Virus eller något annat...

oz_joj

Trådstartare
Vi har två datorer. En laptop som alltid har krånglat och nu är hos datordoktorn för den stänger av sig hela tiden. Den andra är en begagnad apparat. Hade inget modem så när laptoppen lags köpte vi ett modem, installerade det igår och fick ett antivirusprogram (panda) med brandvägg med. Sedan dess fungerar inget som det ska. Idag kom jag ej på nätet. Kunde koppla upp mig men inget hände när jag klickade på explorer. Var tvungen att starta om hela datorn för inget hände när jag klickade på något. Då kom någon save.exe-ruta upp som jag avslutade. Ringde min sambo på jobbet och vi sökte genom datorn och insåg via pestpatrol.com att vi hade flera program nedladdade i datorn (har varit nätverk med laptoppen) som vi inte ville ha. Sådana som kollar var man går på nätet etc. Sambon rensdae bort en del sådana men något gick ej att ta bort och han hann ej kolla mer. Nu går det att vara på nätet men tex hotmail kommer ingen inloggssida upp på, ej heller en annat webmailsida. Om jag klickar på länkar till sidor och bilder i inlägg här händer inget, jag provar att kopiera länkarna, öppnar nya fönster men det går ej att klistra in adresserna, inget händer.

Känner någon igen problemet? Har vi råkat ut för något jättevirus?

Enligt panda hade vi inget men vi hittade själva programmen (kanske ej virus i trad bemärkelse men program som laddat in sig själva i vår dator) + att pestpatrol hittade fler vid genomsök.

Nu har vi stängt av panda för då gick det att komma in på sidor över huvud taget, innan gick det knappt.
 
Det låter inte som att du har virus:) mend et kan vara så att Panda ställer till det och håller på och donar.

Jag rekomenderar att om ni ska ha ett bra virus program testa norton det fungerar perfa:)


Men om ni ska köra nätverk köp en Router dom flesta har en inbygd brandväg då sliper man en massa spec program i datorn.

/matte
 
Liknande problem kan man få om urlmon.dll ej är registrerad.

Starta en kommandoprompt (cmd i nt/2000/xp eller command i w95,98,me)

Skriv i den svarta rutan regsvr32 urlmon.dll och tryck enter.

Nu ska du få upp en ruta som säger Dllregister succeded eller något liknande.

Starta om explorern och prova.

Nu är det ju inte 100% att det är just detta, men precis dom symptomen gäller ovanstående.
 
Vet inte vad dom ovanför har fått sina idéer från men jag tycker det definivt låter som en version av Blaster... Orkar inte skriva hur du får bort det, men bara såatt du vet :p
 
Om man läser vad trådskaparen skriver först verkar datorn rensad från virus!

Och är det hyffsta nya virusdefinitioner så ska blaster definitivt vara bortplockad, detta förutsätter jag (men som jag skrev, jag är inte 100% säker)

Vet inte vad dom ovanför har fått sina idéer från

"Ideérna" kommer från verkligheten!
Har 7 års erfarenhet som it-tekniker i ett multinationellt företag och lösningen baseras på en supportartikel från MS-knowledgebase (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;306831&Product=ie600), och anledningen att jag råkade veta det är att jag har stött på just det problemet.

Men återigen, då man inte ser felet IRL är det svårt att ställa diagnos!

Sedan är det ju synd att du bara orkar skriva spydiga kommentarer istället för något konstruktivt!
 
Tack alla för tips och respons! Idag satt min sambo (som är elektroingenjör men ej expert på virus och annat krångel) en hel del med datorn och nu fungerar det bättre. tror det var bla pandainställningar. Men än behövs mer fixande för att få allt som vi vill ha det så han ska kika på det ni skrev om. 1000 tack igen!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 417
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Vet inte vad som har hänt, jag klickar aldrig på länkar som jag inte känner till, så om vi har fått in nått virus i datorn så förstår...
Svar
9
· Visningar
2 187
Senast: Gladnir
·
IT & mobiler Ja kan man ens det, utan att formatera om hårddisken? Jag har tydligen fått något skit i datorn, men var i från vet jag inte. Mest...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: Boj
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp