Visa på treårstest?

Fille

Trådstartare
Jag har en korsning där pappan är halvblod och mamman kallblod. Han har gråa papper i SWB. Nästa år blir han tre pch har blivit uppmanad/peppad att visa honom på treårstest utom tävlan. Jag tänker att det är bra träning och han är fin för att vara korsning, så vi kommer inte skämma ut oss. Men jag gissar att poängen inte blir jättehöga. Kan det missgynna honom tex vid ev försäljning om poängen är låga, trots att man vet att han är korsning och inte kan få fulla poäng? Jag förstår att det inte finns ett korrekt svar, men hur tänker ni?
 
Jag tänker att treårstest och liknande är delar av ett systematiskt avelsarbete där man vill testa unga hästar för att få resultat för att ranka avelsmaterial. Om du känner att det vore jättekul att prova att vara med, och ett bra delmål i utbildningen, så varför inte. Jag tror inte att poängen du får påverkar priset särskilt mycket. Den som vill betala mycket pengar för en kallblodskorsning kommer troligen vara intresserad av att betala för en välskolad säker hållbar allroundhäst och kan du erbjuda det är poängen ointressanta.
 
Jag tänker att treårstest och liknande är delar av ett systematiskt avelsarbete där man vill testa unga hästar för att få resultat för att ranka avelsmaterial. Om du känner att det vore jättekul att prova att vara med, och ett bra delmål i utbildningen, så varför inte. Jag tror inte att poängen du får påverkar priset särskilt mycket. Den som vill betala mycket pengar för en kallblodskorsning kommer troligen vara intresserad av att betala för en välskolad säker hållbar allroundhäst och kan du erbjuda det är poängen ointressanta.
Tack för input :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
2 931
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp