Vision bord

Jag har en upp gift att jag ska göra en vision bord alltså som en bild med vad man har för mål. Så ska ha minst tre korta mål och ett långt. Och jag kommer göra den med personal så jag ska bara börja tänka lite nu men jag tänkte iallafall fråga ifall nån har några tips.
Jag vet egentligen ingenting för om jag fick göra exakt hur JAG ville så skulle jag göra hur min be gravning ska vara. För det är detenda målet som jag har egentligen.
Men det får inte vara nånting om neggativa saker som döden och sånt. Utan att det ska vara possitiva mål.
Och det är ju såklart jätte o lika från o lika personer vad man har för mål men jag undrar bara ändå om nån har nåt tips som kanske ni har eller har haft eller som ni tror skulle passa för nån i 16 års åldern.
Och kan också säga att för några år sen så var mina mål tillexempel att kvala Sverige ponnyn och att vara med i elit laget och gå nåt rid gymnasium och massa sånt men allt det är borta nu. Men det ska vara mål som be tyder nåt för en men det är ju jätte svårt efter som jag inte vet nåt som jag VILL.
Men ja somsagt så får ni jätte gärna ge tips!
 

Något hundrelaterat kanske? Skaffa hund och mål att uppnå med den på lång sikt, på kort sikt kanske snarare att välja ras, och lära dig saker om t.ex. rasbundna sjukdomar att undvika och träningsformer du vill göra med den.

Skriva en bok? Du har mycket klokt att säga till världen.
Åka på någon rolig utflykt?

Sånt jag själv skulle vilja lära mig (men inte riktigt har tid/ork för i dagsläget) är att kunna sjunga, måla, sticka och annat handarbete, lära mig sy fantasyinspirerade klänningar och göra "temafotografering", göra chokladpraliner, få till lite fotosessioner med arbetande hundar. Sen skulle jag vilja lära mig fäktning, gymnastik, och bli bättre på ridning, testa WE och fälttävlan.

Sen har jag en del resmål jag vill se. Det tenderar ju att bli rätt dyra och tidskrävande projekt, så det är väl mera lååång sikt:
Nordnorge
Island
Skottland
Yellowstone
Maldiverna

Jag gillar platser med häftig natur, djur, safari, korallrev, berg, historiska byggnader och liknande.
 
Åh vad jag önskar att ditt långsiktiga mål skulle vara att skriva en bok! Alternativt att du skulle föreläsa!
Du är så bra på att uttrycka dej, och jag har lärt mej så mycket av dina trådar :heart
Hoppas att du hittar jättebra mål, som känns spännande att uppnå.

* Jennny *
 
Något hundrelaterat kanske? Skaffa hund och mål att uppnå med den på lång sikt, på kort sikt kanske snarare att välja ras, och lära dig saker om t.ex. rasbundna sjukdomar att undvika och träningsformer du vill göra med den.

Skriva en bok? Du har mycket klokt att säga till världen.
Åka på någon rolig utflykt?

Sånt jag själv skulle vilja lära mig (men inte riktigt har tid/ork för i dagsläget) är att kunna sjunga, måla, sticka och annat handarbete, lära mig sy fantasyinspirerade klänningar och göra "temafotografering", göra chokladpraliner, få till lite fotosessioner med arbetande hundar. Sen skulle jag vilja lära mig fäktning, gymnastik, och bli bättre på ridning, testa WE och fälttävlan.

Sen har jag en del resmål jag vill se. Det tenderar ju att bli rätt dyra och tidskrävande projekt, så det är väl mera lååång sikt:
Nordnorge
Island
Skottland
Yellowstone
Maldiverna

Jag gillar platser med häftig natur, djur, safari, korallrev, berg, historiska byggnader och liknande.
Tack för alla tips ❤️
Jag vet inte ens ifall jag skulle vilja ha en egen hund så jag vet inte om jag vill ha det som mål. Men OM jag skulle det så vet jag redan vilken ras och vet ganska mycket om sjuk domar och vad jag skulle lära den och så.
Skriva en bok vill jag inte göra iallafall. Och ut flykt så jag vet inget ställe som jag skulle vilja åka till men kanske kan försöka komma på nåt.
Dom sakerna som du vill lära dig är säkert jätte bra och kul! Men inget av det känns som jag skulle vilja det iallafall.
Och det är lika med ställen som man kan resa till också att jag vet inte ens nåt sånt. För somflesta sakerna som kanske skulle vara kul att kunna och ställen som jag kanske ville åka till förut så går inte dom längre för mig. Så det är svårt att komma på nåt som jag skulle vilja nu.
 
Åh vad jag önskar att ditt långsiktiga mål skulle vara att skriva en bok! Alternativt att du skulle föreläsa!
Du är så bra på att uttrycka dej, och jag har lärt mej så mycket av dina trådar :heart
Hoppas att du hittar jättebra mål, som känns spännande att uppnå.

* Jennny *
Tack men jag kommer absolut INTE att skriva nån bok iallafall
 
Var du ska bo om 10 år. Går ju att vara jättenoga med detaljer som drömtapet i sovrummet eller att det ska vara fin utsikt.
Det var också nog ett bra tips egentligen. Men det går inte för mig för jag har ingen aning om det och jag bryr mig inte ens. Eller det bara verkar inte så troligt att jag kommer leva om 10 år så då känns det bara o nödigt att försöka komma på massa sånt.
 
Oj, vad svårt!
Finns det något du velat förut och skulle kunna göra lite längre fram? Kan man ha något sånt som mål om man inte kommer på något man vill nu?

Iom att du har så svårt att känna att du vill ngt kanske de kortare målen kan vara lite mindre saker som du bara tycker är iaf lite kul? När jag var i den åldern var det ju mycket häst-fokus, smink och kläder etc.

Skulle det vara kul att göra egna kläder? Eller sy om/dekorera kläder?
Få en sminkkurs på typ Make Up Store, Kicks eller liknande?
Lära dig någon sorts pyssel/hantverk?
Åka på en utflykt någonstans?
Sjunga i kör?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Se färdigt en serie kanske? Eller bara en film du ser fram emot att se, någon artist du skulle vilja se live? En bok du skulle vilja läsa? :)
 
Det låter som en bra uppgift, men förstår att det kan vara svårt också. Mål kan ju vara väldigt praktiska/fysiska (tex klara av eller lära sig nåt nytt fysiskt) eller mer mentala (jag tränar tex just nu på att försöka hålla kvar i positiva känslor och uppmärksamma när jag lyckats med nåt, istället för att oroa mig för saker jag kanske inte kommer lyckas med). Det blir ju lite luddigt men du kanske förstår hur jag menar?
 
Några förslag:
- läsa tre böcker under sommaren /år 2023
- åka på besök i grannstaden
- hälsa på en släkting
- odla blommor från frön till planta
- en sevärdhet i Sverige som du vill besöka
- en film du vill se på bio
- en resa i Europa som du vill göra
- planer på körkort inom 10 år?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Till det långsiktiga målet - skulle det kunna vara att flytta hem? Det har du ju velat förut iaf. ❤

Jag tycker det kan vara bra att sikta rätt så "högt" när man ska sätta upp mål, man behöver inte ha någon plan redo för hur man ska komma till målet. Mål kan få vara nästan som drömmar, i alla fall de som är en bit fram i tid. För mig så blir det då något positivt att dagdrömma om. ❤Men det kanske är olika hur man funkar som person.

Och de kortsiktiga kanske skulle kunna vara något med skolan? Eller att göra en sak tillsammans med någon du känner? Annars tycker jag det med lära sig mera om smink är bra - det har jag som ett mål just nu. 🙂 Eller något så som att lära sig virka, eller börja rita mera kanske?
 
När jag var 16 var mitt stora mål att flytta hemifrån. Det var en enorm drivkraft för mig att se till att skolan gick hyffsat (jag gick i en extrem pluggig naturklass så att få en 4:a var skitsvårt), så jag kunde plugga vidare efter gymnasiet.

Korta mål kan ju vara mer konkreta, som att lära sig någon ny sminkning, försöka hålla naglarna snygga (när tex jag målar mina naglar slutar det nästan alltid med att jag efter ett par dagar omdevetet försöker pilla loss naggellacket), att börja en ny rutin eller försöka sluta med en ovana.
 
Oj, vad svårt!
Finns det något du velat förut och skulle kunna göra lite längre fram? Kan man ha något sånt som mål om man inte kommer på något man vill nu?

Iom att du har så svårt att känna att du vill ngt kanske de kortare målen kan vara lite mindre saker som du bara tycker är iaf lite kul? När jag var i den åldern var det ju mycket häst-fokus, smink och kläder etc.

Skulle det vara kul att göra egna kläder? Eller sy om/dekorera kläder?
Få en sminkkurs på typ Make Up Store, Kicks eller liknande?
Lära dig någon sorts pyssel/hantverk?
Åka på en utflykt någonstans?
Sjunga i kör?
Ja det är jätte svårt att komma på! Men jag vet inget som jag ville förut som jag vet att jag skulle kunna i fram tiden liksom. Så vet inget sånt som jag kan ta.
Men sy eller ändra kläder är nog inte för mig iallafall. Och smink kurs bara känns jätte pinsamt så det vill jag inte.
Nåt pyssel eller nåt sånt kanske jag kan försöka komma på iallafall och jag ska kolla om jag hittar nåt utflykts ställe!
 
Se färdigt en serie kanske? Eller bara en film du ser fram emot att se, någon artist du skulle vilja se live? En bok du skulle vilja läsa? :)
Jag vet inget sånt som jag vill heller. Eller jo jag skulle vilja se Ed Sheeran som jag skulle ha gjort men det blev inte. Men jag vet inte när han kommer till Sverige igen.
 
Det låter som en bra uppgift, men förstår att det kan vara svårt också. Mål kan ju vara väldigt praktiska/fysiska (tex klara av eller lära sig nåt nytt fysiskt) eller mer mentala (jag tränar tex just nu på att försöka hålla kvar i positiva känslor och uppmärksamma när jag lyckats med nåt, istället för att oroa mig för saker jag kanske inte kommer lyckas med). Det blir ju lite luddigt men du kanske förstår hur jag menar?
Jag vet inte riktigt om jag fattar men jag tycker det är svårt när det blir som mera o tydligt.
Men iallafall en sak som jag lärde mig förut när jag läste om mental träning var att man ska ha smarta mål som står för specifikt mät bart attraktivt realistiskt tids satt. Så det borde väl vara lika med dethär.
 
Några förslag:
- läsa tre böcker under sommaren /år 2023
- åka på besök i grannstaden
- hälsa på en släkting
- odla blommor från frön till planta
- en sevärdhet i Sverige som du vill besöka
- en film du vill se på bio
- en resa i Europa som du vill göra
- planer på körkort inom 10 år?
Tack för tipsen! Jag har inte läst en hel bok på flera år så det känns lite för stort liksom. Och besök i grann staden är nog inte som ett mål för mig iallafall och jag vet ingen släkting som jag skulle vilja hälsa på. Och blommor och sånt är inte för mig bara. Men iallafall nån se värd het kan jag ju kolla om jag hittar nån och om det kommer nån film som jag skulle vilja se!
Och nån resa vill jag inte göra och kör kort vet jag inte om jag kommer kunna ta eller när så det kan jag inte ha som mål iallafall.
Men somsagt tack för alla tipsen! Dom är ju jätte bra bara att inte allt passar för mig.
 
Till det långsiktiga målet - skulle det kunna vara att flytta hem? Det har du ju velat förut iaf. ❤

Jag tycker det kan vara bra att sikta rätt så "högt" när man ska sätta upp mål, man behöver inte ha någon plan redo för hur man ska komma till målet. Mål kan få vara nästan som drömmar, i alla fall de som är en bit fram i tid. För mig så blir det då något positivt att dagdrömma om. ❤Men det kanske är olika hur man funkar som person.

Och de kortsiktiga kanske skulle kunna vara något med skolan? Eller att göra en sak tillsammans med någon du känner? Annars tycker jag det med lära sig mera om smink är bra - det har jag som ett mål just nu. 🙂 Eller något så som att lära sig virka, eller börja rita mera kanske?
Jag vet inte om jag kan ha att flytta hem som ett mål.
Men ja jag fattar hur du menar med att ha ganska så höga mål. Men om det känns helt o möjligt så blir det inte som ett mål för mig iallafall.
Och om kort siktiga mål så jag kanske kan försöka komma på nåt med skolan iallafall. Men göra nåt med nån jag känner vet jag inte vad. Och jag kanske kan komma på nån pyssel sak eller nåt sånt iallafall!
 
När jag var 16 var mitt stora mål att flytta hemifrån. Det var en enorm drivkraft för mig att se till att skolan gick hyffsat (jag gick i en extrem pluggig naturklass så att få en 4:a var skitsvårt), så jag kunde plugga vidare efter gymnasiet.

Korta mål kan ju vara mer konkreta, som att lära sig någon ny sminkning, försöka hålla naglarna snygga (när tex jag målar mina naglar slutar det nästan alltid med att jag efter ett par dagar omdevetet försöker pilla loss naggellacket), att börja en ny rutin eller försöka sluta med en ovana.
Okej! Jag vill inte ha det som mål iallafall för det är så o säkert för mig. Men jag fattar att det nog är ett mål för många!
Men nån ny sminkning eller att ha fina naglar eller nåt så vill jag inte ha nåt sånt som mål iallafall. Och jag vet ingen ny rutin eller nån o vana som jag vill sluta med. Men jag tror egentligen att sluta med nåt inte är så jätte bra som mål för det ska vara att man ska GÖRA nåt liksom och inte att man INTE ska. Jag vet inte hur jag ska förklara men det ska helst vara som en possitiv sak och inte INTE.
 
Ed Sheeran lär dyka upp i Sverige inom nåt år, han släpper ju platta i april och turnerar mycket överlag, så ett delmål kanske är att köpa nya skivan, lära dig hans nya låtar, upptäcka gamla låtar du missat, lite mer långsiktigt boka in konsert på nästa turné när den dyker upp. Långsiktiga mål - hitta fler artister du skulle vilja gå på konsert med och boka in?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 190
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
743
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 677
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 521
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp