Visions (val. med hasledsdefekten) framtid *LÅÅÅNGT*

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer. Och tillslut utkristalliserade sig någon form av 'körschema' som jag skulle kunna tro på att det fanns en chans att det fungerar i realiteten med.

Grunden är ju såklart att jag VILL behålla honom, men det där att han (iaf hittills) INTE har trivts ALLS med att bara loda i hagen. Och han ju inte håller för ridningen (annat än som skrittpensionär och det räcker inte och hans rygg skulle paja helt). Och att få ihop den ekvationen så det slutar med nöjd matte OCH nöjd häst är inte det lättaste.

Men jag är en envis röd gris ibland, och min mamma har överröst mig med 'vilda ideer' (hon är ohälsosamt kär i Vision *s*). De flesta av dem är sådana som jag redan förkastat eller som inte fungerar. Men just för att mamma inte är så insatt (även om hon lärt sig en hel massa av den här historien) så är de rätt bra för de är förbehållslösa och så vidare. Dvs hon tänker ur ett icke-insatt perspektiv och det är ibland bättre för då har man inte saker så nära inpå (ser inte skogen för alla träden und so weiter..).

Så tillslut utkristalliserade sig nåt som skulle kunna vara genomförbart, som närmast är ett hopkok av lite av varje. Men innan jag gick och blev alldeles för hoppfull ville jag testa iden på Visions veterinär, och höra vad han ansåg. Om han ansåg att 'nä, du bara lurar dig själv med det där' så var det ju bara att glömma.

Jag tyckte inte riktigt om att det livintyg jag har nu bara ger mig 1 månad på mig att bestämma mig. Och det går ju bra att riva det jag har nu och åka ner och få ett nytt i höst, det påpekade ju både f-bolaget och Visions vet. Även om han ska sluta så finns ju alla uppgifter om Vision i datorn så det var ju bara att böja om och konstatera 'nehepp' och skriva ett nytt. MEN, eftersom Visions vet ska sluta och det då kommer vara en annan vet som tar hand om det då så är jag lite 'nojig'. Antagligen helt i onödan, men jag är 'rädd' för att han vilar hela sommaren (eller sålänge han håller humöret uppe), och så blir han lite bättre och så drabbas jag av någon optimistvet som tycker att 'ja men se, nu är det ju bara pyttelite kvar, om vi tar och behandlar nu och så provar du rida igång igen och så..'. Ja ni fattar. Och jag orkar liksom inte ta hela svängen en gång till. Chansen är en på en ziljon att det ska funka så. Han HAR ju varit okej en gång sen det här började, men blev ju snabbt dåligt (och sämre än innan) av igångsättning trots att den var långsam.

Samtidigt så vill jag ju ha längre tid än en månad på mig att se om jag kan få honom att trivas som hagpensionär eller om jag kan lyckas hitta någon aktivitetsnivå som gör honom nöjd och utan att han bli ofräsch.

Så jag har funderat lite på just hur jag ev skulle kunna hålla honom nöjd utan att han ska behöva vara ofräsch. Och det som utkristalliserade sig som en tänkbar lösning är en mix av körning och ridning. Med baktanken att det dels är olika muskelgrupper som används (så om han kompenserar gör han det förhoppningsvis på olika sätt och så blir det lite 'jämnare') och att han vid körning slipper kompensera för MIN vikt också. Rider jag och han försöker kompensera och på så sätt förskjuter min vikt så ska han kompensera för det MED och försöka lyckas få tillbaka mig där jag ska vara också. (Snurrigt förklarat, men ni fattar). Och så att vid körning så kan jag skritta MYCKET mera än uppsuttet (ska ju inte sitta och 'åka' häst på långa tyglar alls eg, med tanke på hans rygg).

Så min 'plan' är att nu först ge honom ett bete med helvila och butta/djävulsklo i en vecka i början. Ansöka om T-märkning hos f-bolaget. Sedan får han lalla på betet så länge han tycker det är kul. När han börjar visa tecken på att 'bläää, det här är pisstråkigt' så sätter jag igång honom uppsuttet. OCH tar vid där jag la ner för 'hundra år sen' med inkörningen. och förhoppningsvis lyckas jag köra in honom, och då kan jag varva promenadridning och promenadkörning och på så sätt göra det lite intressantare, och så det ovan med lite olika belastning. Det är ju dock samma ben, samma has och samma rörelser han gör så så hjälper det inte, men i övrigt och mot lite av ev kompensationsöverlastningar.

Och så försöker jag hålla antalet dagar/vecka han går så lågt som han tolererar. Han har gått 2+1 (2 arbete, 1 vila etc) innan och trivts så man borde iaf kunna gå ner på varannandag.

Och när/om han visar tecken på att inte vara okej så i med butta/djävulsklo i en vecka och ge honom ett par veckor 'ledigt'. Kommer de där perioderna för ofta får man ju inse att det inte går dock, jag menar inte att vi ska hatta fram och tillbaka så hela tiden, men om det händer ibland.

Med promenadridning/promenadkörning menar jag skritt och trav rakt fram. Möjligen någon liten galopp uppsuttet ibland, om mattes never fixar det.
Fortsätta ge ledtillskott, fortsätta låta equiatrikern kolla på honom och massera & sätta nålar med jämna mellanrum, fortsätta ha honom tåriktad (och se om hovis har några fler teorier, han sa nåt om att 'ja vi får väl se om vi kan komma på nåt mer om det nu inte är bra' sist, så jag vet inte om han har nåt mer på lager). Och så när jag fått tillbaka min transport iaf under den tid det är farbart väglag försök att åka IVÄG med honom och rida på 'nya' platser. Det märks när jag hittar en väg/stig vi inte sett förr härute att han tycker det är superkul (och varenda stig han ser på ska han in på om han får välja). Så det kan göra det hela lite roligare utan att jag eg ökar belastning/träningsgrad. Tyvärr kan jag ju varken rida offroad, bomarbeta, löshoppa eller nåt sånt så det gäller att försöka komma på de omväxlingsgrejer som går.

Och så kontrollböja honom årligen (typ i samband med vacc & tandfix) så man har lite koll på vad som händer.

Så, detta testade jag då på veterinären för att höra vad han sa. Och han tyckte att det lät definitivt som en lösning som skulle kunna fungera. Och tyckte den var VÄL värd att prova. Han la också till att han inte tyckte jag skulle se den här hältan som något han har ont av hela tiden även om den är där hela tiden, utan sålänge hästen fungerar och har kul så gå på det, oavsett vad ett ev böjprov skulle visa. Däremot när han 'säger till' ta det på allvar och då se om man kan få bort det med lite vila & ev butta, och om inte inse att 'nä det gick inte' och helpensionera eller då låta honom slippa (ta bort alltså). Och så la han till att 'och går det vägen kan du ju anmäla dig till Elitloppet sen' *s* (vi skämtade om det redan förra året när V inte kunde galoppera utan bara travade fortare och fortare vid longeringen att 'den där kan du ju starta i elitloppet').

Om det inte fungerar (han inte håller, han inte är nöjd, jag inte lyckas köra in kraken etc) så får han åka när jag ser det. men jag har ingen tidspress på mig från f-bolagets sida, och slipper oroa mig för ev vetkrångel.

Risken jag tar är som jag ser det de pengar jag 'förlorar' vid en T-märkning mot en utdömning med avlivning, risken finns ju att jag redan om några månader ser att 'nä det här går inte' och då 'kostade' mitt nojande om att det ska bli vetkrångel mig 10 000. Å andra sidan ger det rejäl sinnesro, och jag är ju van att inte ha någon buffert, så vafan ;) (fast det var jäkligt trevligt de få månader jag hade den, och jag är väldigt glad att jag hade den just då så jag kunde ge Vision ALLA chanser).

Ja, jag är ohälsosamt fäst vi den hästen, helt korrekt. Och nej, jag är nog inte vid mina sinnens fulla bruk heller ;)

(Orkade någon läsa allt? *s*)
 
Tycker vet att det verkar vara en bra idé så varför inte?
Vad som händer med din ekonomi får du ju själv vara ansvarig för, men att ha häst är aldrig någonsin ett ekonomiskt klokt val :crazy:

Min kroniskt defekta häst håller (*peppar, peppar*) för den aktivitet hans hjärna och kropp behöver för att hålla sig fräsch, men snart kommer den dahen då det inte längre funkar. Tänk på att du kommer vara tvungen att släppa honom någongång ändå, även om det givetvis känns lättare nu när du verkligen, verkligen gjort allt man någonsin kunnat..
 
Ja du Alexandra :D Du är beundransvärd och Vision ser ju definitivt inte ut att må dåligt :rofl: :rofl:

Kör på bara :D :D
 
Du är beundransvärd och Vision ser ju definitivt inte ut att må dåligt

Dumenar vildhingsten Allan Ballan? :D Han är rutinerad som en gammal ringräv när det gäller betessläpp. Vet PRECIS vad det är frågan om när man börjar gå ut till beteshagen (som ligger hela 150 meter från vinterhagen) och plötsligt minns han den gamla goda tiden när han var 2 år och hingst ;) Stackars Kele undrade om han drabbats av en hjärnblödning, hon trodde vi skulle ut på ännu en promenad hon.

Det är pga av Allan Ballan-wannabeetendenserna som de har grimma, normalt har jag ALDRIG grimma i hagen på dem och SPECIELLT inte på Lillan. Men nu ville jag kunna släppa båda samtidigt och innan de riktigt hann märka det.

Kele sprang 20 minuter och ställde sig sen att äta. Vision sprang i 40 minuter... Och de har INTE liten vinterhage. Synd bara att 'bete är skitkul' bara håller i sig i några veckor =)
 
Ta "hem" dom om några veckor...låt dom vara hemma ett par dar och släpp igen :D :D Då är det kul ett tag igen :angel:
 
Ta "hem" dom om några veckor...låt dom vara hemma ett par dar och släpp igen Då är det kul ett tag igen

Han är för smart ;) Jag har faktiskt provat det, men utan resultat. Möjligen om jag ställer honom på boxvila i en 4-5 dagar och sen släpper? :idea:

(För de som inte fattar det så är jag inte seriös med det sista ;))
 
Det lät som en bra ide. hoppas bara att den funkar! På bilderna ser han verkligen glad ut!
 
Jag tycker att det är en idé som kan vara väl värd att prova. Körning innebär ju inte alls samma belastning på ryggen som vid ridning.

Kör på tycker jag!

/Lizzie
 
Det lät ju bra! :) Men jag fattade inte riktigt varför han ska ridas alls, om nu belastning på hans rygg är ett problem? Går det inte bra att bara tömköra och köra?
 
Men jag fattade inte riktigt varför han ska ridas alls, om nu belastning på hans rygg är ett problem? Går det inte bra att bara tömköra och köra?

Åh, det är inga problem så med hans rygg, den mår finfint just nu och har så gjort i flera år =) Men han ser inte sådär jättevacker ut på rtg, han har tätt överlag vad gäller tornutskotten och har intilligande på två ställen i sadelstaden. Upptäcktes maj 01 och på vets inrådan så behandlas han som en KS-häst, och det har hållit honom helt symptomfri. Men att sitta och 'åka' häst i skritt på långa tyglar har jag undvikit (också det på vets inrådan) eftersom det är det 'värsta' jag kan roa mig med ur KS-hänseende. Så skulle jag skritta på långa tyglar i skogen 1 timme per dag, dag ut och dag in så skulle hans rygg FÅ problem på sikt.
 
Ja, vad 17, testa om du vill! Du älskar ju din häst och om detta kan få honom att vara nöjd och du orkar lägga ännu mer engagemang, så varför inte?

Precis som din vet sa, så ska du nog inte oroa dig för att han har ont om han är pigg o glad även om han reagerar lite på böjprov/ böjt spår.

Om dert inte funkar denna gång, så tycker jag doc´k inte (= jävligt lätt för mig att sitta o skriva) att du ska dra igång hela karusellen med ledsprutningar mm (det funkar ju bevisligen inte :( ) utan faktiskt ta tjuren vid hornen o ta bort honom om han fortfarande inte trivs med att gå o skrota.


Lycka till!!
 
Om dert inte funkar denna gång, så tycker jag doc´k inte (= jävligt lätt för mig att sitta o skriva) att du ska dra igång hela karusellen med ledsprutningar mm (det funkar ju bevisligen inte ) utan faktiskt ta tjuren vid hornen o ta bort honom om han fortfarande inte trivs med att gå o skrota.

Ingen risk, fungerar inte det här (dvs han inte är nöjd, inte är fräsch etc) så får han sluta. Jag kommer inte ens åka in och kolla 'hur det är' om jag känner att han inte håller sig fräsch. Jag drar INTE igång en ny omgång utredningar och behandlingar etc. (Det är ju därför jag inte vill vänta över sommaren med att bestämma om jag ska triangla eller ej. Livintyget jag har nu räcker en månad och då trianglar jag hellre nu och riskerar att jag ser redan om två månader att det inte går och 'förlorar' de pengar jag inte får ut vid en T-märkning. Jag får ju en annan vet om jag åker in och ska ha ett nytt livintyg och jag vill ju INTE råka ut för någon 'optimistvet' som vill ge det 'ett försök till'. Aldrig i livet).

Så minsta tecken på att han inte trivs eller att han inte fixar det så får han somna. Utan att jag ens kommer åka in och kolla. Samma sak om han skulel börja visa ofräschet från något annat ben - han får slippa, jag drar inte igång en hältutredning för något 'nytt' heller. Utan olycksfall, sårskador etc - sure. Men INGA MERA HÄLTUTREDNINGAR. Oavsett om det är hasen eller nåt annat.
 
Ja, vad 17, testa om du vill! Du älskar ju din häst och om detta kan få honom att vara nöjd och du orkar lägga ännu mer engagemang, så varför inte?

Glömde ju svara på det där. Jag har rätt bra med ork att engagera mig. Just för jag älskar honom (men det finns gränser även för mig). Men det är faktiskt ett inte helt obetydligt faktum att jag har Kele med. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte UNDERLÄTTAR om V kan vara kvar (och nöjd) iaf närmsta året. Då kan jag ha kvar hästarna hemma, ge Kele den uppväxt jag vill etc. Och slipper kasta mig in i att endera hitta någonting att ha som sällskap till henne här eller försöka hitta ett inackorderingsställe som dels har det jag vill ha och dels inte ligger många mil bort. Och just det att det är en enorm fördel ur en del praktiska perspektiv om V kan vara kvar också spelar såklart in. Huvuddelen är ju att jag gärna vill ha honom kvar (under förutsättning att HAN blir bra, det får inte bli en självuppfyllande grej), men jag skulle som sagt ljuga om jag sa att det praktiska inte gav lite extra 'engagemangsork' också ;)
 
Tänk på bara ifall du tänke kör ahonom att has och bakknä far illa av att dra tungt, så använd en superlätt vagn och inte en sån där klumpig med tjocka däck som hästen behöver DRA. Travlångvagn är perfekt, rockard för tungt.
 
Jag har följt dina inlägg om Vision och tycker denna idé låter bra.
Jag måste dock erkänna att jag har varit lite tveksam till varför du ville behålla honom. Jag har genom dina senaste inlägg fått uppfattningen att det var dags att ge upp det hela (om jag fått bestämma). Dock är det alltid svårt när man bara läst om det och inte sett hästen i verkligheten.

Hagbilderna säger mig att Vision är en mycket lycklig häst för tillfälllet och när jag såg dem insåg jag att min tidigare "bedömning" av situtionen var lite väl hård.

Hoppas allt går bra med din nya idé. Jag ska hålla tummarna för dig och Vision.
 
Jag har följt dina inlägg om Vision och tycker denna idé låter bra.
Jag måste dock erkänna att jag har varit lite tveksam till varför du ville behålla honom. Jag har genom dina senaste inlägg fått uppfattningen att det var dags att ge upp det hela (om jag fått bestämma). Dock är det alltid svårt när man bara läst om det och inte sett hästen i verkligheten.

Hagbilderna säger mig att Vision är en mycket lycklig häst för tillfälllet och när jag såg dem insåg jag att min tidigare "bedömning" av situtionen var lite väl hård.

Hoppas allt går bra med din nya idé. Jag ska hålla tummarna för dig och Vision.

Jo, det är alltid lättare när man ser hästen. Det som egentligen fick mig att fundera en sväng till var när vet och jag diskuterade T-märkning vs avlivning. Vet tyckte ju att det är helt mitt beslut och att han inte tänker råda, men ändå inte kunde låta bli att inflika att 'men jag tycker det låter 'hårt' att ta bort honom'. Jag förklarade det där att Vision INTE är en haghäst och då tyckte vet att ja men du kan ju rida honom utefter vad han tycker är okej. Dvs känna hur han känna, kännas han bra - promenadrid försiktigt, känns han inte bra låt honom gå i hagen. Och att jag inte ska se den här hältan som något han har ont av hela tiden. Dvs känns han bra så skit i vad ett böjprov visar etc, men om/när han säger till ta det på allvar. Nu går ju det att rida lite nu och då efter hur han känns inte med min herre, just eftersom han måste ha regelbundenhet i arbetet för att vara nöjd. Men det fick mig att fundera en vända till om de kanske skulle gå att hitta en nivå där han är nöjd och jag hade ju länge skola om till körhäst som ess i rockärmen men la ju ner det när han svarade så dåligt på igångsättningar.

Men eftersom vet var positiv till min 'plan' och trodde det skulle gå så känner jag att det kan inte vara fel att prova - sålänge jag verkligen är ärlig mot mig själv med hur Vision mår och tar bort vid minsta tecken på att han inte mår bra (psykiskt eller fysiskt).

Däremot är jag FULLT medveten om att det jag gör är skjuter dagen D på framtiden och 'köper' mig tid. Jag tror ju inte att min plan kommer funka i 25 år ens om den fungerar perfekt inledningsvis.
 
Vilken matte du är!
Beundrar återigen envisheten.

Fast jag vet inte, den har nog gått över gränsen från 'beundransvärt' till 'idioti' nu ;)

Och NÄR ska de börja ha tävlingar (med prispengar tack!) i 'Sveriges dyraste promenadhäst', jag vill vara med *s*
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 452
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 932
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp