Virtual reality

Rolfan

Trådstartare
Ok, hjälp en omodern stackare här nu.
Barnet pratar om att han önskar sig VR.

Men hur fungerar det egentligen?
Särskilda "glasögon" ska man ha, så långt är jag med.
Men sen då? Ska det vara någon sorts spelkonsol till? Vilken? Finns det flera? Eller kopplas det till dator?
Hur vet man vilka spel som fungerar till?

Någon som vet hur detta fungerar och kan förklara exakt vad man behöver?
 
Ett tips kan vara att kolla om det är några särskilda spel barnet vill spela :) Trist om han har span på något som inte går att spela på den plattformen… (been there)

Ett Meta Quest 2 är rätt behändigt, trådlöst och kopplas till en mobilapp.
 
Som jag förstår det, vi har ett äldre VR, så kopplas det till en dator. Så datorn man har måste vara bra nog för att kunna köra VR-spel. Sen kanske det finns nyare som inte kopplas till dator. Det vet jag tyvärr inte.
 
När man pratar om VR i barn- och hemma-kontext idag så pratar man som regel om glasögon som har inbyggd datorkraft. Ursprungligen behövdes alltid en dator och glasögonen var bara "dumma" bildskärmar, men idag går i princip alla aktuella VR-glasögon för konsumentbruk att använda helt fristående. Ungefär som med en mobiltelefon kan man ladda ner olika appar, ffa spel men även annat. Det går som regel även att använda VR-glasögonen kopplade till en dator, eller mobil, om man skulle vilja.
 
När man pratar om VR i barn- och hemma-kontext idag så pratar man som regel om glasögon som har inbyggd datorkraft. Ursprungligen behövdes alltid en dator och glasögonen var bara "dumma" bildskärmar, men idag går i princip alla aktuella VR-glasögon för konsumentbruk att använda helt fristående. Ungefär som med en mobiltelefon kan man ladda ner olika appar, ffa spel men även annat. Det går som regel även att använda VR-glasögonen kopplade till en dator, eller mobil, om man skulle vilja.
Ok, så man laddar alltså ner spelen direkt till glasögonen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 991
Senast: Niyama
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp