Visa intresse hos mäklaren

Fille

Trådstartare
Hur vanligt är det att objekt säljs innan de kommer ut på marknaden, pga att köparen lagt ett intresse hos mäklaren? Alltså att mäklaren förmedlar objekt innan det kommer ut på marknaden?
 
Jag vet flera som köpt/sålt så. Oftast har den mäklaren sålt ett hus/en lägenhet i samma område och den köparen varit den som förlorat den första budgivningen. Säljaren till lägenhet 2 har sett intresset och kontaktat mäklaren och sagt att om du har en köpare som är intresserad för det här priset så säljer jag.. osv.
 
Jag känner också till sådana affärer, så det förekommer säkert då och då. Men hur vanligt (läs: hur frekvent förekommande, eller hur stor andel som säljs så) det är kan bara en mäklare svara på.
 
Man ser ju lite då och då på Hemnet att en del hus plockas bort innan visning, men då är de ju i och för sig ute på marknaden redan.
 
Väldigt vanligt skulle jag säga. Jag vet att många mäklare jobbar aktivt med spekulantregister. Vi har många gånger fått post i brevlådan eller telefonsamtal från mäklare som har köpare som letar bostad i vårt område. När min bror sålde förra huset hade de först särskild visning för inbjudna personer från mäklarens spekulantregister, och när det inte ledde till något lades huset ut på Hemnet. Jag skulle gissa att minst var femte bostad som säljs inte kommer ut på Hemnet.
 
Hur vanligt är det att objekt säljs innan de kommer ut på marknaden, pga att köparen lagt ett intresse hos mäklaren? Alltså att mäklaren förmedlar objekt innan det kommer ut på marknaden?

Vi har väntat artigt på at hus ska komma ut på visning och blivit snuvade på visning o ev möjlighet att köpa.
"Vår" mäklare säger att av 10 inkommande objekt som
presenteras på deras hemsida under inkommande objekt säljs 6-7 innan de kommer ut på annons o anonserad visning.
 
Vi har väntat artigt på at hus ska komma ut på visning och blivit snuvade på visning o ev möjlighet att köpa.
"Vår" mäklare säger att av 10 inkommande objekt som
presenteras på deras hemsida under inkommande objekt säljs 6-7 innan de kommer ut på annons o anonserad visning.
Då kan man ju tycka att ni borde finnas på deras spekulantregister.
 
Väldigt vanligt skulle jag säga. Jag vet att många mäklare jobbar aktivt med spekulantregister. Vi har många gånger fått post i brevlådan eller telefonsamtal från mäklare som har köpare som letar bostad i vårt område. När min bror sålde förra huset hade de först särskild visning för inbjudna personer från mäklarens spekulantregister, och när det inte ledde till något lades huset ut på Hemnet. Jag skulle gissa att minst var femte bostad som säljs inte kommer ut på Hemnet.

Låter ungefär som ordinärt tillvägagångssätt här i hålan också...
Fast här skulle jag nog snarare tippa att det är var 4e......
 
Vi lämnade vårt hus till mäklare som endast visade det för spekulanter som hade lånelöfte klar, dvs det låg aldrig ute på Hemnet och därmed ingen öppen visning och inte heller någon budgivning utan en förhandling mellan oss och intresserad köpare. Vi gjorde så pga att vi inte bor i Sverige och ville inte ha en massa nyfikna människor springande i huset som ändå inte hade råd att köpa det.
 
Väldigt vanligt skulle jag säga. Jag vet att många mäklare jobbar aktivt med spekulantregister. Vi har många gånger fått post i brevlådan eller telefonsamtal från mäklare som har köpare som letar bostad i vårt område. När min bror sålde förra huset hade de först särskild visning för inbjudna personer från mäklarens spekulantregister, och när det inte ledde till något lades huset ut på Hemnet. Jag skulle gissa att minst var femte bostad som säljs inte kommer ut på Hemnet.

Det får vi med i brevlådan. Vi bor i hyresrätt haha. Men för all del får jag ett bra bud kan jag väl sälja den ;)
 
Bor i et mindre samhälle, på sista tiden har alla hus i centrum sålts innan visning.
Vårt torp som vi sålde för tre år sedan låg ute på hemnet i två dagar, vi fick ett bud 200’ över ursprungspriset och valde att sälja innan visning för smidighetens skull. :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag kommer att behöva byta ut min vanliga cykel mot en elcykel pga värk i kroppen. Jag har ansträngd ekonomi så jag har tittat på de...
Svar
6
· Visningar
2 301
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp