Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Ännu ett projekt klart. Började den 8 oktober så det tog mindre än två månader att färdigställa. Det är en Mandala Madness som nu i färdigt skick mäter 1,60 och väger ca 1500 gr. Det gick åt runt 30 nystan bomullsgarn 8/4. Mönster från Helen Shrimpton.
DSC_1306~2.JPG

Har redan påbörjat nästa projekt som består av tre delprojekt. Projektet består av tre likadana filtar bara i olika färger. En grön/beige/natur, en i rosa/ljusgrå/mörkgrå och slutligen en i gult/beige/mörkbrunt. Mönstret är Sacred Space, även det är gjort av Helen Shrimpton.
 
Har ju ännu ett projekt i pipelinen...
Ska virka ett parasoll! Eller rättare sagt ett, vad det nu kan heta, typ överdrag till ett paraply. Har ett gammalt paraply att demolera, garn finns och mönster är inhandlat från Ravelry.
il_fullxfull.4229523633_p0xp.jpg

Bild från nätet
 
IMG_3637.jpg

Kände att mössa och halsduk behövde sällskap av ett par vantar. Stickade ingen provlapp (men tog sikte på Jorid Linviks Flygande Hjärtan för maskantal/storlek pga bra tumkil och Nordlys är iaf ett av garnerna), så fick istället en hel provvante.

Mudden och tumkilen är stickade till Ice Road Rescue (National Geographic visar bilbergning i Norge), spännande grejer som gjorde tummen för liten. Toppen av vanten (från pålagd sticka och uppåt) stickades medan jag äntligen fick se de två sista avsnitten av Sopranos. Tappade stickfastheten helt! Tur en vet om att Steven van Zandt dyker upp i Lillyhammer sen iaf. ;)

Ska kolla om någon av måsarna i hamnen är intresserade nu under köldknäppen - de har rimligt format på tassarna för att ärva dem... :D I övrigt får en väl göra om och göra rätt. Trägen vinner, sägs det.
 
Mina planerade vantar blev inte bra så jag gjorde sockor istället! Använder inga färdiga mönster utan gör egna, för mig är en del av nöjet att planera och räkna. Den här gången ville jag ha en annan stjärna än den jag använt flera gånger tidigare. Googlade och hittade den rätta på pinterest så jag blev tvungen att gå med där.
2D095A3F-97B8-415D-8A01-3491D3F01135.jpeg
 
Sugarplum-1.jpg


Sååå jag har stickat mönster från Fabel knitwear... Vet typ inte vad jag ska säga för jag vill inte såga det fullständigt men det är liksom inte bra heller. Just det här mönstret var okej förutom storlekarna men jag sitter just nu och syr knappar i en kofta som var en RIDE att sticka, och inte en rolig sådan. Fabel är jätteduktig på design men inte jättebra på att skriva mönster, kan vi kanske sammanfatta det som. Använde Holst Cielo för första gången och det var i alla fall ljuvligt!
 
B0AE32C7-F49F-40EC-8446-C66F450B1258.jpeg

Nyligen nämnda kofta. 10/10 do not recommend 🤪 det var en hel del krångel med denna, passformen är inte bra och mönstret är inte korrekt graderat för de större storlekarna. Instruktionerna bristfälliga. Storlekstabellen säger att jag har L, men i själva verket fick jag göra en XL i ärmarna och 2XL i kroppen för att den skulle passa. 2XL ska passa 127 cm byst och jag är 108 runtom. Kanon 💀
 
IMG_3805.jpg

Nämnda vantar har varit en knitblocker pga anledning; de ingår i ett set. Ett set som började med Sockhead Cowl från Bohoknits, och forsatte med Sockhead Hat. Dessa började stickas på sjukhus i januari i år, och fortsatte mest under väntan på remisser och provsvar. Men nu jävlar blev även vantarna klara - i samband med ett mycket bra läkarbesök i veckan!
Så nu kan jag knyta ihop ett riktigt sunkigt år med... typ Boho Mitts?

Lite mer positiv input i livet och plötsligt kanske hjärnan orkar engagera sig i typ flerfärgsstickning och grejer igen.
 
IMG_3829.jpg

Har idkat umgänge med min nystpinne och ett gäng härvor Svensk Ull från Järbo.
Satan va svårt det var att nysta på pinne! Men det ger sig nog med lite övning, för det var rätt kul. Garnerna är tänkt att kombineras ihop till ett gäng Åttersta-vantar från Järbo. Kanske låter lite alpacka i nougat resp. brun gå med som följetråd på någon vante.
 
Födelsedagspresent till en kompis som älskar blått. Garnet är Viking naturgarn. Jag skulle gärna hitta liknande som är rödmelerat, något som har tips? Ska vara i ylle med liknande struktur och grovlek. Stickor 7 är rekommenderade men jag använder 6 för att få dem lite tätare.
B5E1E248-DB53-463B-A8EB-AF1427301DCB.jpeg
 
Hej alla duktiga handarbetare 👏🏻
Nu ska jag ge mig på ett nytt projekt.
Det står sticka Nr 6 rundsticka 70cm. Men kan inte för mitt liv hitta med sådan längd. Har 60cm eller 80cm, vad hade ni tagit? :grin:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·
Svar
533
· Visningar
28 302
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 470
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp