Visa hovis uppskattning?

Gramse

Trådstartare
Sitter och väntar på hovslagaren och tanken har även slagit mig förr, jag skulle gärna ge honom något för att visa att jag uppskattar att han åker ut hit och är så jäkla duktig, hanterar hästarna på bästa sätt och är en trevlig prick i största allmänhet. Vad skulle jag kunna ge honom, eller hur gör ni? Det kanske bara blir konstigt?
 
Lite fika kan säkert vara uppskattat om hovis inte är superstressad till nästa ställe. Här brukar stallägaren alltid ge julklapp till veterinären varje jul. Brukar bli typ en vinflaska och/eller blomma. Brukar alltid vara uppskattat och jag tror hovisen också skulle bli glad. Jag har dock aldrig gett min hovis någonting, men jag brukar vara noga med att tala om hur tacksam jag är att han alltid kommer när det är något och att han stått ut med min (inte helt enkla) häst i alla år :).
 
Lite fika kan säkert vara uppskattat om hovis inte är superstressad till nästa ställe. Här brukar stallägaren alltid ge julklapp till veterinären varje jul. Brukar bli typ en vinflaska och/eller blomma. Brukar alltid vara uppskattat och jag tror hovisen också skulle bli glad. Jag har dock aldrig gett min hovis någonting, men jag brukar vara noga med att tala om hur tacksam jag är att han alltid kommer när det är något och att han stått ut med min (inte helt enkla) häst i alla år :).
Har också funderat på att bjuda på fika men ja.. Då måste jag ju nästan höra med honom innan om han hinner så en hinner förbereda lite, har stallet en bit från huset så det är inte att "bara springa in" o sätta på kaffe:) och hade gärna köpt vin eller en flaska whisky men tror inte han dricker alkohol.. Har jag för mej.
 
@Gramse : Precis som ovan föreslår så kanske en chokladask i julklapp kan bli minst lika uppskattat. Om du bara tar med några bullar och en termos kaffe så är det ju inte hela världen om han inte skulle ha tid att sitta ned. Han kanske har tid att sno med sig en bulle och äta i bilen om inte annat :). Tror han skulle bli tacksam över gesten i alla fall.
 
Sitter och väntar på hovslagaren och tanken har även slagit mig förr, jag skulle gärna ge honom något för att visa att jag uppskattar att han åker ut hit och är så jäkla duktig, hanterar hästarna på bästa sätt och är en trevlig prick i största allmänhet. Vad skulle jag kunna ge honom, eller hur gör ni? Det kanske bara blir konstigt?


Förbered lite kaffe och berätta för din hovis vad du skrev här - att du är nöjd och varför.

Personligen blir jag så klart glad men tycker det är lite pinsamt när folk köper julklappar och presenter åt mig för att jag gör mitt jobb... ;)
 
Jag hade nog haft med mig en termos nygjort kaffe och till det köpt en lite finare choklad, eller bara kanske bakat och bjudit på fika.

Kaffe vad jag förstår är något som brukar vara oerhört uppskattat för hovisarna att få tag i mellan sina skoningar

Hade nog också haft lite svårt att köpa presenter sådär
 
Vår hovis får alltid kaffe om han vill ha. Vi mutar honom med fikabröd då och då också, en av hästarna kan va lite knepig att sko ibland. Och i julas fick han en dunk tvåtaktsolja med jordgubbsdoft. Vet inte om julklappen var så uppskattad kanske, men det var kul ;) Vi har haft samma hovis i snart 10 år.
 
Förbered lite kaffe och berätta för din hovis vad du skrev här - att du är nöjd och varför.

Personligen blir jag så klart glad men tycker det är lite pinsamt när folk köper julklappar och presenter åt mig för att jag gör mitt jobb... ;)
Haha det är just det jag menar att det blir någon slags pinsam situation eftersom det ju är hans jobb.. Men ska nog försöka klura ut något. Hans hjärta klappar ju för nordsvenskar så kanske kunde hitta något fint relaterat till dem.
 
Vår hovis får alltid kaffe om han vill ha. Vi mutar honom med fikabröd då och då också, en av hästarna kan va lite knepig att sko ibland. Och i julas fick han en dunk tvåtaktsolja med jordgubbsdoft. Vet inte om julklappen var så uppskattad kanske, men det var kul ;) Vi har haft samma hovis i snart 10 år.
Ska ta med kaffe nästa gång o hoppas att han dricker det, har faktiskt ingen aning, o lite hemmabakat:)
 
Bjuder alltid på kaffe när hovis kommer.
Hen är också väl medveten om att jag är väldigt nöjd med hen som hovslagare.
 
Vi bjuder på kaffe och bullar.Och ibland putsar vi hans saker om han ber oss.
Jag har fått en liter Jägermeister en gång,av en annan hovslagare när han glömde av att komma :)
 
Sitter och väntar på hovslagaren och tanken har även slagit mig förr, jag skulle gärna ge honom något för att visa att jag uppskattar att han åker ut hit och är så jäkla duktig, hanterar hästarna på bästa sätt och är en trevlig prick i största allmänhet. Vad skulle jag kunna ge honom, eller hur gör ni? Det kanske bara blir konstigt?

Min hovis är också min tränare och fd chef. Har bott på deras gård och arbetat där utöver tränat för honom och frun i 15 år. Vi känner alltså varann bra.
Han vet att jag är nöjd IOM att jag säger det och är väldigt noga med att ordna så att allt blir så smidigt som möjligt för honom.

Till jul eller födelsedag ser jag alltid till att ordna något litet.
IOM att vi känner varann vet jag vad som går hem.

Känner man inte någon så väl brukar ju bara det att man bryr sig vara värt mycket.

Jag jobbar som tränare och åker inland runt i många stall/dag. Folk vill gärna bjuda på fika i varje stall.
Jättegulligt!
Men man hinner inte och vill inte leva på bara fika.
Så antingen kolla innan att han hinner, om ni har sån relation att fet inte riskerar bli påtvingat hovis.
Eller fixa tex en liten korg fika, mat, godis, delikatesskorg, fint bröd etc.. Något hovis kan avnjuta hemma i lugn och ro.

Har han gnällt om ont någonstans? Fryser?
Tränar ngt?
Har han ngt intresse?
Då kanske man kan greja ngt med koppling till det?

Min hovis får små saker då och då.
Men han uppskattar om man kommer ovh hejar på när han ska löptävla.
Och han uppskattar om jag tar en del av hans tränarjobb då han har mkt.

Jag älskar min hovis och vill iiiinte mista honom.
Men viktigast för honom är att kunden är enkel.
 
Min hovis är också min tränare och fd chef. Har bott på deras gård och arbetat där utöver tränat för honom och frun i 15 år. Vi känner alltså varann bra.
Han vet att jag är nöjd IOM att jag säger det och är väldigt noga med att ordna så att allt blir så smidigt som möjligt för honom.

Till jul eller födelsedag ser jag alltid till att ordna något litet.
IOM att vi känner varann vet jag vad som går hem.

Känner man inte någon så väl brukar ju bara det att man bryr sig vara värt mycket.

Jag jobbar som tränare och åker inland runt i många stall/dag. Folk vill gärna bjuda på fika i varje stall.
Jättegulligt!
Men man hinner inte och vill inte leva på bara fika.
Så antingen kolla innan att han hinner, om ni har sån relation att fet inte riskerar bli påtvingat hovis.
Eller fixa tex en liten korg fika, mat, godis, delikatesskorg, fint bröd etc.. Något hovis kan avnjuta hemma i lugn och ro.

Har han gnällt om ont någonstans? Fryser?
Tränar ngt?
Har han ngt intresse?
Då kanske man kan greja ngt med koppling till det?

Min hovis får små saker då och då.
Men han uppskattar om man kommer ovh hejar på när han ska löptävla.
Och han uppskattar om jag tar en del av hans tränarjobb då han har mkt.

Jag älskar min hovis och vill iiiinte mista honom.
Men viktigast för honom är att kunden är enkel.
Låter ju fantastiskt:) och även om jag haft min hovslagare nu i några år så känner jag honom inte så väl att jag vet något specifikt skulle gå hem hos honom. Annars har jag sagt vid flera tillfällen att han aldrig får sluta som hovslagare;) så uppskattning har jag ju visat så sett. Men ändå känns det lite dumt att inte ge honom något.. När han är här pratar vi mest om körning, han ger mej goda råd och lite tips på vägen eftersom han själv hållt på med brukskörning hela sitt liv. Sen är det just att det känns konstigt att bjuda på kaffe helt apropå när han ändå varit här i rätt så några år nu..
 
Jag har haft olika hovslagare under åren beroende på att jag haft hästar på flera ställen. Jag berättar alltid för mina hovslagare att jag uppskattar hantverket samt att jag ser till att mina hästar är välhanterade så att hovslagaren kan utföra sitt arbete på ett enkelt och säkert sätt.

Jag förväntar mig inte att hovslagaren ska ha tid att "fika" varje gång men jag bjuder en del på kaffe (har med kaffe i termos till stallet ) och gärna en hälsosam smörgås (som kan tas med på färden om denne vill)

Tar jag med "fikabröd" så är det mest ngt åt det lite mer hälsosamma hållet, typ matiga frökexer som oxå kan tas med enkelt att smaska på senare om denne vill.

Fast överlag är det väl inte så käckt att fylla magen med en massa kaffe när hantverket kräver att denne står böjd så mkt:yuck:

Vintertid kan jag även bjuda på en varm kopp chocklad istället för kaffe.

Med min äldsta hovslagare så hade vi "mellanmål" mellan fram och bakskoning. Så fick både häst och hantverkare ta igen sig en stund:)

En jul kokade jag polkaknäcke till min ena hovslagare och det uppskattades mkt. ( Inte en hel bytta utan några stycken att äta i bilen)

En "liten" uppskattning är väl aldrig fel. Personligen tycker jag att en liten enkel sak inte ger mottagaren ngt att bli generad över. Jag har som present gett bort en "rolig nyckelring" till en hovis och till en annan hovslagare en smidig liten ficklampa att ha i bilen.

Ett smidigt sätt är att du "skickar in presenten" i bilen när hovslagaren just ska åka iväg så bhv denne inte visa ngn påtvingad tacksamhet utan du kan bara säga, ha en bra dag och vi ses nästa skoning:)
 
Jag brukar skicka en ask med lite finare chokladhästar vid jul till min hemmaveterinär och till min hovslagare.
Jag skickar istället för att ge direkt i hand så att det inte ska missuppfattas som en muta :)

Kaffe vill inte min hovis ha, han har med sig eget att dricka i bilen, så jag har slutat fråga nu :)
 
Sitter och väntar på hovslagaren och tanken har även slagit mig förr, jag skulle gärna ge honom något för att visa att jag uppskattar att han åker ut hit och är så jäkla duktig, hanterar hästarna på bästa sätt och är en trevlig prick i största allmänhet. Vad skulle jag kunna ge honom, eller hur gör ni? Det kanske bara blir konstigt?

Min hovis brukar få lite småpresenter ibland. Tex några hembrygda öl att ta med hem, en påse hemmagjorda kakor, ägg från våra höns.. Sommartid ett par glas flädersaft när han skor.
 
Alltid kaffe och kanelsnäcka till hovis. Något annat vill han inte ha.
Julblomma, el godiskorg, el alkohol till bonden som kör hem en ensilagebal så fort jag ringer. Både till jul och när sommaren inträder.
 
Sitter och väntar på hovslagaren och tanken har även slagit mig förr, jag skulle gärna ge honom något för att visa att jag uppskattar att han åker ut hit och är så jäkla duktig, hanterar hästarna på bästa sätt och är en trevlig prick i största allmänhet. Vad skulle jag kunna ge honom, eller hur gör ni? Det kanske bara blir konstigt?
Jag har alltid gett någon chokladask eller tackat lite extra på jul osv, annars under året så gör jag inte något speciellt. Har stallet haft möjlighet så har jag ev bjudit på lite kaffe innan han åker igen.

Ser det lite också som så att det är faktiskt hans jobb att komma ut. Jag betalade samtidigt redan väldigt mycket pengar för att han skulle komma ut och därför tycker jag det räcker gott och väl att berätta hur bra och kunnig och hjälpsam han är tex vid tappskor osv. Att berätta att jag var otroligt tacksam för hans snabba svar när jag messade eller ringde. För det är ingen självklarhet har jag märkt. Men jag tycker och tror att dom uppskattar det väldigt om man bara berättar hur tacksam man är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Javan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp