Visa tacksamhet vid affär

Araminta

Trådstartare
Jag tycker rent generellt att tacksamhet är svårt att få balans i. Troligen hänger det samman med att jag har svårt att be om och ta emot hjälp och blir därför obekväm de gånger någon gör mig en tjänst.

Nu ska jag köpa ett matbord och ett gäng stolar av en privatperson och då jag inte har bil så har personen väldigt snällt erbjudit sig att köra hit möblemanget. Jag har redan sagt att jag givetvis står för bensinkostnader men undrar vad jag kan göra för att på något sätt "bjuda tillbaka" för bärhjälp etc? Lägga på ett par 100 känns lite "formellt" och jag tror inte att det gör den här personen varken till eller från. Kan man köpa en flaska vin eller är det för mycket? Jag känner ju inte personen öht men är samtidigt oerhört glad för hjälpen (vilket jag givetvis också sagt flera gånger om redan).

Hur gör man? Finns det någon oskriven regel som jag missat?
 
Senast ändrad:
Jag hade gett ordentligt med bensinpengar istället. Att få/ge en present sådär vid en affär hade känts jättekonstigt att både få och ge för mig.

Jag hade inte velat ha varken vin, te eller kaffe då jag inte nyttjar något utav det. Inte heller choklad eller andra opersonliga gåvor.
 
Jag tycker rent generellt att tacksamhet är svårt att få balans i. Troligen hänger det samman med att jag har svårt att be om och ta emot hjälp och blir därför obekväm de gånger någon gör mig en tjänst.

Nu ska jag köpa ett matbord och ett gäng stolar av en privatperson och då jag inte har bil så har personen väldigt snällt erbjudit sig att köra hit möblemanget. Jag har redan sagt att jag givetvis står för bensinkostnader men undrar vad jag kan göra för att på något sätt "bjuda tillbaka" för bärhjälp etc? Lägga på ett par 100 känns lite "formellt" och jag tror inte att det gör den här personen varken till eller från. Kan man köpa en flaska vin eller är det för mycket? Jag känner ju inte personen öht men är samtidigt oerhört glad för hjälpen (vilket jag givetvis också sagt flera gånger om redan).

Hur gör man? Finns det någon oskriven regel som jag missat?

Bensinpengar och tack för hjälpen räcker gott!
 
Jag tycker rent generellt att tacksamhet är svårt att få balans i. Troligen hänger det samman med att jag har svårt att be om och ta emot hjälp och blir därför obekväm de gånger någon gör mig en tjänst.

Nu ska jag köpa ett matbord och ett gäng stolar av en privatperson och då jag inte har bil så har personen väldigt snällt erbjudit sig att köra hit möblemanget. Jag har redan sagt att jag givetvis står för bensinkostnader men undrar vad jag kan göra för att på något sätt "bjuda tillbaka" för bärhjälp etc? Lägga på ett par 100 känns lite "formellt" och jag tror inte att det gör den här personen varken till eller från. Kan man köpa en flaska vin eller är det för mycket? Jag känner ju inte personen öht men är samtidigt oerhört glad för hjälpen (vilket jag givetvis också sagt flera gånger om redan).

Hur gör man? Finns det någon oskriven regel som jag missat?

Jag tänker att säljaren i det här fallet är tydligt nöjd med att få sålt möblerna. Det ingår i affären.

För några år sedan var jag och köpte ett linneskåp.
Jag hade med mig hästtransport för att köra.
Skåpet var i mycket bra skick.
När jag var på plats, prutade säljaren med ett rejält köksbord och fyra stolar på köpet. Han skulle flytta och var glad att bli av med grejerna. Möblerna har god kvalitet och utgör del av möblemanget i en lokal jag har i ett uthus och gör nytta där men jag hade aldrig valt att köpa dem (först tackade jag nej när han frågade, men när han då sade att "det är ju bättre att du tar med dem, för annars eldar jag upp dem" så fick de möblerna följa med.
Säljaren nöjd, jag nöjd - och lite överraskad.

I ditt fall har säljaren prutat med bärhjälp i priset - det är bara att tacka, betala bensinen och vara glad.
 
Hade jag sålt till nån som erbjudit fika hade jag snällt tackat nej och tyckt att de va creepy

Tänk så olika man kan tycka!

Jag var och köpte en bil för tre veckor sedan. Bra att ha...
När jag (och mina föräldrar) var och tittade på bilen ville säljaren bjuda på kaffe.
När vi åkte och hämtade bilen en vecka senare, ville säljaren bjuda på kaffe.

Vi tackade visserligen nej båda gånger men inte för att det kändes "creepy" - säljaren och hans fru var verkligen jättetrevliga!
Mina föräldrar har för avsikt att bjuda säljaren och hans fru på kaffe nästa gång de är "i närheten" (säljarens fru är konstnär och köper konstnärsmaterial som färger och dukar fåtalet mil från mina föräldrars bostad, 35 mil från säljarens bostad).
Eftersom säljaren med fru var så fantastiskt trevliga människor.
 
Tänk så olika man kan tycka!

Jag var och köpte en bil för tre veckor sedan. Bra att ha...
När jag (och mina föräldrar) var och tittade på bilen ville säljaren bjuda på kaffe.
När vi åkte och hämtade bilen en vecka senare, ville säljaren bjuda på kaffe.

Vi tackade visserligen nej båda gånger men inte för att det kändes "creepy" - säljaren och hans fru var verkligen jättetrevliga!
Mina föräldrar har för avsikt att bjuda säljaren och hans fru på kaffe nästa gång de är "i närheten" (säljarens fru är konstnär och köper konstnärsmaterial som färger och dukar fåtalet mil från mina föräldrars bostad, 35 mil från säljarens bostad).
Eftersom säljaren med fru var så fantastiskt trevliga människor.

På landet upplever jag inte sådant som varken creepy eller ovanligt. Skulle jag däremot blivit bjuden på kaffe/fika i samband med att hämtade en vara hemma hos någon i stan skulle jag uppleva det som lite märkligt och jag skulle troligen inte göra det själv heller.

Kanske om det var en riktigt snygg singelkarl :D

Tråden får mig förresten att tänka på när jag var ung och nyinflyttad i min första lägenhet och utan körkort eller familj i närheten - åkte och kollade på en liten bäddsoffa som jag bestämde mig för att köpa men behövde lösa transport först. Det urgulliga paret hjälpte dock direkt till med att lasta in den i mannens firmabil och sedan med att bära in den i min lägenhet och på köpet fick jag ett gäng tv-sladdar också, av oklar anledning jag inte mindes. SÅ gulligt och SÅ uppskattat och jag var verkligen, verkligen både tacksam och överraskad över deras hjälpsamhet (och bli fortfararnde glad över minnet).

Men kaffe fick de inte :angel:
 
Jag tycker rent generellt att tacksamhet är svårt att få balans i. Troligen hänger det samman med att jag har svårt att be om och ta emot hjälp och blir därför obekväm de gånger någon gör mig en tjänst.

Nu ska jag köpa ett matbord och ett gäng stolar av en privatperson och då jag inte har bil så har personen väldigt snällt erbjudit sig att köra hit möblemanget. Jag har redan sagt att jag givetvis står för bensinkostnader men undrar vad jag kan göra för att på något sätt "bjuda tillbaka" för bärhjälp etc? Lägga på ett par 100 känns lite "formellt" och jag tror inte att det gör den här personen varken till eller från. Kan man köpa en flaska vin eller är det för mycket? Jag känner ju inte personen öht men är samtidigt oerhört glad för hjälpen (vilket jag givetvis också sagt flera gånger om redan).

Hur gör man? Finns det någon oskriven regel som jag missat?
Bensinpengar + en blomma som tack för besväret?
 
Kan du inte skicka ett kort i all enkelhet efteråt med ett personligt tack? Alltså inget kladdigt eller creepy utan bara berätta vilken stor hjälp det var för dig att de körde dina fina nya möbler och att du uppskattar det.

Gåvor till folk man inte känner är lite knepigt. Fika kan också bli lite konstigt men det är olika från person till person.

Jag skickade ett julkort en gång med ett tack (det hände i juletid) när jag hade fått göra en bra affär som var till väldigt stor nytta för mig.
 
Kan du inte skicka ett kort i all enkelhet efteråt med ett personligt tack? Alltså inget kladdigt eller creepy utan bara berätta vilken stor hjälp det var för dig att de körde dina fina nya möbler och att du uppskattar det.

Gåvor till folk man inte känner är lite knepigt. Fika kan också bli lite konstigt men det är olika från person till person.

Jag skickade ett julkort en gång med ett tack (det hände i juletid) när jag hade fått göra en bra affär som var till väldigt stor nytta för mig.
Ett kort har jag faktiskt fått en gång i efterhand vid en väldigt speciell affär. Inte för att vi körde hem grejen utan för att det blev så himla bra och de var så tacksamma för att ha fått köpa den här speciella grejen som vanligtvis inte ens finns på marknaden. Det uppskattade jag faktiskt väldigt mycket!
 
Ett kort har jag faktiskt fått en gång i efterhand vid en väldigt speciell affär. Inte för att vi körde hem grejen utan för att det blev så himla bra och de var så tacksamma för att ha fått köpa den här speciella grejen som vanligtvis inte ens finns på marknaden. Det uppskattade jag faktiskt väldigt mycket!
Roligt att höra! Jag tror att de också uppskattade det (eller hoppas), man får ju inte svar på sånt. Men det blir enkelt, kravlöst, och man kan göra vad man vill med det. Dessutom får man det några dagar efteråt, det blir som ett trevligt avslut och bekräftelse. Och blir man väldigt glad för kortet kan man spara det.
 
Kan du inte skicka ett kort i all enkelhet efteråt med ett personligt tack? Alltså inget kladdigt eller creepy utan bara berätta vilken stor hjälp det var för dig att de körde dina fina nya möbler och att du uppskattar det.

Gåvor till folk man inte känner är lite knepigt. Fika kan också bli lite konstigt men det är olika från person till person.

Jag skickade ett julkort en gång med ett tack (det hände i juletid) när jag hade fått göra en bra affär som var till väldigt stor nytta för mig.
Jag har också skickat kort. Det var till min kompis föräldrar som jag fick övernatta hos när jag var på långresa. Egentligen alldeles för lite i ersättning men svårt att veta vad jag skulle tacka med. Skickade via postens funktion med eget foto som jag tagit i området där de bodde när jag var där.
De blev överväldigande glada över det. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 417
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 189
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp