Visa veckodag i Windows 11?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har en ny dator med Windows 11 installerat. Nere i högra hörnet på skärmen ser man klockan och dagens datum. Men, håller jag muspekaren över den klockan så dyker det bara upp en liten ruta där det står tex "den 26 maj 2023", dvs datumet igen men skrivet på annat sätt.

Jag skulle där vilja ha med veckodag också. Jag jobbar på oregelbundet schema och är mer intresserad av att veta om det är måndag, fredag eller kanske lördag när jag vaknar och startar datorn än att veta att det råkar vara den 26e idag.

Är det någon här som vet om det går att ordna? Jag har försökt googla och försökt kolla igenom inställningarna men blir mest förvirrad.
 
Är det så här du vill att det ska vara?
20230526_085826.jpg
 
Googlade lite... Visserligen på utrikiska, men instruktionerna funkar.

Åtminstone för mig är "kort datum" det som alltid visas, och långt datum det man får när man hovrar över

Show_day_of_the_week_in_the_Windows_11_taskbar_2021-10-04-06-06-28.png
 
Googlade lite... Visserligen på utrikiska, men instruktionerna funkar.

Åtminstone för mig är "kort datum" det som alltid visas, och långt datum det man får när man hovrar över

Visa bifogad fil 119850
Kollar mer, långt datum verkar ha det alternativet redan, så man behöver inte lägga till, utan det räcker att ändra på första sidan, man behöver inte gå in i "Ytterligare inställningar ..." för det, utan räcker att byta i dropdown-menyn för Långt datum
 
Alltså buke! Nu behövde jag ju inte ens leta efter inställningen. Alltid är det nån som vet svaret på det som frågas efter!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har windows 8 på min relativt nya dator. Jag hatar det! Jag vill ha en startmeny där alla programmen är. Jag vill kunna stänga av...
Svar
19
· Visningar
1 224
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp