Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Masqueradee

Trådstartare
Tänkte se efter om det är några här som sysslar med virkning, stickning, nålbildning, broderier... Ja olika former av textilt hantverk?
Jag kan väll typ få ihop ett par grytlappar och en halsduk om det kniper, men inte mycket mer än så, men om några dagar ska några på programmet jag läser ses och starta upp en "syjunta". Då ska jag få lära mig nålbindning vilket jag ser fram emot!
Så, är det någon mer än jag som är intresserad av detta och kanske vill dela med sig om tips och tricks, visa upp alster eller kanske bara vill nörda stickmönster tillsammans med någon annan? :)
 
Jag virkar:love: håller just nu på med en Happypotomus gjord på african flowers. Annars har det blivit en hel del mössor, vantar, små figurer, underlägg och en ca 40 cm stor minion från dumma mig som jag är väldigt nöjd med.
 
@emlem Åh, happysarna har jag tittat länge på! Såg en häst för ett tag sen, den var så löjligt söt. Kanske ska försöka komma igång och virka igen.
har du köpt mönstret eller kör du freestyle?

Just nu håller jag på att sticka en (get off my) cloud-tröja. Fast min ska vara ett träd, inte ett moln. Har gjort ett moln sen innan.
 
Ja visst är dem fina, min går i lila och vit :) .För att bespara mig huvudvärk så köpte jag mönstret, finns även hästar, hundar, ugglor, sköldpaddor, får,etc tja alla möjliga djur antingen i mormorsrutor eller african flowers. Tror att jag kommer kunna sätta ihop andra kreationer nu när jag får ett hum om hur det fungerar. Nästa projekt blir en lila minion så att jag har en av varje
 
skarmavbild_2014-11-18_kl_115332_546b25542a6b223bce61531d.png

Köpte nytt garn för att en kompis ska kunna lära mig nålbindning. Råkade dock hitta en bra video på YouTube på hur man virkar mormorsrutor så nu är garnet slut :angel: blir till att svänga förbi garnbutiken och köpa mer!
 
Akta dig @Masqueradee ! Det kan vara mycket beroendeframkallande att skapa och pyssla.

Jag stickar en isländsk tröja. Eller, jag använder mycket mer ull än jag trodde så nu har ullen tagit slut och sitter jag och väntar otåligt tills det extra nystanen kommer på posten.... suck....
 
Jag är sugen på att börja virka, gjorde det som yngre (femårsåldern) men livet tog för mycket tid men nu är jag sugen på att börja igen!
 
@StrawberryWine Verkligen! Det kliar i fingrarna redan. Har haft svårt att slappna av, tänker mest på skolarbete hela tiden så det är perfekt sätt att engagera hjärnan i något annat!
 
Akta dig @Masqueradee ! Det kan vara mycket beroendeframkallande att skapa och pyssla.

Jag stickar en isländsk tröja. Eller, jag använder mycket mer ull än jag trodde så nu har ullen tagit slut och sitter jag och väntar otåligt tills det extra nystanen kommer på posten.... suck....

Håller på att leta ihjäl mig efter ett mönster jag gillar på isländsk eller norsk tröja. Det ska bli mitt nästa större projekt.

Både stickar och virkar här, mycket vantar, sockor, mössor, någon tröja, kuddfodral m.m. Är riktigt dålig på att fota mina projekt men hittade iaf lite bilder. Mitt stora projekt just nu är min filt i enfärgade rutor som kommer att bli ca 125 x 175 cm som färdig. Håller på med monteringen nu. Är totalt ca 300 rutor i den. Gått åt en herres massa garnnystan. Stickad i ull. Är så varm och gosig att sita och montera ihop :love:

b126009.png

Present till min lillasyster, grå mössa helt i ull. Storasyster fick en likadan, helt ull men i blått och grått.
b126011.jpg


b126013.jpg

Mitt favoritmönster på mössa. Modellen är en sotarmössa (ej uppvikt på bilden) och stickas uppifrån och ner där ökningen blir ett fint mönster uppe på huvudet. Har gjort ett antal i olika färger. Och nej, den blir inte toppig när man har den på huvudet.

b126014.jpg

Blivande filten under montering.
 
Jag har virkat, stickat och broderat en del, men numera blir det ofta bara vid behov d.v.s. när jag behöver en ny mössa eller något sådant. För några veckor sedan köpte jag ett effektgarn som jag håller på att sticka en halsduk av.

Lite annat hantverk har jag också hunnit med. För några år sedan hade mitt ex och jag en hemsida där vi la upp bilder på sånt vi skapade, men det verkar som om jag tappat bort de flesta bilderna. Hemsidan är så klart nerlagd.

Jag hittade i alla fall några bilder:

Det här ett pärlhalsband som jag skapat mönstret till:
halsbandet.jpg


Ett julbroderi. Jag har ett antal broderier liggande i en låda som skulle göra sig bättre på väggen eller något sådant.
378695_318390968193415_944935231_n.jpg


Virkad duk.
228042_209070829125430_7775117_n.jpg


Stickad tröja som jag själv skapat mönstret till.
574743_552218691477307_1280760737_n.jpg
 
Jag både virkar och stickar. Började virka för drygt två år sen när en jobbarkompis virkade en del. Har gjort en del småsaker, pannband, mössor och kuddar. Och en jäkla massa african flowers som bara varit tidsfördriv på jobbet och inte blivit något.

I somras började jag på mitt första stora projekt, en virkad filt. Har inte kommit så långt än. Tänkte hinna klart till jul men det får nog bli nästa jul eller 2018. :p

I somras började jag även sticka och håller just nu på med en halsduk i ett superfint garn som jag fyndade på symässan.


Har lärt mig via youtube, helt suveränt!
 
Jag både virkar och stickar. Började virka för drygt två år sen när en jobbarkompis virkade en del. Har gjort en del småsaker, pannband, mössor och kuddar. Och en jäkla massa african flowers som bara varit tidsfördriv på jobbet och inte blivit något.

I somras började jag på mitt första stora projekt, en virkad filt. Har inte kommit så långt än. Tänkte hinna klart till jul men det får nog bli nästa jul eller 2018. :p

I somras började jag även sticka och håller just nu på med en halsduk i ett superfint garn som jag fyndade på symässan.


Har lärt mig via youtube, helt suveränt!

Vad blir det för filt?
Jag funderade några månader innan jag bestämde mig för vad jag skulle göra. Är ju en investering i både tid och pengar. Vill inte ens börja räkna på hur många timmar jag har lagt :nailbiting:
Bara att virka ihop alla rader nu tar ca 40 min/rad. Men det är så roligt att se det växa fram och framför allt när det blir precis så som man har tänkt sig.
 
Precis vad jag gör, framför allt så tycker jag, som hatar att åka tuben att jag kan slappna av bättre innan och efter föreläsningarna om jag virkar lite på resan.
virkningen har dock gjort mig lite stressad på ett annat plan, kan inte längre sitta och glo på TV utan att virka så min stackars TV har förpassats till att bli en radio
 
Jag fuskar mig fram i många olika handarbeten... ;) Jag håller på med en the beekeapers quilt, stickar på en babyfilt, en sjal i bambu och tänkte börja virka lite hjärtan och stjärnor att hänga i julgranen... Det är lite olika projekt beroende på vad jag gör... Beekeapern gör jag i tv soffan, jag behöver inte tänka så mycket utan kan titta på tv under tiden. Sjalen och babyfilten följer med när jag sitter av barnens träningar och matcher och virka kommer att få byta av beekeapern i tv soffan... ;)
 
Håller på att leta ihjäl mig efter ett mönster jag gillar på isländsk eller norsk tröja. Det ska bli mitt nästa större projekt.

Både stickar och virkar här, mycket vantar, sockor, mössor, någon tröja, kuddfodral m.m. Är riktigt dålig på att fota mina projekt men hittade iaf lite bilder. Mitt stora projekt just nu är min filt i enfärgade rutor som kommer att bli ca 125 x 175 cm som färdig. Håller på med monteringen nu. Är totalt ca 300 rutor i den. Gått åt en herres massa garnnystan. Stickad i ull. Är så varm och gosig att sita och montera ihop :love:

b126009.png

Present till min lillasyster, grå mössa helt i ull. Storasyster fick en likadan, helt ull men i blått och grått.
b126011.jpg


b126013.jpg

Mitt favoritmönster på mössa. Modellen är en sotarmössa (ej uppvikt på bilden) och stickas uppifrån och ner där ökningen blir ett fint mönster uppe på huvudet. Har gjort ett antal i olika färger. Och nej, den blir inte toppig när man har den på huvudet.

b126014.jpg

Blivande filten under montering.

Är inte stormförtjust i att sticka, men en sån där sotarmössa kanske man ska försöka knåpa ihop någon gång..?
 
Vad blir det för filt?
Jag funderade några månader innan jag bestämde mig för vad jag skulle göra. Är ju en investering i både tid och pengar. Vill inte ens börja räkna på hur många timmar jag har lagt :nailbiting:
Bara att virka ihop alla rader nu tar ca 40 min/rad. Men det är så roligt att se det växa fram och framför allt när det blir precis så som man har tänkt sig.


Jag hittade ett mönster på pinterest som jag gillade och modifierade lite. Det virkas i småstycken och sätts ihop sen, så än har jag bara massa rutor och trianglar.
Jag virkar i tunt bomullsgarn, 8/4, hittade perfekta färger på superbilliga härvor (43-46kr för 200g) så det blir en baksida i nåt mjukt tyg sen, funderar på flanell. Men eftersom det är så tunt så tar det lite tid. Virkar lite då och då på jobbet som tidsfördriv.
Tänkte delat bilden, men pinterest måste uppdateras och minnet är tydligen fullt på telefonen så får fixa de via mobilen sen.

Jag var jättesugen på att göra en fantasy stripe, men eftersom jag har en randig soffa ville jag inte ha en randig filt.
Funderar däremot på att virka ett omslag till dynan på kökssoffan, tror det hade passat bättre med färgglada ränder där. :)
 
Jag hittade ett mönster på pinterest som jag gillade och modifierade lite. Det virkas i småstycken och sätts ihop sen, så än har jag bara massa rutor och trianglar.
Jag virkar i tunt bomullsgarn, 8/4, hittade perfekta färger på superbilliga härvor (43-46kr för 200g) så det blir en baksida i nåt mjukt tyg sen, funderar på flanell. Men eftersom det är så tunt så tar det lite tid. Virkar lite då och då på jobbet som tidsfördriv.
Tänkte delat bilden, men pinterest måste uppdateras och minnet är tydligen fullt på telefonen så får fixa de via mobilen sen.

Jag var jättesugen på att göra en fantasy stripe, men eftersom jag har en randig soffa ville jag inte ha en randig filt.
Funderar däremot på att virka ett omslag till dynan på kökssoffan, tror det hade passat bättre med färgglada ränder där. :)

Oj, vilket jobb. Du får lägga upp bild sen så man får ett humor hur det blir. Det är roligt med stora projekt. Jag har tidigare varit rätt kass på att fullfölja dem. Men det är ju så kul när all den tid man har lagt resulterar i något som faktiskt blir klart och kan användas också.

Det vill jag gärna ha! :)

Jag skickar det till dig på PM :)
 
Jag syr, broderar, stickar och virkar en del. Projektet just nu är en babyfilt som jag gör i rätstickade rutor som sedan kommer att få en virkad kant och virkas ihop. Just nu har jag väl gjort ca 11 av 70 rutor, men en ruta är en ganska lagom etapp.
För ett par år sen stickade jag en babyfilt med slätstickad bård och mosstickning inuti och den tog tid. Föredrar snabba projekt som mössor och halsdukar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 773
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 588
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 718
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 652
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp