Visa ej SWB/ registrera häst i SWB

Sryoqwe

Trådstartare
Jag hade gärna visat mitt sto som jag tänker ta föl på. Tror att det är bra om någon som kan gångarter ordentligt bedömmer och inte bara att jag säger vad jag tycker.

SWB verkar vettiga att visa hos egentligen. Men, hon är varmblodig travare och jag är därför tveksam till om det går att tilläggsregistrera henne där. Finns det några andra föreningar som inriktar sig på ridhästar där man kan visa?

Eller är det möjligt att registrera henne i SWB? Jag kan ju tycka att det hade varit bra om man hade fått visa henne där och att de efter vad hon fick för poäng bestämde om hon fick registreras eller inte, men det verkar inte funka så.
 

Bifogade filer

  • 20210109_201614.jpg
    20210109_201614.jpg
    211,4 KB · Visningar: 187
Du kan inte tilläggsregistrera en varmblodstravare i SWB, det är inte en godkänd ras. Får hon föl efter hingst godkänd i SWB blir det en korsningshäst med grå papper.

Ibland finns det utställningar för alla raser, men en häst brukar bedömas utifrån en rasstandard. Så en häst som har bra trav för att vara en varmblodstravare kommer ändå inte att få höga poäng eftersom den inte rör sig som en ridhäst. På ridhästar vill man ha bärkraft medan varmblodstravare är avlade på skjutkraft.
 
Jag hade gärna visat mitt sto som jag tänker ta föl på. Tror att det är bra om någon som kan gångarter ordentligt bedömmer och inte bara att jag säger vad jag tycker.

SWB verkar vettiga att visa hos egentligen. Men, hon är varmblodig travare och jag är därför tveksam till om det går att tilläggsregistrera henne där. Finns det några andra föreningar som inriktar sig på ridhästar där man kan visa?

Eller är det möjligt att registrera henne i SWB? Jag kan ju tycka att det hade varit bra om man hade fått visa henne där och att de efter vad hon fick för poäng bestämde om hon fick registreras eller inte, men det verkar inte funka så.
Har du tänkt betäcka med en SWB-godkänd hingst? Vad vill du ha ut av avkomman?
Hur galopperar ditt sto (takt, påskjut, bärighet, förmåga till samling) ? Jag har ridit en del travarkorsningar som rört sig helt ok och som galopperat "normalt", men också en del som haft väldigt svårt för galoppen på alla sätt och vis. Även om man bara vill ha en hobbyhäst till sig själv att rida mest i skogen är det ändå trevligt med en "riktig" ridhästgalopp som kommer naturligt för hästen (det blir också betydligt lättare att sälja en sådan häst om man vill eller behöver göra det framöver). Det är inte heller säkert att avkomman får en "ridhästmässig" galopp även om ditt sto kanske har det, det är också viktigt att tänka på.
 
Har du tänkt betäcka med en SWB-godkänd hingst? Vad vill du ha ut av avkomman?
Hur galopperar ditt sto (takt, påskjut, bärighet, förmåga till samling) ? Jag har ridit en del travarkorsningar som rört sig helt ok och som galopperat "normalt", men också en del som haft väldigt svårt för galoppen på alla sätt och vis. Även om man bara vill ha en hobbyhäst till sig själv att rida mest i skogen är det ändå trevligt med en "riktig" ridhästgalopp som kommer naturligt för hästen (det blir också betydligt lättare att sälja en sådan häst om man vill eller behöver göra det framöver). Det är inte heller säkert att avkomman får en "ridhästmässig" galopp även om ditt sto kanske har det, det är också viktigt att tänka på.
Ja, jag tänker använda en SWB godkänd hingst.

Hon har ganska bra takt, bär upp sig ganska bra. Hon har svårt för att samla sig mycket. Enkel att reglera.

Hennes mamma har också bra galopp. Pappan och längre bak vet jag inte, travare visas ju inte ofta upp i galopp.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: warg
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp