrutor?

Alltså, jag vill ju inte krångla till det 🙈 Jag behöver mest veta hur sjutton jag går vidare efter att ha gjort en rad luftmaskor. Och hur jag gör sen vid radbyten efter det.
Nåja, tills jag ska byta nystan vill säga. Turligt nog har jag iaf gjort det enkelt för mig färgmässigt och kör på enfärgat :rofl:
 
Mormorsrutor?

Alltså, jag vill ju inte krångla till det 🙈 Jag behöver mest veta hur sjutton jag går vidare efter att ha gjort en rad luftmaskor. Och hur jag gör sen vid radbyten efter det.
Nåja, tills jag ska byta nystan vill säga. Turligt nog har jag iaf gjort det enkelt för mig färgmässigt och kör på enfärgat :rofl:

Ja jag är inte bra på det alls men tänkte att de kanske var lättare att göra små rutor som man sedan sätter ihop till en filt 😁
Men är fel person att ge råd 🙈
Ska visa min jag fått av mamma
 

Bifogade filer

  • FAEB8DA6-EF9C-4905-B92F-0F44E225C3CF.jpeg
    FAEB8DA6-EF9C-4905-B92F-0F44E225C3CF.jpeg
    314 KB · Visningar: 85
Jag håller på med en filt från samma mönster som du länkade @gul_zebra (fast jag gör en större) :) Jag missuppfattade dock mönstret så jag gör en vanlig fast maska istället för smygmaska.

Hur som helst. Har du kollat upp maskorna på YouTube?

Här är ett klipp som visar hur en gör en halvstolpe:

Här är ett klipp som visar hur en gör en smygmaska:

När du gjort din långa kedja av luftmaskor ska du börja med en smygmaska. Smygmaskan gör du i andra maskan från virknålen, då lämnar du lite utrymme för kanten och det blir en snygg kant. Sedan gör du en halvstolpe och så fortsätter du tills hela raden är klar.

När du kommer till sista maskan på raden gör du en luftmaska. Alltså samma som du gjorde när du gjorde den långa kedjan av maskor. Sedan vänder du på arbetet och fortsätter med varannan smygmaska, varannan halvstolpe.
Här är en video som visar en vändning (men istället för en fast maska (singel crochet) efter vändningen gör du en luftmaska):

När en ska byta garn så finns det lite olika tekniker. En del lämnar en bit och fortsätter bara med nästa garn och går tillbaka i efterhand och knyter och syr fast. Personligen gillar jag en teknik där en gör en "magic knot", då är knuten redan klar och en behöver inte tänka på att det kan råka gå upp.
Här är en video för att göra en magic knot:
(Jag vågar dock inte klippa av ändarna så jag lämnar dem och går tillbaka och syr fast ändarna senare, 2:17 in i denna videon visar de hur jag syr fast ändarna)

Nu blev detta jättelångt, men hoppas att det är hjälpfullt på något sätt. Annars får du gärna fråga igen 😊
 
Jag håller också på att lära mig att virka! Mamma är en bra lärare! Jag har lyckats virka en nätpåse man kan ha frukt i. Jag håller på med en till och funderar på vad nästa projekt ska bli.
 
Här gick det åt helvete. Jag var med syrran och kollade bebiskläder och snuttisar när hon hittade en jättegullig snuttis men den kan hon inte köpa för bebisar ska inte ha akryl. De ska ha naturliga grejer sa hon, typ bomull.
Jag har alltså suttit med akrylgarn.

Sååå jag fixade nytt garn. 100% bomull. Nu skulle det väl bli en bra filt! Men nä. Garnet är tunnare och känns då mycket mer svårarbetat så jag har inte kommit någonstans. Och här fick jag konstatera att det blir ingen filt till jul, jag kommer inte hinna.

Fast forward till julafton. Syrran öppnar ett helt berg av klappar till bebisen, men ingen filt.
Jag avslöjade hur illa det gått lite sådär skämtsamt skällande och fick veta att det bara är första månaden som bebis inte får ha akryl, sen går det visst bra. Ridå 🙈

Såatteeeh, jag inväntar ett finare akrylgarn som bör dyka upp idag eller imorrn :D
 
Här gick det åt helvete. Jag var med syrran och kollade bebiskläder och snuttisar när hon hittade en jättegullig snuttis men den kan hon inte köpa för bebisar ska inte ha akryl. De ska ha naturliga grejer sa hon, typ bomull.
Jag har alltså suttit med akrylgarn.

Sååå jag fixade nytt garn. 100% bomull. Nu skulle det väl bli en bra filt! Men nä. Garnet är tunnare och känns då mycket mer svårarbetat så jag har inte kommit någonstans. Och här fick jag konstatera att det blir ingen filt till jul, jag kommer inte hinna.

Fast forward till julafton. Syrran öppnar ett helt berg av klappar till bebisen, men ingen filt.
Jag avslöjade hur illa det gått lite sådär skämtsamt skällande och fick veta att det bara är första månaden som bebis inte får ha akryl, sen går det visst bra. Ridå 🙈

Såatteeeh, jag inväntar ett finare akrylgarn som bör dyka upp idag eller imorrn :D

Oj! Det där med akryl och bebisar var en nyhet för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Trött och arg
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp